"Úgy érezheted, hogy ugyanazon a helyen tartózkodsz a tartalmat megosztó személlyel, vagy különböző kevert valóság eszközök használatával teleportálhatsz, és úgy találkozhatsz emberekkel, hogy fizikailag nem vagytok egy helyen" - harangozta be az új platformot Alex Kipman, a Hololens nevű okosszemüveg vezető fejlesztője. Szavainak kétségkívül különös súlyt adott, hogy Kipman mindezt úgy osztotta meg a közönséggel, hogy csak hologramként volt jelen a konferencián.
A rendszer, amiről Kipman beszélt, a virtuális és a kiterjesztett valóságot ötvöző platform, amely nem csak a Microsoft Hololensével, hanem számos VR-szemüveggel is működni fog, de akár mobilról, táblagépről és számítógépről is elérhető lesz. A széleskörű hozzáférhetőséget megkönnyíti, hogy a platform a Microsoft cloud computing szolgáltatásán, az Azure-on alapul, vagyis a számítási feladatokat nem maga a készülék végzi, hanem a felhőből jutnak el az adott eszközre. A Mesh fejlesztése még kezdeti fázisban jár, így jelenleg csak két alkalmazás érhető el rá, az egyik magának a Meshnek a Hololenshez készült appja, a másik pedig az AltspaceVR nevű virtuális közösségi tér Meshre optimalizált változata.
Bár a Mesh számtalan különböző területen jöhet jól, a Microsoft szerint a legkézenfekvőbb felhasználási terület a munka lehet: a home office-ba kényszerülő munkavállalók a Mesh segítségével a virtuális térben találkozhatnak egymással, a tervezők és mérnökök közösen dolgozhatnak a hologramként megjelenő modelleken, az építészek végigsétálhatnak az épületterv három dimenziós makettjén, és persze a Microsoft irodai szoftverei is integrálva lesznek a rendszerbe. A közös virtuális térben mindenki egy avatarral jelenik meg, de a fejlesztők ígérete szerint a későbbiekben lehetővé válik a holoportáció is, vagyis hogy mindenki a fotorealisztikus énjével jelenjen meg, amelyről még az arcmimikája is tisztán leolvasható.
A Microsoft ugyanakkor nem kizárólag munkához szánja Mesh-t, a bemutatón például a Niantic nevű cég egy olyan Pokemon Go játékot mutatott be, amelyet már teljesen a kevert valóságra optimalizáltak.
Első látásra a Mesh nagy előnye az lehet, hogy megpróbálja egy platformra terelni a rengeteg különböző VR- és AR-szemüveget, és egy egységes keretrendszert biztosítani a virtuális munkához, de hogy ez a próbálkozás mennyire lesz sikeres, az jelentős részben azon is múlik, hogy a fejlesztők mennyire harapnak rá az ötletre.