A Wired autó rovatában James Morris foglalta össze, hogy egy-egy ijesztő, a sajtót is megjáró rémtörténet mellett melyek azok a kutatások, amelyekre érdemes hallgatni, ha az ember használt EV vásárlásán töri a fejét. Az általa idézett egyik tanulmányt egy német és egy osztrák cég, a P3 és az Aviloo publikálták, és hétezer flottaautót vizsgáltak meg hozzá. Az ő tapasztalataik szerint
százezer kilométer után kilencven százalékosak, de háromszázezer kilométer után is még nyolcvanhét százalékosak átlagosan az akksik.
A brit Geotab nem a megtett kilométereket, hanem az eltelt időt vette alapul, amikor 2019-ben, majd idén is megvizsgáltak többezer járművet. "Az EV akkumulátorok húsz évig, vagy akár tovább is kitarthatnak" - írják. A cégnél ugyanis arra jutottak, hogy évente 1,8 százalékot veszítenek az autók a kapacitásukból, vagyis, ha ez a csökkenés lineáris lenne, ami egyelőre nem bizonyított, akkor két évtized után is bírnák az eredeti hatótávuk kétharmadáig.
Ráadásul öt éve az évenkénti romlás még 2,3 százalék volt; mostanra olyan modelleket is találni, amelyek egy százalékra szorították le az éves degradálódást. A Wired cikke szerint a tízéves BMW i3-ak is nyolcvan százalék fölött járnak. A briteknél megkeresték a legrégebbi eladó példányt, 2013-ból, ami nyolcvanhárom százalékon áll, miközben sok gyártó már nyolc év után is csak hetven százalékos kapacitást vetít előre.
Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy a gyorstöltés és a magas hőmérséklet nagy ellenségei az akkumulátoroknak, valamint azt is, hogy ezek a számok azok, amelyeket az autók magukról állítanak, ami a valódi tapasztalatoktól eltérhet. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy a gyártók nagyobb akksikat gyártanak, mint amit papíron ígérnek - ha a jó tapasztalatok kitartanak, akkor ezt a biztonsági tartalékot idővel csökkenthetik. Mindent összevetve, az alacsonyabb szervizigényt is figyelembe véve lehet, hogy eggyel optimistábban tekinthetünk a használt EV-k piacára a jövőben.
(Borítókép: Juice/Unsplash)