Nincs jó éve a moziknak. Szinte nincs film, aminek a bemutatóját ne halasztották volna el többször is az év folyamán a koronavírus miatt; amikor a soron következő Bond filmről is kiderült, hogy végül csak jövő áprilisban kerül mozikba, rögtön be is zárt az USA és az Egyesült Királyság egyik legnagyobb mozilánca. Kína közben átvette az Egyesült Államoktól a világ mozinagyhatalma címet - először a történelem során nagyobb értékben adtak el mozijegyeket az ázsiai országban, mint Hollywood hazájában.
Ezeket a változásokat a filmstúdiók is megérzik. A The Hollywood Reporter cikke szerint a James Bond sorozat egyik tulajdonosa, az MGM rosszul viseli, hogy csúsztatnia kellett a premiert: egymillió dollárjukba kerül havonta, hogy nincs bevételük a tervezett kasszasikerből. A cikk szerint a filmet nagyjából 250 millió dollárból forgatták, efölött licencdíjakat, alkotói sikerdíjakat és a reklámkampányt is elő kell teremteni valamiből. A stúdió állítólag egymilliárd dollár bevételre számított mozijegyekből, de amikor elkezdték mérlegelni, hogy inkább online mutatnák be a Nincs idő meghalnit,
az Apple csak 350-400 milliót ajánlott nekik.
Mindezt viszont egyetlen évnyi vetítési jogért - összehasonlításképp kevesebből forgatták a The Morning Show-t, a Reese Witherspoon, Jennifer Aniston és Steve Carrell főszereplésével készült húzócímüket, ami nem egy évig, hanem egy örökkévalóságig lesz az övék. A streaming szolgáltatók szent gráljáért, a Jóbarátokért ugyan ennél többet, 425 milliót köhögött ki az HBO, de azért nem kétórányi, hanem tíz évadnyi, 236 résznyi, rendkívül addiktív mozgóképet kapott a cég.
A mozikkal ellentétben a streaming szolgáltatók jó évet zártak - egyedül az eleve halva születetett Quibi fog 2020-ra mint pocsék évre emlékezni -, de úgy tűnik, egyelőre messze vagyunk attól, hogy egy igazi kasszasiker kizárólagos jogait bármely platform kifizesse. Bár ha a világjárvány tovább tart, lehet, hogy James Bond végül mégis a Netflixen vagy az Apple TV+-on köt ki, akciósan.
(Fotó: MGM)