Megkezdődik a Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor javítása

2023 / 09 / 10 / Bobák Zsófia
Megkezdődik a Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor javítása
Az ITER-t építését több probléma is megakasztotta: a vákuumkamra szegmenseit javítani kell.

A Nemzetközi Termonukleáris Reaktor (ITER) építése a jelenleg kivitelezés alatt álló fúziós energiával kapcsolatos projektek legambíciózusabbika, aminek alapjait még az 1980-as években fektették le. Bár a fúziós energia-kutatások már korábban is aktívan zajlottak, de az ITER nagyszabású és már az indulás óta nemzetközi együttműködésben megvalósuló programja új utat nyitott a munkákban és előrevetítette egy tiszta energiára alapozott jövő lehetőségének képét.

Az ITER csak előfutára lesz azoknak a fúziós erőműveknek, amelyeket sok évtized múlva energiatermelésre is lehet majd használni, de a benne zajló kísérletek kulcsfontosságú lépést jelentenek a későbbi fejlesztések előtt. Az ITER működése során szerzett adatok szolgálnak segítségül a DEMO reaktorok tervezéséhez, amelyek a kísérleti reaktor és a kereskedelmi fúziós reaktorok közti láncszemet képviselik és több is készül belőlük számos országban. Míg az ITER a plazma és a fúziós folyamatok tanulmányozására és az ezeknek a folyamatoknak "otthont adó" és az extrém hatásoknak ellenálló berendezések vizsgálatára alkalmas, addig a DEMO-kal már a termelt energiának a hálózatba való betáplálásával összefüggő technológiai aspektusokat kutatják. A most épülő reaktor tehát az első lépcsőfok egy hosszú időt igénylő programban, a konstrukció azonban nem várt nehézségeket is tartogat az egyébként sem egyszerű fejlesztési és gyártási feladatok mellett.

Az ITER szívének, a vákuumkamrának szegmenseivel kapcsolatos hibák némelyikére már majdnem két évvel ezelőtt fény derült: részben a modulok éleinek az előírttól eltérő méretbeli jellemzői, részben az egyik szektor hőpajzsának hűtési rendszerén talált rozsdásodás a felelősek a problémákért. A hibák kiküszöbölése mindkét esetben jelentős beavatkozást kíván meg, amit nehezít a szektorok elhelyezkedése is, pontosabban azé a szektoré, amit már behelyeztek a vákuumkamra üregébe. A vákuumkamrát alkotó kilenc szektor közül a hatos számú egységet eresztették le először a mélyedésbe, a másik két elkészült modul, a hetes és a nyolcas még szerelés alatt állt, mikor észrevették a hibákat. A modulokat kívülről héliumos hővédő borítással látják el, ami a mágnesrendszer és a kamra közti hőátvitelt akadályozza és ennek a hűtését biztosító csővezetékeken detektáltak repedéseket, amelyeket a hegesztés alatt fellépő feszültség és egy kis mennyiségű klórmaradvány jelenléte okozta korróziós folyamat hozott létre.

A repedéseket csak az egyik modulon észlelték, de biztonsági okokból minden szektor borításának cseréje mellett döntöttek a szakemberek, ezért a már behelyezett egységet is ki kellett emelni. A bonyolult műveletet július elején sikerült kivitelezni, a javítási munkák pedig hamarosan elkezdődnek, miután nyáron az ITER Szervezet megkötötte a szerződéseket a feladatot végző cégekkel. A hőpajzsokat mind a kilenc szektor esetében javítani kell, de a teljes cserére csak abban a két esetben van szükség, ahol a feszültség okozta korróziós repedéseket egyértelműen kimutatták. Ezt egy dél-koreai cég, a SamHong Heavy Machinery fogja elvégezni. A többi modulnál a borítást külön panelekre bontják, eltávolítják a vezetékeket, lecsiszolják az ezüstbevonatot és 3 milliméternyit a szektorok anyagából is, majd új vezetékeket helyeznek be. A különleges ezüstbevonatot, amelyet 800 kilogrammnyi ezüst felvitelével alakítottak ki, a lecsiszolt részeken nem pótolják.

A másik típusú problémát, a vákuumkamra szektorainak méretbeli rendellenességeit (azaz a dimenzionális nonkonformitásokat), amelyeket azoknál a csatlakozási pontoknál találtak, amelyeknél később a hegesztést végzik majd, mind a három leszállított modulon detektáltak és korrigálásukra elsősorban azért van szükség, hogy az ITER számára méretre készült, egyedi eszközökkel végzett hegesztés során ne merüljenek fel problémák. A javítást az ITER területén végzik el két olasz cég, a SIMIC S.p.A és az Ansaldo Nucleare segítségével. A folyamat során nem csak az eredeti tervekben szereplő méreteket veszik figyelembe, hanem azt is vizsgálják, hogyan tudnak a legideálisabban egymáshoz illeszkedni az egymással érintkező szektorok.

A javítási munkák sokáig húzódhatnak, de az ITER építése eközben is halad: augusztus 23-án hajóra tették a Mitsubishi Heavy Industries által gyártott újabb, 300 tonnás mágnestekercset, amely az ITER-hez valamikor októberben jut el és a helyszín látképe is alakul: a képek tanúsága szerint az úgynevezett Trícium Épület, ami az első plazma begyújtásához szükséges berendezéseket tartalmazza, valamint a semleges nyalábok előállítására szolgáló eszközöket magukban foglaló épületek is lassan elnyerik végső formájukat.

(Fotó: ITER Szervezet)


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.