Mint azt a The Economic Times írja az Asian News International indiai hírügynökség nyomán, a masszív óceáni misszió, a Samudrayaan célja, hogy megfejtse az óceán mélyének a titkait.
Habár már most is több nemzet kutatja az óceánokat, az indiai küldetésnek akad egy érdekessége – amíg a kutatók eddig jellemzően különböző távirányítású járműveket (ROV) eresztettek a mélybe, India ezen felül ténylegesen is küldene kutatókat 6 kilométeres mélységbe. A kutató tengeralattjáró, a MATSYA 6000 indiai fejlesztés, és az ígéretek szerint a jármű megkönnyíti majd a Földtudományi Minisztérium számára a mélyóceáni kutatások elvégzését. A közlemény szerint a jármű előzetes tervezési munkálatai mostanra lezárultak, és elkezdődött a MATSYA 6000 építése. A jelenlegi elképzelések alapján a hajó vészhelyzet esetén akár 96 órán át is víz alatt maradhat a 12 órás üzemeltetési idején felül.
A sajtóközlemény kitér arra, hogy bár a legtöbb ROV ma már elég jó kamerarendszerekkel lett felszerelve, valamint könnyen lehet ezekkel az eszközökkel manőverezni és mintákat venni, a MATSYA segítségével a mélység direkt tanulmányozására nyílik majd lehetőség. A fejlesztés ezen kívül ahhoz is hozzájárul, hogy a jövőben minél jobb, emberes merülésre alkalmas eszközök készüljenek. Mint a közlemény fogalmaz:
India 2021 októberében csatlakozott a speciálisan a víz alatti kutatásra tervezett technológiával és járművekkel rendelkező országok exkluzív klubjához – ekkor indították el tehát a „Samudrayaan” különleges küldetést. A „samudra” szó egyébként tengert jelent.
A küldetéshez a Nemzeti Óceántechnológiai Intézet (NIOT), a Földtudományi Minisztérium (MOES) alá tartozó független intézet, már kifejlesztett egy távirányítású járművet, amely 6 kilométeres mélységig működőképes. De ezen felül kifejlesztettek még számos más víz alatti eszközt, köztük az autonóm víz alatti járművet (AUV) és a mélytengeri bányászati rendszert (DSM). Ezekkel a technológiákkal az ország olyan nyersanyaglelőhelyek után kutat, mint például gázhidrátok, hidrotermikus szulfidok és kobaltkéreg 1000 és 5500 méter közötti mélységben. Az említett víz alatti járművek olyan feladatokhoz szükségesek, mint a biodiverzitás felmérése, a földtani megfigyelés, kutatási és mentési műveletek, valamint a műszaki támogatás. Ezekhez társul tehát a legénységgel történő merülést is lehetővé tevő MATSYA 6000.
A teljes misszió a tervek szerint 5 éven át tart majd, és 2025-ben vagy 2026-ban végződhet.
(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/joakant)