Elmentünk egy VR-fesztiválra, és nem bántuk meg
2020 / 09 / 06 / Bobák Áron
Elmentünk egy VR-fesztiválra, és nem bántuk meg
Az 1986 óta megrendezett Burning Man kétségkívül a világ egyik leghíresebb, legextrémebb és legfanatikusabb rajongótáborral rendelkező fesztiválja. A rendszerint augusztus utolsó hetén kezdődő rendezvény egy igazi kulturális kuriózum, ami a zene mellett hatalmas, szürreális szobrokkal, a Mad Max világát idéző járgányokkal, a legkülönbözőbb kulturális rendezvényekkel, művészi performanszokkal vonz évről-évre közel nyolcvanezer embert a nevadai Black Rock sivatag közepére. Nem kis fába vágták tehát a fejszéjüket a szervezők, amikor úgy döntöttek, hogy a koronavírus-járvány miatt elmaradt 2020-as Burning Mant a virtuális valóságban fogják megrendezni.

Az ötlet persze annyira nem újdonság, hiszen ahogy arról mi is több esetben beszámoltunk, a kialakult helyzetre reagálva egyre többen és többen kezdik el felfedezni a VR-ban rejlő lehetőségeket. A Samsung a legutóbbi bemutatóját már teljes egészében egy virtuális bemutatóteremben tartotta meg, a zenészek Fortnite-ban adnak koncerteket, és a szintén a héten zajló IFA kiállítás is részben a virtuális térben zajlott. Olyan grandiózus tervvel viszont még senki nem próbálkozott, mint a Burning Man szervezői, akik egy az egyben bedigitalizálták a fesztivál helyszínét, vagyis a jellegzetes félkörívben elterülő, 10 négyzetkilométeres kiterjedésű Black Rock Cityt.

A "multiverzumot", ahogy ők nevezik, a Microsoft tulajdonában levő AltspaceVR-ban hozták létre, ami tulajdonképpen egy virtuális közösségi platform, és önmagában is megérne egy cikket. Mi eddig kicsit szkeptikusak voltunk az ilyen programokkal kapcsolatban, mint amilyen a Manova vagy a Facebook Horizon, de az Altspace abszolút meggyőzött minket. A készítőknek sikerült egy olyan virtuális teret létrehozniuk, ami valóban él, köszönhetően annak, hogy az emberek mára egészen belakták, így az AltspaceVR-ban a virtuális istentisztellettől kezdve a spanyol nyelvórán át a motivációs előadásig rengeteg különböző programot találhatunk a nap mind a 24 órájában.

Grafikailag az AltspaceVR persze úgy néz ki, mintha a naptár évszámai még mindig 19-cel kezdődnének, vagy mondhatjuk azt is, hogy a látvány a Minecraftot idézi, de ami az egyik oldalról nyilvánvalóan kicsit illúzióromboló, az a másik oldalról kifejezetten praktikus, hiszen az AltspaceVR-t arra találták ki, hogy akár ezrek gyűljenek össze a virtuális térben, ami kidolgozottabb grafikával ahhoz vezetne, hogy csak igazán komoly vassal lenne élvezhető az élmény.

Ha már az illúziónál tartunk, a Burning Man virtuális kiadása némi akklimatizálódás után meglepően jól hozza a fesztiválfílinget, még ha kicsit nehéz is elvonatkoztatni attól, hogy tulajdonképpen egy monitort nézünk. Virtuálisvalóság-szemüveggel valószínűleg kicsit komplettebb az élmény, de ez nekünk most nem állt rendelkezésünkre. A BRCVR elindítása után egyszerre csak a sivatagba épült város kellős közepén találjuk magunkat, absztrakt épületek, szürreális szobrok, meg persze a többi látogató között, akik szemmel láthatóan örömmel merülnek el a rendkívül részletesen kidolgozott világban. Az élmény néha majdnem olyan, mintha egy valódi fesztiválon járnánk, a városban bóklászva jobbról-balról folyamatosan szűrődnek be a különböző zenék, hangok, beszélgetésfoszlányok, és érdekes volt látni, hogy a résztvevők közül sokan valóban úgy viselkednek, mintha egy igazi fesztiválra jöttek volna. Táncolnak, beszélgetnek, reagálnak a körülöttük történő dolgokra, benépesítik és élettel töltik meg a virtuális teret, és igazából ez a fajta nyüzsgés az, ami miatt a virtuális Burning Man távolról valóban emlékeztet egy valódi fesztiválra.

Az azért sok helyen tetten érhető, hogy a szervezők nem rendelkeznek évtizedes tapasztalatokkal a VR-fesztiválok szervezésében, kisebb-nagyobb hibákba elég sűrűn belefutottunk. Számos helyszínen szembesültünk azzal, hogy belépni be tudtunk, kijárat viszont már nem volt, így ilyenkor kénytelenek voltunk újraindítani a BRCVR-t. A helyszínek kidolgozottsága is elég vegyes, míg például a Samskara sátorban minden további nélkül el tudtunk volna chillezni néhány órát, sok helyszínnek valójában semmi értelme nem volt, vagy mert félkész benyomást keltett, vagy mert egyszerűen nem működik a VR-ban. Ilyen például, hogy virtuálisan megnézhetjük az elmúlt években felépített összes szalmaembert, amiről a Burning Man a nevét kapta, de a Minecraft-szintű grafika egyszerűen nem tudja visszaadni ezeknek a szobroknak a grandiózusságát. Ugyanez a vegyesség jellemző az előadókra is, akik között voltak igazán profik, meg olyanok is, akiknek az előadása alulról súrolt egy átlagos karaoke-estet.

Összességében azt azért elég biztosan kijelenthetjük, hogy a virtuális fesztiválok még jó ideig nem fogják leváltani a valódiakat - erre talán majd akkor kerülhet sor, ha egy Neuralink-szerű eszközzel már képesek leszünk közvetlenül az agyunkba sugározni a képeket, a hangokat, az illatokat. A VR-eseményeknek ennek ellenére van létjogosultságuk, hiszen az emberek ma is néznek koncerteket a Youtube-on, hallgatnak előadásokat Zoomon, beszélgetnek a barátaikkal Messenger videochaten, a virtuális térrel pedig ezek a tevékenységek kapnak egy olyan körítést, amitől sokkal átélhetőbbé, kézzelfoghatóbbá, ezáltal pedig szórakoztatóbbá is válnak.

A virtuális Burning Man szeptember 6-ig tart, tehát az utolsó napra még be lehet csatlakozni.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.