Bár a világ nagy autógyártói az elmúlt években sorra jelentik be a zéró emissziós céljaikat, az ilyen bejelentéseknél mindig hozzá kell tenni, hogy a jellemzően 2040 környékére ígért nulla karbonkibocsátást nettó értékben kell érteni, vagyis az autók gyártása ezután is rengeteg károsanyag kibocsátásával fog járni, amit a gyártó karbon-ellentételezéssel egyenlít ki. Ennek a jellemző módja, hogy fákat ültetnek, megújuló energiára állítják át a gyáraikat, rosszabb esetben egyszerűen megvásárolják a krediteket más cégektől - például a Teslától, ami éppen az ilyen karbonkrediteknek köszönhetően tud nyerséges lenni.
Bár a 2015 óta a Volvo tulajdonában levő Polestar kizárólag elektromos autókat gyárt, ez nem jelenti azt, hogy a működésük teljesen zéró emissziós lenne: a cég számításai szerint a tavaly piacra került Polestar 2 például 26 tonna szén-dioxid lábnyommal rendelkezik, vagyis ennyi CO2 keletkezik egy autó legyártása során. "Az ellentételezés kibújás a felelősség alól" - mondja a vállalat vezérigazgatója, Thomas Ingenlath, aki szerint a céljuk nem csupán az, hogy a vállalat nettó karbonkibocsátását nullára csökkentsék, de teljesen klímasemlegessé akarnak válni. A Polestar most ennek érdekében hirdette meg a 0 Projectet, aminek célja, hogy 2030-ra sikerüljön olyan autót gyártaniuk, aminek a gyártása során egyáltalán nem kerülnek a levegőbe káros anyagok.
Fredrika Klarén, a cég fenntarthatóságért felelős vezetője szerint ehhez arra van szükség, hogy minden, az autóba kerülő alkatrész nulla kibocsátással készüljön, ami egy hatalmas kihívás. Bár azt ő is elismeri, hogy jelenleg nincs mindenre kész megoldásuk, de szerinte a Polestar is segíthet abban, hogy piaci keresletet teremtenek a zéró emissziós megoldások iránt, így hosszú távon jelentősen megnőhet az így előállított alkatrészek száma. Példaként említi az SSAB nevű svéd acélvállalatot, amely 2026-ra szeretne piacra lépni fosszilis tüzelőanyagok nélkül készült acéllal, emellett az alumíniumgyártók is kísérleteznek már a fenntarthatóbb gyártással, és az akkumulátor-újrahasznosítás területén is komoly előrelépés figyelhető meg.
Mivel a projekt még kezdeti fázisban van, természetesen nem lehet tudni, hogy hogyan nézne ki a teljesen klímasemleges autó, de Klarén szerint egyelőre nem is ez a legfontosabb. "Ha az autóipar nem tud előállni 2030-ra egy klímasemleges modellel, akkor keservesen elbuktunk" - mondja, hozzátéve, hogy hinniük kell benne, hogy létezhet fosszilis üzemanyagok és károsanyag-kibocsátás nélküli autógyártás. (Fast Company)