A szokásos csinnadratta helyett csöndben, egy videó és egy sajtóközlemény kíséretében mutatta be az Apple az új, tizedik generációs iPadet és az iPad Prok aktuális változatát. Előbbi csatlakozott az Airhez, a Minihez és a Prokhoz, vagyis a kereked formákat felváltották a szögletesebbek, a Lightning- és a fejhallgató-csatlakozót pedig az USB-C. A középső gomb helyett a készülék szélére költözött az ujjlenyomat-olvasó, illetve a tableten zoomolók és teams-ezők kedvéért a kütyü hosszabbik oldalára került a webkamera. A készülékben mostantól az iPhone 12-ből ismerős A14 csip lakik, a kameráin is frissítettek egyet, valamint a kijelzője is nagyobb lett. Mindennek az ára viszont jóval magasabb a korábbi alap iPadénél, Magyarországon 259 900 Ft. Az iPad Pro hatodik generációjánál a legfontosabb változás az Apple számítógépekben is használt M2 csip megjelenése, illetve az, hogy az Apple Pencil a kijelző fölött lebegve is érzékelhető a gép számára. A kisebbik Pro 469 990 forint lesz, a nagyobbik 649 990.
Ezek önmagukban persze jó hírek, mégis inkább zavart szülnek, mint örömet. Az Apple korábban arról volt híres, hogy a versenytársaihoz képest a végletekig leegyszerűsíti a termékfelhozatalát, az iPadekkel viszont mintha az ellenkező irányba tartana, ezért megpróbálunk segíteni meglátni a rendet a káoszban.
Eddig egyértelmű volt, hogy a legolcsóbb, belépő szintű iPad a legjobb választás szinte mindenkinek, most azonban már nem ilyen egyszerű a helyzet. A kilencedik generációs tablet még a régi, évekkel ezelőtti iPhone-ok, illetve az első iPadek formavilágát idézi, azaz a kerete miatt egy árnyalattal kisebb a kijelzője a tizesénél. Három évvel ezelőtti csip lakik benne, nem tud 4K videót rögzíteni, csak 4G sebességen tudunk vele mobilhálózaton internetezni, és Lightning-csatlakozója van. Mindezért pedig még így is 194 990 forintot kér az Apple.
De mivel a tizedik generációs iPad kívül-belül modernebb, nagyobb a kijelzője, USB-C-n keresztül kényelmesebben tölthető más kütyük kábeleivel, és még a webkamerája is a vízszintes használathoz van igazítva, a kilencedik sorozatot lassan már senkinek sem érdemes megvásárolnia, hiába kerül az új kütyü többe, 259 990 forintba. Aki viszont billentyűzetet is venne az iPadjéhez, annak másfélszer ennyibe fog kerülni az egész kaland a 135 990 forintos Magic Keyboard Folio miatt, így gondolkozzon el a kiváló, M1 csipes MacBook Airen is, százezer forinttal többért.
Utóbbi kérdésre egyszerű a válasz: mivel a Mini harmincezer forinttal drágább az új iPadnél, de csak a képernyője és a csipje jobb egy leheletnyivel, ezért kizárólag azok gondolkozzanak el rajta, akiknek valamiért rendkívül fontos az apró képernyőméret. Korábban egyébként a pilóták nagy kedvence volt az iPad Mini, de a sokat utazóknak ugyanúgy praktikus lehet a két és fél hüvelykkel, azaz öt centivel kisebb átmérőjű tablet. Az Air már nehezebb kérdés, hiszen szélesebb a képernyő színtartománya, és tükröződésgátló bevonatot is kapott, valamint ebben már a számítógépekből ismert M1 csip lakik, így az összhatás kétségkívül jobb, de nyolcvanötezer forint talán mégis kicsit túl sok plusz ráfordítás a tizedik generációs iPadhez képest.
Tehát iPadet választani bonyolultabb, mint valaha, legalábbis ha nem tartozunk a profi felhasználók közé, akiknek fontos a 120Hz-es, a nagyobb modellnél mini LED-alapokon működő képernyő, a gyorsabb csatlakozó, a négy hangszóró vagy a lényegesen fejlettebb kamerák, így kénytelen-kelletlen kifizetnek akár közel hétszázezer forintot a tabletjükért.
Mi, vagyis a többiek viszont ahelyett, hogy gyorsan ráböknénk a legszimpatikusabb darabra, gondoljuk végig alaposan, hogy pontosan mire fogjuk használni a kütyüt, és mondjuk kell-e hozzá külön billentyűzetet vennünk, mert a néhai Apple-vezér feltehetőleg amiatt se lenne boldog, hogy abból is már négy van, és persze nem mindegyik jó mindegyik iPadhez. Sebaj, valószínűleg néhány éven belül jön egy új vezérigazgató, és az első dolga az lesz, hogy újra átláthatóvá teszi az Apple kínálatát.
(Fotó: Apple)