Kijelölték a helyszíneket, ahol 2035-ben már hyperloopok közlekedhetnek

2023 / 05 / 06 / Bobák Zsófia
Kijelölték a helyszíneket, ahol 2035-ben már hyperloopok közlekedhetnek
Az elképzelések szerint alig több mint egy évtized múlva elindíthatják a hyperloopot Kínában, ahol már a konkrét építési tervek és útvonalak is alakulnak.

A South China Morning Post beszámolója szerint a Railway Standard Design folyóiratban áprilisban megjelenő jelentésében a Kínai Mérnöki Akadémia közzétette ajánlásait a leendő kínai hyperloop lehetséges útvonalaival kapcsolatban, több olyan vonalat is vázolva, amelyek alkalmasak lennének a járat kiépítésére. Az infrastruktúra kialakítását csak az elkövetkező években fogják megkezdeni, egyelőre még a tervezési fázisban tartanak, de 2035-re már a járatok indítását tervezik.

Kína egyike azoknak az országoknak, ahol elől járnak a hyperloopok fejlesztésével és az országban két kilométer hosszú tesztpályán tavaly októberben már 130 km/h-ás sebességre is sikerült gyorsítani egy teljes méretű prototípust. Ez a tempó még messze elmarad a célként kitűzött legalább 1000 km/h-ás sebességtől, amellyel a légritkított csövekben száguldó vonatok közlekedni fognak az elképzelések szerint, azonban a pálya méreteinek növelése és 60 kilométer hosszúságúra való kibővítése után már elérhetővé válik a kívánt gyorsaság is.

Az akadémia szakértői által meghatározott potenciális útvonalak közül az első Sanghaj és Hangcsou között húzódna és a két megapolisz közti utazási időt mintegy 15 percre rövidítené le a számítások szerint. A több mint 26 millió fős lakosságú Sanghaj és a 10,3 milliós lakosú Hangcsou összekötése a gyorsvonatoknál is jóval sebesebb közlekedési eszköz által gazdaságilag is előnyös lenne a hatalmas ipari és gazdasági fellegvár és a virágzó kereskedelmi központ közötti kapcsolat erősítésének szempontjából és ehhez hasonló megfontolás alapján alakítanák ki a többi vonalat is. A többi járat többek között Kanton és Sencsen, Peking és Sicsiacsuang, valamint Csengtu és Csungking között ingázna. Az útvonalak tervezésének tekintetében fontos szempontot jelent a régió már létező infrastruktúrájának fejlettsége és terepviszonyok is, de az első sikeres demonstrációk után akár több helyszínt is bekapcsolhatnak a hyperloop hálózat vérkeringésébe.

Nem kizárt, hogy az előrehaladott fejlesztéseknek köszönhetően Kína lesz az első ország, ahol elindul a valódi, tehát nem csak tesztelésre szolgáló hyperloop járat a 2030-as években, de az európai tesztelési folyamatok is haladnak előre: legújabban a TU Delft (Delfti Műszaki Egyetem) kampuszán nyitottak egy 40 méter hosszú tesztpályát, ahol a diákok által készített hyperloop modelleket vizsgáztathatják.


A TU Delft diákjai által működtetett Delft Hyperloop csapat Helios II prototípusának tervei (Kép: TU Delft)

A diákok bevonása a tervezési programokba sok cég számára kiemelt jelentőségű, többek között a SpaceX is támogatott egy hyperloop fejlesztési versenysorozatot, amit fiatalok számára hirdettek meg és Európában is minden évben megtartják az EHW-t (European Hyperloop Week), ahol a tanulók a legújabb prototípusokat és komponenseket mutatják be egy szakmai zsűri előtt és a hyperloop fejlesztésben érdekelt cégek képviselői megosztják egymással a technológiájukkal és stratégiájukkal kapcsolatos (publikus) részleteket.

A leendő európai hyperloop hálózatot Tim Houter, a Hardt Hyperloop vezérigazgatója 2030 utánra vizionálja, reményei szerint a következő évtizedben sikerül Rotterdamban valódi modelleket tesztelni és 2050-re akár egy, a kontinenst behálózó rendszert létrehozni. Eredeti, ambíciózus célkitűzése szerint az amerikai Virgin Hyperloop is a 2030-as évekre tervezte a különleges közeledési eszközök üzembe állítását, amelyek közül az első példányok lehetséges, hogy Dubajban indulnak majd, Dél-Koreában pedig a Korail prototípusának 2020-as sikeres nagysebességű tesztje után még korábbi időpontot, 2024-et jelölték ki a hyperlooppal való közeledés bevezetéséhez, de egyelőre még mindenhol csak a tesztek zajlanak.

(Fotó: Pixabay/Walkerssk)


Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.