A Volvo leányvállalata olyan autót tervez, aminek a gyártása egyáltalán nem jár károsanyag-kibocsátással

2021 / 04 / 10 / Bobák Áron
A Volvo leányvállalata olyan autót tervez, aminek a gyártása egyáltalán nem jár károsanyag-kibocsátással
A Polestar tervei szerint az első ilyen autó már 2030-ra elkészülhet, de addig még sok kihívást kell megoldaniuk.

Bár a világ nagy autógyártói az elmúlt években sorra jelentik be a zéró emissziós céljaikat, az ilyen bejelentéseknél mindig hozzá kell tenni, hogy a jellemzően 2040 környékére ígért nulla karbonkibocsátást nettó értékben kell érteni, vagyis az autók gyártása ezután is rengeteg károsanyag kibocsátásával fog járni, amit a gyártó karbon-ellentételezéssel egyenlít ki. Ennek a jellemző módja, hogy fákat ültetnek, megújuló energiára állítják át a gyáraikat, rosszabb esetben egyszerűen megvásárolják a krediteket más cégektől - például a Teslától, ami éppen az ilyen karbonkrediteknek köszönhetően tud nyerséges lenni.

Bár a 2015 óta a Volvo tulajdonában levő Polestar kizárólag elektromos autókat gyárt, ez nem jelenti azt, hogy a működésük teljesen zéró emissziós lenne: a cég számításai szerint a tavaly piacra került Polestar 2 például 26 tonna szén-dioxid lábnyommal rendelkezik, vagyis ennyi CO2 keletkezik egy autó legyártása során. "Az ellentételezés kibújás a felelősség alól" - mondja a vállalat vezérigazgatója, Thomas Ingenlath, aki szerint a céljuk nem csupán az, hogy a vállalat nettó karbonkibocsátását nullára csökkentsék, de teljesen klímasemlegessé akarnak válni. A Polestar most ennek érdekében hirdette meg a 0 Projectet, aminek célja, hogy 2030-ra sikerüljön olyan autót gyártaniuk, aminek a gyártása során egyáltalán nem kerülnek a levegőbe káros anyagok.

Fredrika Klarén, a cég fenntarthatóságért felelős vezetője szerint ehhez arra van szükség, hogy minden, az autóba kerülő alkatrész nulla kibocsátással készüljön, ami egy hatalmas kihívás. Bár azt ő is elismeri, hogy jelenleg nincs mindenre kész megoldásuk, de szerinte a Polestar is segíthet abban, hogy piaci keresletet teremtenek a zéró emissziós megoldások iránt, így hosszú távon jelentősen megnőhet az így előállított alkatrészek száma. Példaként említi az SSAB nevű svéd acélvállalatot, amely 2026-ra szeretne piacra lépni fosszilis tüzelőanyagok nélkül készült acéllal, emellett az alumíniumgyártók is kísérleteznek már a fenntarthatóbb gyártással, és az akkumulátor-újrahasznosítás területén is komoly előrelépés figyelhető meg.

Mivel a projekt még kezdeti fázisban van, természetesen nem lehet tudni, hogy hogyan nézne ki a teljesen klímasemleges autó, de Klarén szerint egyelőre nem is ez a legfontosabb. "Ha az autóipar nem tud előállni 2030-ra egy klímasemleges modellel, akkor keservesen elbuktunk" - mondja, hozzátéve, hogy hinniük kell benne, hogy létezhet fosszilis üzemanyagok és károsanyag-kibocsátás nélküli autógyártás. (Fast Company)

További cikkek a témában:

Napelemes tetőt kapott a Hyundai új elektromos autója A Hyundai kedden mutatta be az új elektromos crossoverét, az Ioniq 5-öt, ami nemcsak szupergyorsan tölthető, de akár más elektromos autókat is feltölthetünk vele.

Már idén saját autót mutathat be a Huawei a Reuters értesülései szerint A cég szóvivője cáfolta az erről szóló pletykákat, de a Reuters több névtelen forrásra hivatkozva úgy tudja, hogy az Apple mellett a Huawei is beszállna a villanyautó-bizniszbe.

A Daymak elektromos autója gyorsabb lesz, mint egy Tesla Roadster, pedig csak három kereke van A Spiritus a gyártója szerint kevesebb mint 1,9 másodperc alatt fog 100 km/h-ra gyorsulni, és olyan érzés lesz vezetni, mint egy gokartot.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.