Már nyáron elkezdik a rakétahátizsákkal való mentést tesztelni a brit légimentősök

2022 / 03 / 29 / Bobák Zsófia
Már nyáron elkezdik a rakétahátizsákkal való mentést tesztelni a brit légimentősök
Az Egyesült Királyság Lake District nemzeti parkjában hetente átlagban 15-20 láb-, vagy kéztöréses eset történik, ezeket hamarosan már a Gravity Industries Jet Suitjával közlekedő légimentősök kezelhetik.

A GNAAS (Great North Air Ambulance Service) szervezet Észak-Angliában működteti légimentő szolgáltatását, ahol többek között helikopterek segítségével közelítik meg az időnként nehezen elérhető helyen lesérülő embereket. A légi járművek azonban nem tudnak bárhová eljutni, a pilóták sok esetben a baleset helyszínétől akár egy kilométeres távolságban tudják csak letenni a gépet, amelynek egyenletes felületre van szüksége a biztonságos landolásához. Emellett nem is mindig áll rendelkezésre elegendő helikopter, amelyeket elsősorban a súlyosabb sérültek mentésére küldenek ki. A mentősöknek így sokszor gyalogosan kell eljutniuk a betegekhez, több tíz kilónyi felszerelést cipelve a gyakran meredeken felfelé haladó ösvényeken.

A szervezet egyik tagja, Andy Mawson néhány évvel ezelőtt vetette fel azt az ötletet, ami potenciálisan megkönnyítheti a helyzetet és sokkal gyorsabb kiszállást tesz lehetővé bármilyen körülmények között:

a megoldást szerinte a jetpack használata jelentheti a nehezebb terepeken való munkák során.

Rakétahátizsákkal szállította a vérplazmát a NATO akciójában a Gravity Industries alapítója A jetpackek lehetséges katonai és mentési felhasználási módját tesztelték a szlovén hegyekben, hogy bizonyítsák: a rakétahátizsák megállja a helyét az akciók során.

A GNAAS az újfajta közlekedési forma életképességének tesztelése érdekében felkereste a Gravity Industriest, amelynek alapítója, Richard Browning rendszeresen repül különféle demonstrációkon az eszközzel. Browning 2020 szeptemberében Anglia Cumbria régiójában próbálta ki személyesen a rakétahátizsákkal való mentést egy szimulált baleset során és az eredmények azt mutatták, hogy a Jet Suit valóban hasznos eszköz lehet a mentők számára, különösen meredek emelkedőkön. Néhány részlet azonban még kidolgozásra várt, például, hogy az újfajta közlekedési eszköz használata közben hogyan tudják szállítani az orvosi felszerelést a mentősök, ami nem is olyan egyszerű feladat, tekintve, hogy a Jet Suit a felhasználó mindkét kezét lefoglalja és a háton sem marad hely a rakománynak. A megoldást a lábakra vagy mellkasra szíjazott tárolók jelentik, amelyekben több mint tíz kilónyi orvosi eszköz szállítható.

A másik akadályt az jelentheti, hogy a rakétahátizsákkal való repülés és egyensúlyozás begyakorlása speciális képzést igényel, de a szervezet néhány mentőse nem riadt vissza a kihívástól és az eszköz használatára alkalmas személyzet kiképzése már megkezdődött, sőt, a GNAAS elmondása szerint, Andy Mawson már be is fejezte a képzést és teljesítette az első szabadrepülését, valamint két további mentős is hamarosan repülési engedélyt kaphat. A Gravity Industries is fejlesztette azóta a rakétahátizsákot, amelyet most már teljes mértékben 3D nyomtatásos technológiával állítanak elő.

A következő lépést a helyszíni tesztelés és az éles helyzetekben való bevetés jelenti, amelyet nyáron kezdenek el az Egyesült Királyság Lake District nemzeti parkjában.

"A következő lépés [...] a mentősök repülési képességeit olyan szintre hozza, ahol lehetséges lesz a valódi működési tapasztalat felmérése - és valódi segítség érkezik a Jet Suit mentősök személyében Lake Districtben."

- jelentette be a GNAAS március 22-én.

Mawson elmondása szerint a jelenlegi 25-30 perc, ami a sérültekhez való eléréshez szükséges a légimentők számára a rakétahátizsákkal másfél percre csökkenhető és az eszköz emellett költséghatékony módját jelenti a közlekedésnek.
"Hegyimentő csapatok hívásait figyeljük, ezért sok olyan embert látunk a vezérlőpultunk képernyőin, akik megsérültek, valószínűleg ijedtek és nagy fájdalmak vannak, de nem esnek bele a sürgős ellátást igénylő esetek kategóriájába - a Jet Suit ötlete valójában innen származott." - mondta Mawson a GNAAS Business Club gyűlésén tavaly februárban - "A rakétahátizsák nagyon költséghatékony módja egy mentős feljuttatásának a hegytetőre, hogy azonnali segítséget nyújtson valakinek, aki eltörte a bokáját vagy a karját."

(Fotó: GNAAS)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.