Először észleltek "halálcsillagot" a Tejútrendszertől távol

2024 / 06 / 16 / Bobák Zsófia
Először észleltek
Felfedezték az első magnetárt, ami nem a Tejútrendszer közelében található.

A magnetárok rendkívüli erejű neutroncsillagok, amelyek mágneses mezeje közel billiárdszor erősebb, mint a Földé és szintén extrém mennyiségű energia kibocsátására képesek röntgensugarak formájában. A magnetárok időnként gammasugár-kitörést is produkálnak, ami felismerhetővé teszi őket nagy távolságból is, igaz, hogy a sokszor csak a másodperc törekedékéig vagy néhány másodpercig tartó felvillanások máshonnan is származhatnak, például aktív csillagkeletkezési régiókból vagy neutroncsillagok ütközéséből.

Magnetárokat, legyenek bármilyen erőteljes jelenségek, eddig nagyon ritkán sikerült észlelni, az elmúlt fél évszázadban mindössze háromszor volt rá példa és ezek is a Tejútrendszeren belül helyezkedtek el. Az 1979-es, 1998-as és 2004-es megfigyelések során különlegesen nagy erejű gamma-kitörések jelezték a magnetárok jelenlétét, a 2004-es észleléskor a Földtől 30 ezer fényévnyire található objektum hatását még a Föld atmoszférájában is detektálni lehetett. Arra korábban is volt már példa, hogy egy kitörés forrásának lehetséges jelöltjei között egy extragalaktikus magnetár is szerepelt, de a mostani felfedezés az első, amikor a csillagászok határozottabb bizonyítékot szereztek egy magnetár galaxison kívüli elhelyezkedésére.

A GRB 231115A jelzésű esemény forrása az M82-es galaxis, ami a Földtől 12 millió fényévre található a Nagy Medve csillagképben. A Szivar-galaxis intenzív csillagkeletkezési helyszín, ahol az új csillagok születése szédületes tempóban zajlik, de a detektált gammasugár-kitörést a spektrális jellemzők, a kitörés hossza, a röntgensugárzási sajátosságok és a gravitációshullám-jelek hiánya miatt ez alkalommal egyértelműen egy magnetár számlájára írják.

"(Ezek a jelek) félreérthetetlenül az M82-ben található magnetárból érkező hatalmas flerként minősítik a kitörést"

- összegzik a kutatók a Nature-ben publikált tanulmányukban.

A GRB 231115A eseményt 2023 novemberében detektálták az INTEGRAL műhold segítségével, majd később a hatásait más eszközökkel, többek között a 2004 óta működő és kifejezetten a gamma-kitörések vizsgálatára kialakított Neil Gehrels Swift Obszervatóriummal is megfigyelték. A kutatók szerint az M82-es galaxisban lévő fiatal, aktív magnetár jelenléte összhangban van a magnetárok eredetéről szóló elméletekkel.

(A borítókép az SGR 0418+5729 magnetárt ábrázolja: ESA/ATG medialab)

Magnetár, a valódi Halálcsillag, amely minden életet kisöpörne a Földről Egy közeli magnetár nagyon rossz hír lenne, mivel 1000 km-es távolságból atomi szinten szaggatna szét mindannyiunkat. És ez csak az egyik módja annak, ahogy végezhetne velünk.

Elektromos autó töltők készletről, már 169 000 Ft-tól a DUNA WATT-tól! Töltsd otthon gyorsan és biztonságosan elektromos autódat 11kW-os, vagy 22kW-os töltőinkkel!
Fedezd fel a Duna Watt és Sunnic töltőinket! Magas minőség, intelligens funkciók, és egyszerű telepítés. Kattints és találd meg a számodra legmegfelelőbb EV töltőt lakossági és üzleti felhasználásra!
Nemcsak átrepülhetnek fekete lyukak a Naprendszeren, de ráadásul elég gyakran – évtizedenként
Minderről a Mars pályája is árulkodhat – ha pedig bebizonyosodna, úgy nemcsak az ősi fekete lyukakról, de a sötét anyag természetéről is többet tudnánk.
Ez minden idők leglátványosabb félresikerült rakétatesztje?
A kínai Deep Blue Aerospace múlt vasárnap első alkalommal hajtott végre tíz kilométeres ugrástesztet a fejlesztés alatt álló Nebula-1 rakétájával, amely egy látványos robbanással végződött.