Magyarok készítettek "légitaxit" az amerikai légierő kommandósainak

2020 / 08 / 26 / Felkai Ádám
Magyarok készítettek
A légierő prototípusa egy úgynevezett elektronikus, függőleges felszállásra és landolásra képes eszköz (electric vertical takeoff and landing (eVTOL)).

A járművet Hexának nevezik, és augusztus 20-án a magasba is emelkedett – számol be róla a Task and Purpose. A Hexát a texasi LIFT Aircraft fejlesztette, ahol magyar mérnökök dolgoznak. A Hexáról és a mögötte álló magyar szakemberekről már mi is írtunk itt. A cég még áprilisban jelentette be az együttműködését a hadsereggel. Az eszköz fejlesztése a légierő 2018-ban bejelentett Agility Prime programjának a része.

Az eVTOL-ra a légierő a különleges egységek miatt tartana igényt. Egy ilyen eszköz ugyanis remekül tud teljesíteni ott, ahol egy vertikális felszállásra képes, ám hagyományos légijármű elbukik: a rotoros drón gyors, félig automata irányítású és nagyon csendes.

Mint a a Task and Purpose rámutat, az Agility Prime program jelenleg azonban kevésbé szól a kommandósokról, inkább az a célja, hogy fejlesztéseket indítson el a magáncégeknél, melyek eredményei vertikális felszállásra és horizontális repülésre is képes légi járművek lesznek. A program kapcsán a magánvállatok egymással versengenek a hadsereg tesztrepülésein.

A tervek szerint pedig ezzel mindenki jól járna: a légierő fontos prototípusokhoz jutna, a vállalatok pedig elkerülhetnék a Légügyi Hatóság (FAA – Federal Aviation Administration) hosszas engedélyezési folyamatát. A fentebb linkelt írásunkban a LIFT főmérnökét, Kerülő Balázst idéztük, aki szerint a hasonló járművek elterjedésének legfőbb akadálya épp a szabályozás lehet. A gépek tanúsítványaihoz ugyanis certifikációs követelményrendszer kellene, ez utóbbi felállításához azonban biztonsági statisztikákra, végső soron adatokra lenne szükség. Adatok viszont értelemszerűen csak akkor születnének, ha ezek a gépek tömegével kezdenének repülni.

A LIFT pedig a programban történő részvétellel éppen ebből a 22-es csapdájából próbál kitörni, és a szükséges engedélyeket és biztonsági vizsgálatoknak való megfelelést a hadsereg tesztjein próbálja elnyerni. A légierő idén egyébként 25 millió dollárt költ az Agility Prime-ra.

(Kép: U.S. Airforce)


Először lőttek ki hiperszonikus rakétákat Izraelre
Először lőttek ki hiperszonikus rakétákat Izraelre
A Fattah-1 mellett annak utódja, a vadonatúj Fattah-2 is bevetésre került.
A Forma-1-es autók sebességét is túlszárnyalja a leggyorsabb egyszemélyes légi jármű
A Forma-1-es autók sebességét is túlszárnyalja a leggyorsabb egyszemélyes légi jármű
460 km/h - ennyivel fog repülni az az eVTOL-típusú légi jármű, ami csak egy személy szállítására alkalmas ugyan, de akár életeket is menthet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.