Megvizsgálták többezer használt EV akkumulátorát, és az eredmények még a gyártókat is meglepték

2024 / 12 / 09 / Pőcze Balázs
Megvizsgálták többezer használt EV akkumulátorát, és az eredmények még a gyártókat is meglepték
A használt elektromos autókkal (EV) kapcsolatban a legtöbbször az az egyik alapvető aggály, hogy nem tudni, milyen állapotban lesz az akkumulátoruk, aminek a cseréje egy kisebb vagyonba is kerülhet. Több olyan kutatás is megjelent, amelyek szerint nem indokoltak a félelmek.

A Wired autó rovatában James Morris foglalta össze, hogy egy-egy ijesztő, a sajtót is megjáró rémtörténet mellett melyek azok a kutatások, amelyekre érdemes hallgatni, ha az ember használt EV vásárlásán töri a fejét. Az általa idézett egyik tanulmányt egy német és egy osztrák cég, a P3 és az Aviloo publikálták, és hétezer flottaautót vizsgáltak meg hozzá. Az ő tapasztalataik szerint

százezer kilométer után kilencven százalékosak, de háromszázezer kilométer után is még nyolcvanhét százalékosak átlagosan az akksik.

A brit Geotab nem a megtett kilométereket, hanem az eltelt időt vette alapul, amikor 2019-ben, majd idén is megvizsgáltak többezer járművet. "Az EV akkumulátorok húsz évig, vagy akár tovább is kitarthatnak" - írják. A cégnél ugyanis arra jutottak, hogy évente 1,8 százalékot veszítenek az autók a kapacitásukból, vagyis, ha ez a csökkenés lineáris lenne, ami egyelőre nem bizonyított, akkor két évtized után is bírnák az eredeti hatótávuk kétharmadáig.

Ráadásul öt éve az évenkénti romlás még 2,3 százalék volt; mostanra olyan modelleket is találni, amelyek egy százalékra szorították le az éves degradálódást. A Wired cikke szerint a tízéves BMW i3-ak is nyolcvan százalék fölött járnak. A briteknél megkeresték a legrégebbi eladó példányt, 2013-ból, ami nyolcvanhárom százalékon áll, miközben sok gyártó már nyolc év után is csak hetven százalékos kapacitást vetít előre.

Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy a gyorstöltés és a magas hőmérséklet nagy ellenségei az akkumulátoroknak, valamint azt is, hogy ezek a számok azok, amelyeket az autók magukról állítanak, ami a valódi tapasztalatoktól eltérhet. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy a gyártók nagyobb akksikat gyártanak, mint amit papíron ígérnek - ha a jó tapasztalatok kitartanak, akkor ezt a biztonsági tartalékot idővel csökkenthetik. Mindent összevetve, az alacsonyabb szervizigényt is figyelembe véve lehet, hogy eggyel optimistábban tekinthetünk a használt EV-k piacára a jövőben.

(Borítókép: Juice/Unsplash)

Ezer km hatótáv – 2026-ban érkezik az első szilárdtest-akkumulátoros elektromos autó Ezzel közel egy fél tizeddel korábban érkezhet az elektromos autók következő generációja a tervezettnél.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.