Magyarországról látja el kormányművekkel a világot a Bosch, de a maklári gyár nem csak ezért különleges

2024 / 05 / 03 / Bobák Zsófia
Magyarországról látja el kormányművekkel a világot a Bosch, de a maklári gyár nem csak ezért különleges
A Bosch húsz éve alapította a Robert Bosch Automotive Steering Kft.-t, aminek egri és maklári gyárában építik a hidraulikus és elektromos kormányműveket. A maklári telepen tavaly augusztusban már a tízmilliomodik elektromos kormányművet állították elő és a gyárban zajló munkában magas számban vesznek részt női dolgozók is, ami a globális viszonyokat tekintve nem gyakori jelenség.

A Robert Bosch Automotive Steering Kft. 2003-ban indította el egri gyárát, ahol különféle autóalkatrészeket gyártanak és aminek egyik fő termékfajtáját ma már a kormányművek adják. Az egri létesítményben eleinte csak hidraulikus, később, 2012-től elektromos kormányműveket is készítettek és a kibővült termékpaletta, valamint növekvő igények miatt Makláron is nyitottak egy üzemet, ahol szintén a kormányművek összeállítása került fókuszba. A 70 ezer négyzetméteres maklári gyárban emellett kormányoszlopokat és kormánytengelyeket készítenek, termékteszteléseket végeznek, valamint az itt dolgozó mérnökök vezető járműgyártó cégekkel együttműködésben buszok és kamionok számára fejlesztenek alkatrészeket. A gyárban 2023 augusztusában készült el a tízmilliomodik kormánymű és a munkatempó azóta sem csökkent: az üzemben minden harmadik másodpercben születik egy-egy újabb termék, évente 6,5 millió alkatrészt és részalkatrészt gyártanak le itt a Bosch elmondása szerint.

Az egri és maklári telephelyeken összesen több mint 1500 dolgozó végzi a munkát, olyan környezetben, ami teljes egészében az Ipar 4.0, vagyis a negyedik ipari forradalom elvei alapján működik. Ezt az automatizáción kívül a digitalizációban, a gépek, önvezető járművek, virtuális valóság eszközök használatában és folyamatos adatgyűjtésben nyilvánul meg - a helyszínen a tervezésben VR-technológiát alkalmaznak, az alapanyagok szállítását autonóm járművekkel oldják meg és mesterséges intelligencia rendszerek segítik a különböző munkafolyamatokat. A gyárból felújított alkatrészeket is szállítanak a világ több mint száz járműgyártója részére és az egyik fontos terméket a Servocom jelenti, ami a nehezebb gépjárművek kormányműveként szolgál. A hidraulikus Servocom előnye a nagy teljesítmény alacsony energiafogyasztással kombinálva, valamint az alacsony karbantartási igény.

A kormánymű alkatrészeinek gyártásának és összeszerelésének folyamatát az idei évben megtartott Lányok Napján, április 25-én a gyárba látogató középiskolás lányok is figyelemmel követhették és bepillantást nyerhettek a termékellenőr, a metrikus és az anyagvizsgáló munkatársak mindennapjaiba, akik funkcionális teszteket, dimenzionális (3D) méréseket, valamint különböző anyagvizsgálatokat végeznek. A látogatókat a Bosch női munkatársai kalauzolták körbe, akik az autógyártás területén váltak sikeressé, bizonyítva, hogy nőként is lehet érvényesülni ezekben a szakmákban. Ahogy azt Michael Zink, a Robert Bosch Automotive Steering Kft. ügyvezető igazgatója elmondta:

a maklári gyárban a dolgozók körülbelül 30%-a nő és a vezetők között is nagy számban, közel 25%-ban találhatóak női kollégák.

Ez globális viszonylatban nézve jó aránynak számít, mivel statisztikák szerint még a fejlettebb régiókban is általában 25% alatti a nők reprezentációja az autóiparban. A Deloitte tanácsadói vállalat 2020-as jelentése szerint a nők a teljes munkaerő 47%-át teszik ki az Egyesült Államokban, de az autógyártásban csak 24%-os az arányuk. A felmérés során a legtöbb megkérdezett az autóipari karriert hátráltató tényezőként az inklúzió, elfogadás hiányát jelölte meg, vagyis ezt látják a legnagyobb problémának. A Bosch hangsúlyt helyez arra, hogy aktívan segítse az egyenlőség megalapozását és a sokszínű környezet kialakítását, többek között nőknek szóló mentoring programokkal, a Business Women és Female Talent tréningprogrammal is.

“A Bosch csoport vállalati stratégiájának alappillére a sokszínűség. Egyre több kutatás mutat rá, hogy az a vállalat, ahol férfi és női vezetők is részt vesznek a vállalatirányításban, üzletileg is sikeresebbek. Emellett számos tanulmány erősíti meg, hogy a vegyes csapatok a vállalat minden szintjén jobb termékeket és szolgáltatásokat fejlesztenek.”

- vallja a cég a kérdéssel kapcsolatban, de számos eszközzel támogatják az egyedi élethelyzetek, a munka-magánélet egyensúlyának megteremtését is, és kiemelt figyelmet fordítanak a munkába visszatérő édesanyákra. A rendszeresen megtartott Lányok Napja rendezvényekkel pedig a fiatalok leendő karrierjének beindítását és különféle képzésekkel a munkára való felkészülést segítik a cégnél.

“Széles körű támogatást nyújtunk azoknak a hölgyeknek, akik karriert szeretnének építeni nálunk, emellett fontosnak tartjuk azt is, hogy a fiatalok minél korábban megismerjék az innováció, a kutatás-fejlesztés izgalmas világát.

Duális képzésekben veszünk részt, iskolai, egyetemi versenyeket támogatunk, nyári munkára és gyakornoki programokra várjuk az érdeklődőket. Örömmel csatlakoztunk a Lányok Napja kezdeményezéshez, hogy megmutassuk a fiataloknak az autóipari fejlesztésekhez kapcsolódó vonzó karrierlehetőségeket” -mondta el Bekényi Henrietta, a Robert Bosch Automotive Steering Kft. HR csoportvezetője az eseményen.

(Fotó: Bosch)

Hogyan lehet nőként érvényesülni egy hagyományosan férfiközpontú terepen, az autóiparban? A Bosch szeptemberben nyitotta meg legújabb gépjárműtechnológiai fejlesztőközpontját, ahol magas színvonalú környezetben zajlik a munka, a mérnökök többek között az autonóm közlekedési megoldásokat is itt fejlesztik és tesztelik. Hogy hogyan születnek a jövő autóipari fejlesztései és hogyan lehet nőként érvényesülni egy hagyományosan férfiközpontú terepen, arról a Bosch Lányok Napja rendezvényén tudhattunk meg többet.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.