Megérkeztek a Földre a Euclid űrtávcső által készített első képek

2023 / 11 / 08 / Bodnár Barna
Megérkeztek a Földre a Euclid űrtávcső által készített első képek
Az Európai Űrügynökség (ESA) ma tette közzé az idén nyáron útnak indított Euclid űrteleszkóp által készített legelső képeket. Az ESA úgy fogalmazott, hogy még soha egyetlen távcső sem volt képes ennyire éles fotókat készíteni ilyen széles égterületről, és egyúttal ilyen messzire tekinteni a távoli univerzumba. A nyilvánosságra hozott öt kép hivatott bemutatni a Euclidban rejlő teljes potenciált, és bizonyítani azt, hogy az űrteleszkóp készen áll arra, hogy létrehozza a világűr eddigi legrészletesebb 3D-s térképét.

Az Európai Űrügynökség űrtávcsöve, a Euclid, amely július elsején indult másfél millió kilométeres útjára, kevesebb mint egy hónap alatt meg is érkezett a célállomására, a Földtől másfél millió kilométerre lévő L2-ponthoz, ahol a Gaia és a James Webb űrteleszkóp is kering, ma pedig közzétették az eszköz által készített első felvételeket is. A Euclid kollaboráció munkájában az MTA Lendület Program támogatásával vesz részt Kovács András, a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) kutatója is, hozzájárulva a sötét anyag és a sötét energia hat éven át tartó feltérképezéséhez.

A HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont sajtóközleménye szerint a kozmológia legnagyobb rejtélyei közé tartozik, hogy világegyetemünk mintegy 95 százaléka "sötét" komponensekből áll, melyek tulajdonságait egyáltalán nem ismerjük. Jelenlétükre a csillagok és a galaxisok térbeli elrendeződéséből és mozgásából következtethetünk gravitációs hatásaik révén, ám valódi eredetük a kitartó munka ellenére ezidáig rejtély maradt.

Az ESA tudományos igazgatója, Prof. Carole Mundell azt mondta, a sötét anyag összetartja a galaxisokat és gyorsabb forgásra kényszeríti őket, mint amire a látható anyag egyedül képes lenne, a sötét energia pedig az univerzum gyorsuló tágulását hajtja. A Euclid először teszi lehetővé a kozmológusok számára, hogy együtt tanulmányozzák ezeket az egymással versengő sötét komponenseket. A Euclid ugrást jelent a világegyetem egészének megértésében, és ezek a páratlan képek azt mutatják, hogy a kollaboráció készen áll arra, hogy segítsen megválaszolni a modern fizika egyik legnagyobb rejtélyét, emelte ki Mundell.

René Laureijs, a Euclid projekt egyik vezető tudósa úgy nyilatkozott a képekről, hogy

korábban soha nem készítettek olyan asztrofotókat, amelyek ennyi részletet tartalmaznak.

Még szebbek és élesebbek, mint azt remélték, és sok korábban nem látott jellemzőt mutatnak be a közeli univerzumban. A kutató azt mondta, hogy most végre készen állnak arra, hogy milliárdnyi galaxist figyeljenek meg, és tanulmányozzák azok fejlődését kozmikus időskálákon.

Annak érdekében, hogy felfedje a látható univerzumra ható sötét entitások természetét, a Euclid a következő hat év során hozzávetőlegesen 1 milliárd galaxis alakját és távolságát figyeli majd meg, egészen akár 10 milliárd évet visszatekintve a kozmikus múltba. Ezzel a legnagyobb 3-dimenziós kozmikus térképet fogja létrehozni, amit valaha készítettek, melynek statisztikai vizsgálatához járul majd hozzá Kovács András, a CSFK kutatója is, akinek munkáját az MTA Vendégkutató Program keretében Szapudi István, a University of Hawaii professzora is segíti.

A Euclid azért lehet különösen fontos új adatforrás ezen a területen, mert a kicsi, távoli, és halvány galaxisok alakjának pontos mérése a légkör zavaró hatásai miatt már nem lehetséges földi teleszkópok segítségével. A ma közzétett képek bemutatják a Euclid űrtávcső különleges képességét: a fényes csillagoktól a halvány galaxisokig az észlelések megmutatják ezeknek az égitesteknek az egészét, miközben rendkívül élesek maradnak, még akkor is, ha távoli galaxisokra fókuszálunk.