Már foglalhatóak a jegyek a Vincent Farret d’Astiès egykori légiforgalmi irányító által alapított űrturisztikai cég, Celeste névre keresztelt nyomás alá helyezett kapszulájába, amely egy sztratoszférikus léggömbhöz lesz rögzítve. Az ígéret szerint a hat utast és két pilótát mindössze 90 perc alatt 25 kilométerrel a Föld fölé repítő Celeste ezután három órán keresztül lebeg a Föld felett, amely elegendő idő ahhoz, hogy egy többfogásos étkezést és több pohár finom francia bort élvezzenek az űrturisták.
Az úgynevezett előfoglalás ára 10 ezer euró (körülbelül 3,7 millió forint), amellyel a vásárlók jogot kapnak arra, hogy megvehessék a valódi, utazásra jogosító jegyek, amint azok elérhetőek lesznek. Összességében egy ilyen utazás körülbelül 130 ezer euróba (mintegy 44,3 millió forintba) kerül annak, aki Michelin-csillagos ebédre és ellátásra vágyik az űr peremén. A jelek szerint ezzel sokan vannak így: a Zephalto a CNN-nek azt mondta, az első járatok, amelyek 2024 végétől 2025 közepéig indulnak majd, máris megteltek, jelenleg előfoglalási jegyet már csak 2025 második felére lehet vásárolni.
A cég honlapján található ajánló szerint 25 kilométeres magasságban az utazók láthatják majd a Föld görbületét, bolygónk kék glóriáját és a csillagokat. Ehhez érdemes azért hozzátenni, hogy a Celeste kapszulája valójában nem éri majd el a szuborbitális teret, bár még így is lényegesen magasabban fog repülni, mint egy átlagos repülőgép. Ez azt jelenti, hogy
valóban nagyszerű kilátás nyílik majd a Földre és a csillagokra, de a gravitáció elvesztése és a súlytalanság érzése nélkül, éppen ezért az utazás nincs korhoz közve, bárki részt vehet rajta, külön kiképzés nélkül is.
Aki ennél magasabbra és többre vágyik, annak érdemes figyelemmel kísérnie az olyan űrturizmussal foglalkozó cégek munkáját, mint a SpaceX, a Blue Origin és a Virgin Galactic, akik valódi súlytalanságot és szuborbitális "űrugrást" ígérnek a vállalkozó kedvű (és a körülbelül 150 millió forintos jegy árát befizető) űrturistáknak. Nemrégiben mi is megírtuk, hogy a Virgin Galactic például már idén júniusban fizető utasokat repíthet az űrbe:
Bár azt egyelőre nem tudni, kik lesznek a Celeste séfjei, egyes elképzelések szerint a világ legnagyobb kulináris mesterei váltják majd egymást a repülő étterem konyhájában, akik szabad kezet kapnak az étlapon szereplő ételeket illetően. A Zephalto azt írja, nagyon szeretné elérni, hogy a szakácsok kiélhessék kreativitásukat, és "személyre szabott vendégélményt" tudjanak biztosítani a résztvevők számára. Ennek érdekében egyes szakácsok akár úgy is dönthetnek majd, hogy az ételeket még az utazás előtt szolgálják fel, nem pedig emelkedés közben.
A cég hangsúlyozta, hogy szorosan együttműködik a francia űrügynökséggel (CNES) és az Airbus légiközlekedési vállalattal is, annak érdekében, hogy a héliummal hajtott léggömb ugyanazzal az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség által kiadott tanúsítvánnyal rendelkezzen majd, mint egy kereskedelmi repülőgép. A Celeste eddig három részleges tesztrepülést hajtott végre, egy továbbit pedig az év végére terveznek, amely során a tervek szerint a léggömb már a teljes utat berepüli majd. A járat egyelőre csak Franciaországból indul majd, ám a Zephalto később szeretné kiterjeszteni a szolgáltatást, hogy az világszerte elérhető legyen.
(Borítókép és videó: Zephalto)