Rendkívül jól halad a magyar tervezésű légitaxi fejlesztése

2020 / 05 / 27 / Bobák Áron
Rendkívül jól halad a magyar tervezésű légitaxi fejlesztése
Miközben az elmúlt években olyan nagy cégek szálltak be a légitaxik fejlesztésébe, mint a Boeing, az Airbus, a Hyundai vagy a Bell, a médiában talán még náluk is többször került elő egy egészen kis cég, a Lift Aircraft neve. Nem véletlenül, hiszen az austini cég annyira jól áll a Hexa névre keresztelt több rotoros drón fejlesztésével, hogy ha a koronavírus-járvány nem szól közbe, mostanra már nyilvános bemutatórepüléseket is szerveznének. A Lift Aircraft számunkra duplán érdekes, hiszen a Hexa mögött a Flike Aerót is tervező magyar csapat áll, a Smart 2020 konferencián pedig a cég főmérnöke, Kerülő Balázs beszélt róla, hogy hogy állnak a fejlesztéssel és milyen kihívásokat kell még legyőzniük, mielőtt a drónos repülés a hétköznapok részévé válhat.

Kerülő nem köntörfalazott, előadását rögtön azzal kezdte, hogy egyelőre nehéz lenne megmondani, hogy az elektromos, függőlegesen fel- és leszálló járművek (azaz eVTOL-ok) már a jelen részét képezik vagy inkább csak a jövő ígéretei. A köznyelvben leginkább csak drónokként vagy (várható funkciójuk miatt) légitaxiként emlegetett járműveknek kétségkívül megvan a momentumuk, hiszen 2019-ben már több mint kétszáz ilyen kezdeményezés volt szerte a világban, hiába van ugyanakkor rengeteg terv, valójában még alig akad ember, aki utazott volna ilyen járművel.

A Matt Chasen által alapított Lift Aircraft ebből a szempontból az élmezőnybe sorolható, hiszen miután az elmúlt években több száz tesztrepülést hajtottak végre, tavaly decemberben elkezdték szervezni az amerikai körutat, amelynek során több ezer emberrel ismertették volna meg a drónnal repülés élményét. Az utolsó hírek szerint a várólistára rövid idő alatt 13 ezer ember jelentkezett, ám a COVID-19 terjedése miatt ezt a tervüket végül el kellett halasztaniuk őszig. Bár a civilekkel végzett repülés valóban olyan dolog, amit a Lift Aircrafton kívül kevesen (vagy talán senki) nem mondhat el magáról, Kerülő ennek ellenére két lábbal áll a földön. Szerinte a legvalószínűbb, hogy az eVTOL-ok iparága is az úgynevezett Gartner-görbe szerint fog alakulni, vagyis a kezdeti hurráoptimista fellendülést egy kisebb vagy nagyobb kiábrándulás követi, mielőtt az új technológiát elkezdenék helyén kezelni. Ugyanezt a folyamatot láthattuk az elmúlt években például az okosszemüvegeknél (lásd. Google Glass) vagy a VR-szemüvegeknél, de említhetnénk akár a 3D-s tévéket is, ahol a kezdeti lelkesedést akkora kiábrándulás követte, hogy mára javarészt el is tűntek a piacról.

Kerülő szavaiból mindenesetre úgy tűnik, hogy maga a gép készen áll az éles bevetésre. Hogy miért éppen most, arra a kézenfekvő válasz az, hogy a technológia most jutott el arra szintre, hogy az ilyen járművek megvalósíthatóak legyenek és megbízhatóan működjenek. Az elektromos hajtásláncok, a számítógépes szimulációk, a könnyű kompozit anyagok és a miniatürizált digitális rendszerek fejlődése mind-mind elengedhetetlen összetevője volt annak, hogy a légitaxik valósággá válhassanak. Emellett nem elhanyagolható szempont, hogy a városi forgalom növekedésével a másik oldalról, vagyis a felhasználói oldalról is egyre inkább nő az igény az alternatív közlekedési megoldásokra. A magyar cspapat által tervezett Hexával egyelőre 10-15 perces utakat lehet megtenni legfeljebb 72 km/h-s sebességgel, és elméletben arra is képes, hogy teljesen automatikusan repüljön, emberi beavatkozás nélkül.

