Megtalálták a világ legősibb spermáját

2020 / 09 / 18 / Felkai Ádám
Megtalálták a világ legősibb spermáját
A 100 millió éves, szokatlan felépítésű örökítőanyagot ráadásul egy nőstény egyedben fedezték fel.

A mintát a paleontológusok egy nőstény rákféle szaporító szervében fedezték fel. Az állatot, egész pontosan egy kagylósrákot, borostyánba „fagyva” találták Mianmarban – számol be róla a CNN. A lelet egyébként egy eddig fel nem fedezett fajba tartozik, amely immár nevet is kapott: Myanmarcypris hui, és a leginkább egy mai kagylóra hasonlít.

A rákfélék olyan apró állatok, amelyek 500 millió évvel ezelőtt jelentek meg, de evolúciós sikerüket mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a mai napig fennmaradtak (óceánokban, tavakban és folyókban élnek). A tudósok egyébként háromdimenziós röntgen technológiával vizsgálták meg a talált egyedeket, így analizálták a szerveiket. A kutatók ekkor fedezték fel az érett spermiumot a nőstényben. Ahogy a Kínai Tudományos Akadémia kutatója összefoglalta a szerencsétlenül járt állat sorsát: a nőstény valószínűleg nemi életet élt, mielőtt beleragadt volna a borostyánba.

Egy szerencsétlenül járt másik állatról, egy hím pókról itt írtunk. A körülbelül 99 millió éves pókot erekcióstul őrizte meg a borostyán, mivel épp felkészült az aktusra.

A felfedezés spermarekordot jelent, mivel nagyjából kétszer olyan idős a most felfedezett hím örökítőanyag, mint az eddig legősibbnek gondolt sperma – írják a kutatók a The Royal Society által közzétett tanulmányukban. Az eddigi legősibb rákféle sperma ugyanis mindössze 17 millió éves, a legidősebb sperma pedig 50 millió éves, és egy féregtől származik. Érdekesség, hogy szemben a legtöbb fajjal, a kagylósrákok kevés, de nagyméretű spermát termelnek (fenti Tweet-bejegyzésben látható kép), amelyek hosszú, mozgékony farki résszel rendelkeznek.

(Kép: Wikipedia)