Mobilhálózati összeköttetést eszközölt a sztratoszféra pereméről a Deutsche Telekom

2020 / 10 / 24 / Perei Dóra
Mobilhálózati összeköttetést eszközölt a sztratoszféra pereméről a Deutsche Telekom
Európa legnagyobb távközlési cége, a Deutsche Telekom szó szerint új magaslatokba tört, és beszállt azon vállalatok közé, melyek a magas légkörben üzemelő rádiós átjátszóállomásokkal kísérleteznek. A vállalat és partnere, a Stratoshperic Platforms Limited sikeresen létrehozott egy mobilhálózati összeköttetést a sztratoszféra pereméről több, Bajorország felett végrehajtott kísérleti repülés során.

A fejlesztők távirányítású repülőgépre tették a szükséges eszközöket, antennákat, az elkészült repülő bázisállomást pedig beintegrálták a szolgáltató meglévő kereskedelmi hálózatába. A technológia segítségével a várakozások szerint egyszerűen és költséghatékonyan lefedhetők majd 5G-s mobilhálózattal olyan területek, melyek ellátását földi rádiós hálózattal megoldani sokkal bonyolultabb, vagy adott esetben nagyon költséges lenne - írja az Unmanned Airspace. A teszt során az antennákat és berendezéseket hordozó távirányítású repülőgép a sztratoszféra alsó határáig, tizennégy kilométeres magasságba repült, ahonnan a megfelelően paraméterezett antennarendszer szinte teljesen zökkenőmentesen besugározhat mintegy száz kilométer átmérőjű területet. A próbarepülések során a Deutsche Telekom szakemberei

sikeresen kezdeményeztek hanghívást, videohívást, illetve létesítettek 4G-s adatkapcsolatot a sztratoszférában repülő állomáson keresztül egy hagyományos okostelefonnal.

Az adatkapcsolat sebességének mérésénél a leggyorsabb adatátviteli sebesség letöltése 70 Mbps, feltöltése 20 Mbps volt. Itt megjegyezték, hogy kizárólag az ő kliensük csatlakozott az állomáshoz. A szakemberek a kétezer-egyszáz MHz-es frekvenciasáv egy tíz MHz-es blokkját használták a kísérlethez . A Deutsche Telekom szerint a tesztek során kiderült, hogy a technológia élesítése során a felhasználók semmit nem észlelnek majd abból, hogy a készülékük éppen nem egy földfelszíni, hanem repülő állomáshoz csatlakozik. A rendszer elterjedéséhez azonban több technológiai és jogi akadályt is le kell küzdeniük: mindenekelőtt gondoskodniuk kell arról, hogy a sztratoszférában az állomások egyszerre ne csupán néhány óráig repülhessenek, illetve üzemeltetésük is egyszerűbb, gazdaságosabb legyen. A Deutsche Telekom partnere, a Stratospheric Platforms jelenleg is dolgozik egy repülőgépen,

amely akár hetekig is képes ekkora magasságban üzemelni.

A jelenleg tervezési fázisnál tartó repülőgép szárnyfesztávolsága hatvan méter lesz, tömege pedig mindössze három és fél tonna. A tervek szerint a repülőszerkezet egy hidrogéncellás üzemanyagrendszerrel ellátott hajtóművet is kap, ami a hosszú repülési idő mellett biztosítja a kibocsátásmentes, környezetkímélő üzemet. A felső légköri bázisállomások alapját jelentő repülőgéppel folytatott első tesztrepülések 2022-ben kezdődhetnek, és ha minden a terveknek megfelelően alakul, 2024-ben felszállhatnak az első olyan repülő bázisállomások Németországban, melyek szervesen integrálódnak a kereskedelmi mobilhálózatokba.

A Deutsche Telekom kísérlete ugyanakkor nem az első kezdeményezés, mely felső légköri antennarendszerekkel oldaná meg a nagy lefedettségű adatátvitelt  földfelszínről nem ellátható pontok esetén: hasonló célt szolgál a Google hőlégballonos Loon projektje, illetve a Facebook is belekezdett egy hasonló küldetésbe, melynek során alacsonyan repülő drónokra szerelt antennákkal kísérletezett az adatátvitellel. A Deutsche Telekom tesztje mégis az első volt a tekintetben, hogy olyan kereskedelmi mobilhálózatba kapcsolta a repülő állomást, melyhez a földfelszínről kereskedelmi forgalomban is kapható, hagyományos mobilkészülékkel lehetett csatlakozni.

(Fotó: Pixabay, Deutsche Telekom)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.