Hogy a személyi drónok esetében lesz-e kiábrándulás, az sok, egyelőre nem látható tényező függvénye. Egy halálos baleset például egész biztosan nem tenne jót a drónok renoméjának, ám a Lift Aircraftnál meg is tesznek mindent, hogy ez ne fordulhasson elő. A számtalan kihívás egyike, amit a légitaxik fejlesztőinek meg kell oldaniuk, a rendkívül alacsony hibatűrési arány, ami egy eufemisztikus megfogalmazása annak, hogy ha a repülő lezuhan, az általában az utasok halálával végződik. Kerülő szerint éppen ezért a társadalmi elfogadás kritériuma is nagyon magas, olyannyira, hogy a VTOL-oknak tízszer biztonságosabbnak kell lennie, mint egy hagyományos kisrepülőnek ahhoz, hogy társadalmilag elfogadottá váljanak.

A Hexa estében viszont minden eszköz rendelkezésre áll ahhoz, hogy biztonságos legyen vele a közlekedés. Ha megvizsgáljuk a kisgépes repülőgép-balesetek leggyakoribb okait, akkor láthatjuk, hogy a Lift Aircraft tervezői ezek szinte mindegyikére találtak egy megnyugtató megoldást: a gép feletti kontroll elvesztése és a nem a motorral kapcsolatos rendszerhibák a fly-by-wire rendszerrel kiküszöbölhetők, a gép földnek vezetése ellen a környezetérzékelő szenzorok, az ütközések vagy egyéb, váratlan okok ellen az automata ejtőernyő és a légzsákok nyújtanak hatékony védelmet, a motorhiba lehetőségét pedig az elosztott hajtáslánc csökkenti minimumra, hiszen a Hexa még akkor is működőképes marad, ha a 18 rotorjából hat meghibásodik. A drón tervezői még arra is találtak megoldást, hogy mi van, ha a gép vízen landol, ugyanis a Hexa a speciális talpainak köszönhetően képes a vízen lebegni.

Hogy akkor miért nincsen még tele az ég személyi drónokkal? Ennek egyik oka a szabályozásban rejlik, ami Kerülő szerint kicsit a 22-es csapdájához hasonló helyzetet idéz elő. Az üzleti célú felhasználáshoz a megfelelő tanúsítványokkal rendelkező gépekre lenne szükség, amihez elengedhetetlen egy certifikációs követelményrendszer felállítása. A hatóságok azonban az ilyen követelményrendszereket általában a biztonsági statisztikák alapján határozzák meg, márpedig a statisztikákhoz adatok kellenek, amik egészen addig nem állnak rendelkezésre, amíg a VTOL-ok el nem kezdenek tömegével repülni. A kérdés így szerinte most az, hogy ki fog először lépni.

A másik kritikus pont a repülések ára lesz, hiszen ahhoz, hogy az új technológia sikeres legyen, nem elég, ha biztonságos, de megfizethetőnek is kell lennie. A Lift Aircraft a próbarepülésekre 150 és 250 dollár közötti áron hirdette meg a helyeket, ami nagyjából 47 és 80 ezer forint közötti összeget takar. Ez nem csak Magyarországon, de az USA-ban is elég drágának számít mondjuk a taxizáshoz képest, igaz, egy helikopter bérléséhez képest már egészen baráti az ár. A Hexa helyzete az USA-ban abból a szempontból egy fokkal könnyebb, hogy mivel a szénszálas vázzal készült gép tömege mindössze 195 kilogramm, így a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) osztályozása szerint ultrakönnyű gépnek számít, vagyis a vezetéséhez nincs szükség külön engedélyre. Magyarországon ugyanakkor az ilyen gépek vezetéséhez is szükséges a szakszolgálati engedély megszerzése, így érdekes kérdés lesz, hogy mi történik, ha itthon is megjelennek a Hexához hasonló repülők.

(Fotó: Lift Aircraft)


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
Kína valódi
Kína valódi "láthatatlanná tévő köpönyeget" fejlesztett állítólag
Olyan, mint a Harry Potterben, már ha igaz. A láthatatlanná tévő technológia viszont ennek köszönhetően nagy pillanatokat él meg, mivel egy kanadai cég is hasonló terméket fejlesztett. Csak győzze az ember szétszálazni, hogy éppen ki és miért akar láthatatlan lenni!
Célegyenesbe ért az EU mesterséges intelligenciáról szóló jogszabálya
Célegyenesbe ért az EU mesterséges intelligenciáról szóló jogszabálya
Megszületett a megállapodás az Európai Parlament és a Tanács között a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos törvényjavaslatról, amelynek célja, hogy az MI Európában biztonságos legyen, ne sértse az emberek alapvető jogait, ugyanakkor a technológia fejlődését is segítse.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.