Mivel a világ a digitalizáció felé halad, a digitális szolgáltatások pedig a tulajdonosoknak folyamatos bevételt biztosító üzleti modellek felé, meg sem kéne, hogy lepődjünk a The Verge-ön olvasható híren. Hiszen már megszoktuk, hogy nem DVD-ket veszünk, hanem előfizetünk a streaming szolgáltatásokra. Hogy nem CD-ket vagy online megvásárolt albumokat szerzünk be, hanem havidíjat fizetünk a Spotify-nak. Az azonban valahogy még mindig szokatlan tud lenni, hogy megvásárolunk egy kütyüt, ami fizikailag és szoftveresen is képes lenne valamire, de ezt csak külön előfizetési díjért hajlandó megtenni. Akkor különösen, ha ez a kütyü egy soktízmilliós autó.
Három év telt el azóta, hogy arról írtunk a Rakétán, hogy a BMW mégsem kér előfizetési díjat azért, hogy a tulajdonosai használhassák az Apple CarPlay szolgáltatását, amely a kocsi képernyőjén jeleníti meg a telefonjuk tartalmait. Pedig ez bizonyos szempontból még védhető is lenne: az iPhone-ok változnak, ezzel együtt a CarPlay is, a BMW-nek pedig folyamatos fejlesztésekkel kell biztosítania, hogy a kocsi és a telefon zökkenőmentesen kommunikáljanak. Azonban amikor idén nyáron már az ülésfűtésért is pénzt kezdtek így kérni, jobban elgondolkodtunk: vajon milyen folyamatos fejlesztéseket ölnek a fűtőszálak megfelelő működtetésébe, ami indokolja a havi hétezer forintos költséget? Vagy ha abból indulnak ki, hogy az első tulajdonosának nem biztos, hogy kell az ülésfűtés, a második viszont hadd használhassa, akkor átvállalják az extra költségét a gyártáskor?
A Mercedes most hasonló lépésre szánta el magát: lényegében azért kér évi félmillió forintot, hogy egy másodpercet javuljon az autói gyorsulása.
A Mercedes-Benz USA webshopja szerint így egy EQE 350 4MATIC esetében 35 kW-ot javul az autó teljesítménye, kilenc tized másodpercet a gyorsulása, és hasonló adatokat osztanak meg az EQE SUV modelljéről, valamint az EQS családról. Ezeknek az autóknak az alapára Magyarországon nagyjából harminc- és ötvenmillió forint között mozog. Arra utaló nyomot egyelőre nem találtunk, hogy az Amerikában rövidesen érkező, évi ezerkétszáz dolláros "Acceleration Increase" (gyorsulásnövelés) itthon is elérhető lenne a jövőben. De biztosan érdekes beszélgetéseket szül majd az értékesítők és a vásárlók között, hogy miért kell "a motor karakterisztika görbéjét, forgatónyomatékát és maximális teljesítményét" befolyásoló rendszerért plusz pénzt kérni évről évre, hiszen tízéves időtávon ez akár az autó árának a hatodát jelenti.
(Fotó: Mercedes-Benz USA)