Máris a levegőben az alig egyéves startup billenőrotoros légitaxijának modellje

2022 / 04 / 20 / Palotai Nándor
Máris a levegőben az alig egyéves startup billenőrotoros légitaxijának modellje
A felszállás egyik legnehezebb részével, a rotorok elforgatásával is sikeresen megküzdött a fiatal kínai cég eVTOL-jának feleakkora méretű tesztpéldánya.

Brutális sebességgel fejlődik egy sanghaji, eVTOL-fejlesztéssel foglalkozó startup: a 2021 májusában alapított TCab Tech már a tavalyi év novemberében fel tudott mutatni egy teljesen repülőképes, drónhoz hasonló méretű prototípust az E20 névre keresztelt elektromos légitaxijából, idén januárban pedig már levegőbe emelkedett az első komolyabb kivitelű, feleakkorára kicsinyített demonstrátor is, mely már szinte minden szegletében megegyezik a végső tervekben foglalt járművel – jelent meg az evtol.com oldalán. A napokban ez a tesztpéldány is sikerrel teljesítette a repülés azon fázisát is, ahol a billenőrotorokat a függőleges helyzetükből horizontálisra állítják át, ezzel pedig a jármű a helikopterhez hasonló, egy helyben lebegést biztosító üzemmódból, a repülőgépek működéséhez hasonlóan a szárnyak felhajtóerejét használó repülési módba váltott át. A TCab Tech csapata a fenti tesztpéldányokon túl még a repülőeszköz életnagyságú modelljét is elkészítette.

A TCab Tech légitaxijának, az E20-nak a végleges verziója a tervezői szerint sokkalta gyorsabban el fogja tudni szállítani az utasokat egy nagyvárosi közegben, mit bármilyen más földi jármű. A tervezők számításai szerint Sanghaj Hongqiao negyedéből a Pudong nemzetközi repülőtérig egy autóút nagyjából 75 percig tartana, és összesen 60 kilométert kellene megtennie az autónak. Az E20 ezzel szemben körülbelül negyed óra alatt érne oda a repülőtérre, ráadásul mivel nincs autóutakhoz kötve, így légvonalban is tudna közlekedni a két helyszín között, ezáltal a kocsikkal szemben a légitaxinak csak 53 kilométert kellene megtennie.

A Vertical Flight Society által üzemeltetett híroldal gyűjtése alapján az E20 végső példánya a tervek szerint 5 üléses lesz, és körülbelül 450 kg hasznos teher elszállítására lesz képes, hat elektromos motorja közül négy állítható szögű lesz, kettő pedig fix, ezeken tandemrotor fog forogni, azaz hiába hat motorja van, összesen nyolc rotorral lesz felszerelve a gép. Ezen felül a légitaxi 200 kilométeres hatótávolsággal fog rendelkezni, valamint 260km/óra utazósebességre lesz képes. Ami a két különböző repülési módot illeti, ezt az amerikai hadseregből már ismert, függőleges felszállásra is képes V-22 Osprey repülőgépnél már megfigyelt billenőrotoros megoldás teszi lehetővé. A légitaxi törzse szénszálas kompozit anyagból készül majd. A gép ezen felül a helikoptereken található szántalpak helyett a repülőgépekre jellemzően futóműveket kap majd, méghozzá orrfutós elrendezésben.

A légitaxi biztonságához nagyban hozzájárul majd a többszörös redundancián alapuló elosztott elektromos meghajtás: a gépet ugyanis akkor is le lehet majd tenni, ha egy, vagy akár több motor is meghibásodik, hisz az épen maradt rotorok át fogják tudni venni a kiesettek feladatát. A TCab szakemberei szerint, mire az E20 kereskedelmi gyártásba kerül, addigra az akkumulátorok feltöltési idejét is le fogják tornászni nagyjából egy órára. A vállalt predikciói szerint a légijárművük először a turizmusban kaphat majd szerepet, a későbbiekben pedig arra számítanak, hogy a városi eVTOL-közlekedés beindulásával az E20 is még több városban szolgálatba állhat majd, mint légitaxi. Az E20 jövendőbeli árát nagyjából félmillió és 700 ezer amerikai dollár közé becsülik, az első kereskedelmi repüléseit pedig 2024-re tervezik.

Az egyre bővülő eVTOL-szektor számtalan légijármű-koncepciót valamint kísérleti légitaxit fejleszt, ezek közül több is igyekszik ötvözni a helikopterszerű manőverezés, valamint a horizontális repülés előnyeit. Az E20 egy – szintén kínai fejlesztésű – riválisa az AutoFlight vállalat Prosperity névre hallgató, szintén két üzemmódú, szárnyakkal is rendelkező eVTOL-ja, melynek egy életnagyságú tesztpéldánya már megjárta a levegőt is. A Prosperity az E20-al ellentétben azonban nem használ billenőrotorokat, helyette az átálláskor nemes egyszerűséggel csak bekapcsolja a horizontális tolóerőt biztosító, hátrafelé néző légcsavarokat, a rotorokat pedig kikapcsolja. Egy másik, szintén horizontálisan repülni képes eVTOL a ZEVA Aero járműve, mely a vízszintes repülésnél a felhajtóerőt a csészealj-alakú törzsével hozza létre. Ami a hagyományosabb, helikopterszerűbb eVTOL-okat illeti, ezekből is világszerte szép számmal fejlesztenek, és ha minden jól megy, a 2024-es párizsi olimpián már a Volocopter eVTOL-ja is fog embereket szállítani.

(Fotó: TCab Tech)

Egy kínai cég megmutatta, hogyan birkózik meg az eVTOL-juk a repülés legkritikusabb részével A Prosperity-t gyártó AutoFlight szerint a leendő légitaxi működésének legfontosabb és problémásabb fázisa a váltás azok között propellerek között, amelyek a levegőbe emelik és amelyek az előrehaladást biztosítják a jármű számára. A legutóbbi teszten sikeresen vette az akadályt a Prosperity.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
A Max Space stadion méretű, de olcsón és könnyen telepíthető űrállomásokat ígér. A 2026-ban fellőtt első modult követően pedig ilyenekben élhetnek az emberek majd a Holdon, és aztán a Marson is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.