Izlandon beindították a világ legnagyobb szén-dioxid-semlegesítő üzemét

2021 / 09 / 09 / Bobák Áron
Izlandon beindították a világ legnagyobb szén-dioxid-semlegesítő üzemét
A légkör szén-dioxid-koncentrációjának csökkentése kulcsfontosságú a klímaváltozás elleni küzdelemben, amiben a legújabb jelentések szerint egyelőre vesztésre állunk. A svájci Climeworks által épített Orca ugyan nem fogja egy csapásra megoldani ezt a problémát, de a technológiának hosszú távon egyre fontosabb szerep juthat a klímacélok elérésében.

A szigetország nyugati részén, Hellisheidi mellett üzembe helyezett Orca nyolc nagy konténerből áll, amelyek ventilátorok és szűrők segítségével vonják ki a légkörből a szén-dixoidot - számol be róla az Axios. A gázt ezután az izlandi Carbfix által kidolgozott eljárással vízben feloldják, majd a földbe fecskendezik, ahol nagyjából két év alatt karbonátásványokká alakul. Ez természetesen mit sem érne, ha az üzem működtetéséhez szükséges energiát fosszilis energiahordozókból nyernék, de az Orca működtetéséhez szükséges áram teljes egészében geotermikus energiából származik. A Climeworks szerint az eljárással évente nagyjából négyezer tonna szén-dioxidot tudnak kivonni a légkörből, ami nagyjából 870 autó éves kibocsátásának feleltethető meg.

Hogy ez sok vagy kevés, az nézőpont kérdése, hiszen a Tenmilliontrees.org adatai szerint egy átlagos, kifejlett fa például évente 22 kilogramm szén-dioxidot köt meg, vagyis az Orca nagyjából annyi CO2-t von ki a légkörből, mint 180 ezer fa, ugyanakkor a The World Counts számlálója szerint csak az idei évben eddig 30 milliárd tonna szén-dioxid került a légkörbe az emberi tevékenység nyomán, amihez képest a négyezer tonna elhanyagolhatóan kevésnek tűnik.

A szakértők nagyjából egyetértenek abban, hogy a Climeworkséhez hasonló megoldások rövid távon alkalmatlanok arra, hogy megoldják a kibocsátással kapcsolatos problémákat, hiszen a technológia sem méreteiben, sem az árában nem áll készen arra, hogy globális szempontból is jelentős mennyiségű szén-dioxidot vonjanak ki a levegőből. A Climeworks ugyan nem árulta el, hogy az Orcával mennyibe kerül egy tonna szén-dioxid semlegesítése, de Jan Wuzbacher, a vállalat vezérigazgatója annyit azért elmondott, hogy a céljuk, hogy a következő évtizedben már tonnánként 100-200 dollárért tudják kivonni a szén-dioxidot a levegőből.

Ha a már megkezdett fejlesztések folytatódnak, a technológia hosszútávon fontos eleme lehet a klímaváltozás elleni harcnak, amiben egyre többen látják meg a potenciált, januárban például Elon Musk is felajánlott százmillió dollárt annak, aki képes a lehető leghatékonyabb karbonsemlegesítő megoldással előállni.

(Fotó: Climeworks)

További cikkek a témában:

A bioszénnel ki lehet vonni a CO2-t a légkörből, és százezer évekre meg lehet kötni a talajban Egy új kutatás szerint a bioszén remekül beválhat, hogy csökkentsük a légköri CO2-mennyiségét. Klímavédelmi szempontból viszont akár kontraproduktívak is lehetnek a hasonló, a CO2 kivonását lehetővé tevő technológiák.

Idén elkezdődik a szintetikus géperdők telepítése, melyek elnyelhetik a világ szén-dioxid-szennyezését A szén-dioxid-leválasztás, és -tárolás módszerének ősatyja a világ első mechanikus fájával próbálja megmenteni az emberiséget attól, hogy belefulladjon a légszennyezésbe.

Elon Musk százmillió dollárt ajánlott fel díjként a légkörből a szén-dioxid kivonására képes technológiáért A Tesla vezére szokás szerint a Twitteren jelentette be, hogy ennyi pénzt ajánl fel a legígéretesebb, a felmelegedés hatását ellensúlyozó technológiáért.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.