Amíg a Huawei, a Xiaomi, a Honor vagy újabban az Oppo neve már a magyar felhasználók számára is ismerősen cseng, a Vivóról valószínűleg sokkal kevesebben tudnák megmondani, hogy egy kínai telefonmárkáról van szó - noha a szóban forgó gyártó a hazájában népszerűbb, mint az előbb említettek közül bármelyik. Bár a kínai piac rendkívül kiélezett, a Vivónak 2021-ben és 2022-ben is sikerült több telefont eladnia, mint a konkurens cégeknek, és bár azóta kisebb hullámvölgybe kerültek, az idei év harmadik negyedévében már ismét az ő telefonjaik voltak a legkelendőbbek. A gyártó a 2009-es megalapítása óta a BBK Electronics nevű konglomerátum egyik alvállalata volt, amely az Oppóval, a OnePlus-szal, a Realme-vel és az IQOO-val együtt a világ teljes okostelefon-piacának mintegy negyedét uralta, ám tavaly - elsősorban jogi megfontolásokból - a brandeket külön cégekre bontották, így azóta a Vivo is különálló vállalatként folytatja a terjeszkedést.
Valószínűleg ennek a különválásnak is köszönhető, hogy a BBK Electronics több egykori márkája - vagyis a OnePlus, az Oppo és a Realme - után idén ősszel a Vivo is megjelenik a magyar piacon. Ezt a gyártó alig három hete hozta nyilvánosságra, szerdán pedig már meg is kezdték a telefonjaik hazai forgalmazását, igaz, egyelőre érezhető némi óvatosság a részükről. Bár az ebből az alkalomból megrendezett sajtóeseményen a Vivo október közepén bemutatott legújabb csúcstelefonját, az X200 Prót valamint a táblagéppé szétnyitható Vivo Fold 3 Prót is ki tudtuk próbálni, ezek a készülékek hazánkban egyelőre nem lesznek kaphatóak, helyette a középkategóriát lefedő V40-sorozattal valamint a kifejezetten az olcsó telefont kereső felhasználókat célzó Y28-cal igyekeznek gyökeret verni a magyar piacon. Ezek közül a V40-széria a Media Markt, az Alza, a BestByte valamint a FirstPhone mellett a Yettel kínálatába is bekerült, ami kifejezetten nagy fegyvertény a Vivónak, hiszen Magyarországon az okostelefonok túlnyomó többségét szolgáltatókon keresztül vásárolják az emberek.
Erre szükség is lesz az ambiciózus tervek megvalósításához, hiszen ahogy azt Szabó Krisztina, a Vivo magyarországi Senior Marketing és PR Managere a bemutató során elmondta, a céljuk, hogy 5 százalékos részesedést érjenek el a magyar piacon, ami bár első hallásra nem tűnik soknak, a rendkívül torz hazai piacon mégis jó eredménynek számítana. Az IDC Hungary 2023-ra vonatkozó adatai szerint az eladott készülékek darabszáma alapján Magyarországon a Samsung tavaly csaknem 60 százalékos részesedéssel rendelkezett, őket követte az Apple 18,5 és a Xiaomi 14,3 százalékkal, a többi gyártó részesedése pedig a 4 százalékot sem érte el - vagyis a Vivo öt százalékos részesedéssel már stabilan a negyedik legnagyobb gyártónak számíthatna a magyar piacon. Erre van is esélyük, hiszen a készülékeik az első benyomásaink szerint kifejezetten versenyképesnek tűnnek; különösen igaz ez a V40-re, amit a bemutató során volt alkalmunk alaposabban is kipróbálni.
A hivatalosan 200 ezer forintos áron érkező (ám néhány helyen ennél már most is jelentősen olcsóbban megvásárolható) készülék a szélein enyhén lekerekített, 6,78 colos, 2800x1260 pixeles és 120Hz-es képfrissítésű AMOLED kijelzőt kapott, ami 4500 nites maximális fényerővel rendelkezik. A telefonban a kifejezetten felső-középkategóriás telefonokba szánt Snapdragon 7 Gen 3 processzort találjuk 8 GB RAM és 256 GB tárhely vagy 12 GB RAM és 512 GB tárhely társaságában. A telefon jókora, 5500 milliamperórás akkumulátorát akár 80 wattal is tölthetjük, ami ebben a kategóriában kiemelkedőnek számít és bár vezeték nélküli töltés nem áll rendelkezésre, ez ebben az árkategóriában az összes többi telefonról is elmondható.
A telefon hátlapján egy 50 megapixeles főkamerát és egy szintén 50 megapixeles nagy látószögű kamerát találunk, és bár a telefotó kamera hiánya miatt zoomolásnál a V40 elég gyorsan elfogy, a tapasztalataink szerint amit tud, azt igencsak jól tudja. A főkamerával készült képek élessége, színei és részletessége kifejezetten jónak tűntek, emellett a dinamikatartomány is átlagon felüli, az árnyékos részek még tűző napon fotózva is tisztán kivehetőek maradtak. Ez minden bizonnyal nagyban köszönhető annak is, hogy a Vivo immár évek óta együttműködik a kiváló optikáiról ismert Zeiss-szel, a V40 pedig az első olyan nem csúcskategóriás telefonjuk, amely már a német céggel közösen fejlesztett kamerával érkezik.
