Amint az Ars Technica cikke felidézi, korábban 2006-ban, majd tíz évvel később, 2016-ban döntött úgy Elon Musk, hogy megosztja egy blogposztban a Teslával kapcsolatos legfontosabb elképzeléseit a közvéleménnyel. Az első "mesterterv" azóta gyakorlatilag teljesült, hiszen a summázása a dokumentumnak mindössze ennyi volt: "építünk egy sportkocsit; a befolyó pénzből építünk egy megfizethető autót; az abból befolyó pénzből egy még inkább megfizethető autót; mindeközben károsanyag-kibocsátás nélküli áramfejlesztési opciót biztosítunk".
A Roadster, a Model S, a Model 3 és a Powerwall mind azt bizonyították, hogy komolyan kell venni Musk vízióját.
A 2016-os tervek már nem teljesen jöttek be. "Lélegzetelállító napelem-tetőkről", minden nagy szegmensben kínált Teslákról, az emberinél tízszer biztonságosabb önvezetésről, vagy az épp nem használt, ezért robottaxiként pénzt termelő autókról egyelőre nem beszélhetünk. A vállalatnál mintha tanultak volna ebből, ezért a szerdai háromórás prezentáció egy apró betűkkel írt, körülbelül tizenöt soros jogi szöveggel indult; Musknak épp most zárult felmentéssel egy pere, amelyben azt próbálták rábizonyítani, hogy kárt okoz a befektetőinek a felelőtlen ígérgetéssel. A harmadik mesterterv bemutatása során azt mondták, hogy 2030-ra megtizenötszörözik a gyártásukat, évi 1,3 millióról húszmillió autóra; kevesebb alkatrésszel fognak dolgozni; saját maguk fogják feldolgozni az akkumulátorokhoz szükséges lítiumot; felhagynak egyes ritka ásványok felhasználásával; nyitnak egy új gyárat Mexikóban; illetve, a kormányzati nyomásnak engedve, más márkák tulajdonosainak is hozzáférhetővé teszik Supercharger nevű gyorstöltőiket. Új vagy megújuló Tesla modellekről egyáltalán nem esett szó.
A korábbiaknál visszafogottabb ígéretek hatására a Tesla részvényei hat százalékot veszítettek az értékükből, ám később elkezdtek visszakapaszkodni a korábbi szint irányába.
(Borítókép: Anatoli Nicolae/Unsplash)