A BMW által felvásárolt ikonikus brit márka, a Mini korábban már megjelentette az elektromos verzióját, de most még egy lépést tett a környezetbarát kialakítás felé és felkérte Paul Smith dizájnert, hogy tervezze meg azt a modellt, amely az eddigieknél is ökologikusabb és ökonómikusabb kialakítású.
Az új Strip, amelyet nem tömeggyártásra, hanem demonstrációs célokra szántak, rendkívül minimalistára sikerült, nem csak a külső, hanem a felhasznált anyagok tekintetében is, de pontosan ez volt a cél: bemutatni, hogy milyen lenne egy autó, ha minden olyan részletet kihagynának belőle, amire nincs életbevágó szükség.
Az egyszerűség nevében lemaradt a színes festés, csak egy vékony réteg átlátszó festék fedi a külsőt, amit galvanizált fémpanelekből és újrahasznosított műanyagból készítettek. Ezeken az egységeken még a gyártási folyamat során keletkező nyomok is meglátszanak, ezt a hatást a tervező 'tökéletes tökéletlenségnek' nevezte.
A panorámatető újrahasznosított Perspex lapokból áll, így az egész Mini, noha első pillantásra nem is olyan feltűnően, de mégis egyfajta kezeletlen, egyszerű benyomást kelt. A belsőt szintén lemeztelenítették, kilátszanak a légzsákok és elhagyták a modern autókban megszokott kijelzőket és a Minik ikonikus sebességmérőjét is, ehelyett csak a mobiltartónak alakítottak ki helyet, így az okostelefont az autó rendszeréhez csatlakoztatva lehet a Stripet kezelni.
A berendezés egyes elemei itt is reciklikált elemekből állnak, például a gumi lábtörlők vagy az ülések borítása. De ami a leglátványosabban mutatja a 'vissza az alapokhoz' koncepció megvalósulását, az a biztonsági övek és az ajtókilincs anyaga, ez ugyanis hegymászókötélből lett kialakítva.
Az ilyen részletek miatt a jármű nem lenne teljesen alkalmas a mindennapi használatra (nem biztos, hogy megfelelne a szigorú biztonsági előírásoknak) és valószínűleg nem fog igazán jó példát szolgáltatni arra, hogy a jövőben hogyan lehet a minimalista dizájnt kialakítani a környezetbarát járművekben, de mégis kiindulópontként szolgálhat ahhoz, hogy elgondolkodtassa a tervezőket:
vajon tényleg szükséges-e minden high-tech technológiát bepakolni az autókba, vagy érdemes időnként visszatérni az egyszerűbb formákhoz.
Smith egyébként nagy kerékpár rajongó és szereti saját kezűleg javítani és módosítani az alkatrészeket, a dizájnban ez a jellemző is visszaköszön a Business Insider leírása szerint. Ez legjobban talán a szintén szabadon hagyott csavarfejekben mutatkozik meg, amelyek láttán egyértelművé válik, hogy az egész Strip könnyedén szétszedhető és a részei újrahasznosíthatóak a pályafutása végén.
A Mini is, mint ahogy egyre több gyártó, a környezetbarát működés irányába mozdul el mostanában, de ezt nem mindig reciklikált hegymászó kötelek segítségével érik el. Nemrégen mutatták be például az Urbanaut koncepcióját, amely egy teljesen futurisztikus Mini, tulajdonképpen egy egészen miniatűr kisbusz, amelynek fotelekkel, szőnyeggel telepakolt belső tere nem is hasonlít egy autóéra, de a berendezés nagy része ebben az esetben is újrahasznosított anyagokból áll, többek között a Stripben felbukkanó parafadugó itt is tiszteletét teszi, csak éppen a kormánykeréken.
(Fotó: BMW)
További cikkek a témában:
Valahogy így nézne ki, ha az autóink is olyanok lennének, mint az IKEA bútorai
Egy képzőművészeti hallgató megtervezte a lapra szerelt Renault-t, amit úgy rakhatnánk össze, mint egy ruhásszekrényt. Íme a Höga.
Közlekedési forradalom van
Pásztor Dániel, egy globális autóipari szoftverbeszállító cég volt stratégiai partnership managere, a közelmúltban Szingapúrtól Bécsig több, közlekedési reformoktól hangos konferencián is megfordult. A közeljövőben várható közlekedési fordulatokról kérdeztük repülőautóktól az önvezető kisbuszokig.
A Volvo leányvállalata olyan autót tervez, aminek a gyártása egyáltalán nem jár károsanyag-kibocsátással
A Polestar tervei szerint az első ilyen autó már 2030-ra elkészülhet, de addig még sok kihívást kell megoldaniuk.