A V40-nél mindenképpen érdemes még kiemelni a telefon dizájnját, hiszen az olyannyira jól sikerült, hogy ránézésre simán csúcskategóriás telefonnak néznénk a készüléket. A kecses és ízléses formaterv nem csak látványos, de kifejezetten ergonómikus is, és mivel a telefon mindössze 190 grammot nyom, a kezelhetősége összességében messze felülmúlja az átlagot.
Szintén most debütál Magyarországon a V40 SE, ami inkább csak névrokonságban áll a V40-nel, hiszen a telefonnak - a jóval szerényebb árcédulának megfelelően - nem csak a képességei visszafogottabbak, de megjelenésre sem sok hasonlóságot lehet felfedezni a V40-hez képest. A szögletes élekkel operáló telefon a letisztult megjelenésével sokkal inkább emlékeztet a Samsung Galaxy S24-re, mint a V40-re - hogy ez előny vagy hátrány, az már leginkább egyéni ízlés kérdése.
A készülék két verzióban lesz elérhető, amelyek között a különbség, hogy a 110 ezer forintos ajánlott fogyasztói áron érkező modell támogatja az 5G-szabványt is, míg az olcsóbb, 95 ezer forintos változatnál be kell érnünk a 4G-s adatkapcsolattal. Ennél a telefonnál is érdemes megjegyezni, hogy az ajánlott fogyasztói árnál jóval olcsóbban is hozzájuthatunk, az Alzánál például a cikk írásának pillanatában mindössze 67 ezer forintba kerül a telefon, ami ezen az áron már kifejezetten jó vételnek számít.
A V40 SE 6,67 colos, 2400x1080 pixeles AMOLED kijelzőt kapott, aminek a maximális fényereje (1800 nit) ugyan elmarad a V40-étől, de ugyanúgy rendelkezik 120Hz-es képfrissítéssel. A Snapdragon 4 Gen 2 processzorral, 8 GB RAM-mal és 256 GB tárhellyel ellátott készülék 50 megapixeles főkamerát, 8 megapixeles nagy látószögű kamerát és 2 megapixeles makro kamerát kapott, az 5000 milliamperórás akkumulátort pedig legfeljebb 44 wattos teljesítménnyel tölthetjük. Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a mai trendekhez igazodva a Vivo sem ad töltőfejet a telefonjaihoz, így hacsak nincs otthon egy 44 wattos töltőnk, azt kénytelenek leszünk külön megvásárolni.
A két készülék között további különbség, hogy míg a V40 IP68-as por- és vízállósággal rendelkezik, addig az SE csak IP54-re van hitelesítve, az előlapi kamerája 50 helyett 16 megapixeles, nincs benne WI-FI 6 adatkapcsolat és fordított töltési lehetőség sem. Amíg a V40-nel 4K-s felbontású videókat is készíthetünk, addig az SE-nél Full HD a maximális felbontás, emellett a főkamera itt nem kapott optikai képstabilizátort.
Bár generatív mesterséges intelligencián alapuló funkciókat a telefonokban egyelőre nem találtunk, Szabó Krisztina elárulta, hogy jövőre már ez a szolgáltatás is elérhető lesz a készülékeken. Ennek érdekében a Google-lel fognak együttműködni, vagyis a Vivo telefonjain a Gemini AI asszisztens fog majd futni, és a hírek szerint olyan funkciók is elérhetők lesznek majd, mint például a bekarikázással keresés.
A Vivo legújabb csúcstelefonja, az X200-széria jövő januárban érkezik Európába, de azt egyelőre nem lehet tudni, hogy Magyarországon megvásárolható lesz-e.
Azt viszont nagyjából biztosra vehetjük, hogy az X Fold 3 Próért legalább bécsig kell utaznunk. Nagy kár, hiszen a tapasztalataink szerint a Vivónak gond nélkül sikerült megugrania azt a szintet, hogy a táblagéppé szétnyitható telefonjukat normál okostelefonként is kényelmesen lehessen használni. Mindezt ráadásul úgy sikerült megoldaniuk, hogy a telefonban a hasonló készülékeknél jóval nagyobb, 5700 milliamperórás akkumulátort találunk, amelyet vezetékkel akár 100 wattal is lehet tölteni. A telefon a kijelzők minőségében és teljesítmény terén is tartja a lépést a jelenlegi élbollyal, rendelkezik IPX8-as vízállósággal, az első benyomásaink alapján pedig hajlítható telefonhoz képest meglepően jó minőségű fotókat lehet vele készíteni.
(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu, Vivo)