Tavaly szeptemberben adtunk hírt róla, hogy Izlandon beindították a világ legnagyobb szén-dioxid-semlegesítő üzemét, amely a klímaváltozásért felelős gázt közvetlenül a levegőből kivonva, úgynevezett direct air capture technológiával évente mintegy négyezer tonna CO²-t tud kivonni a légkörből. Az Orcát építő Climeworks most egy ennél is sokkal ambiciózusabb projektet jelentett be, ugyanis egy kedden közzétett sajtóközlemény alapján a szigetországban megkezdték a Mammoth építését, amelynek a kapacitása mintegy tízszerese lesz az Orcáénak - írja az Interesting Engineering.
A svájci vállalat becslései szerint az új üzem 18-24 hónap alatt épülhet fel és évente 36 ezer tonna szén-dioxid megkötésére lesz alkalmas. Az Orcához hasonlóan az üzem a CO²-t nagy teljesítményű ventilátorok segítségével gyűjti össze, majd különböző kémiai szűrők segítségével ejti csapdába. A begyűjtött szén-dioxidot ezután 80-100 Celsius-fokos hőmérsékletre hevítik, majd vízzel keverve a földbe pumpálják, ahol a bazalttal reakcióba lépve néhány év alatt karbonátásványokká alakul. Az Orcához hasonlóan a Mammoth is 100%-osan megújuló, geotermikus energiából fogja nyerni a működéséhez szükséges áramot, amit a Hellisheiði erőmű biztosít.
Bár a direct air capture technológia szempontjából a Mammoth kétségkívül jelentős mérföldkő lesz, a globális kibocsátásra csupán elhanyagolható hatása lesz. A Nemzetközi Energia Ügynökség adatai szerint 2021-ben minden eddiginél több szén-dioxid került a levegőbe, az éves kibocsátás pedig elérte a 36,3 milliárd tonnát, ami szinte pontosan az egymilliószorosa a Mammoth tervezett kapacitásának. Az izlandi üzem ugyanakkor csak egy kis szeletét képezi a Climeworks ambiciózus terveinek, akik a 2030-as évekre szeretnék elérni a több megtonnás kapacitást, míg 2050-re azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy az üzemeik összességében elérjék a gigatonnás kapacitást. Ez azt jelentené, hogy a Climeworks létesítményei önmagukban is legalább egymilliárd tonna szén-dioxidot lennének képesek kivonni a légkörből évente, ami már a globális kibocsátás szempontjából is meghatározó mennyiség lenne.
(Fotó: Climeworks)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR