Mozi és koncertek helyett a metaverzumba fogunk járni a jövőben

2022 / 12 / 18 / Bobák Áron
Mozi és koncertek helyett a metaverzumba fogunk járni a jövőben
A tévézés továbbra is a kikapcsolódás legelterjedtebb formája, a mozi és a koncertek viszont a lezárások elmúltával sem nyerték vissza korábbi népszerűségüket - derül ki egy magyarok körében nemrég végzett kutatásból.

A Samsung megrendelésére az Impetus Research által ezer ember megkérdezésével készített reprezentatív kutatás eredményeiből világosan kirajzolódik, hogy a pandémia valamint az egyre mélyülő gazdasági válság jelentős hatással volt a felhasználói szokásokra: a megkérdezettek 46%-a számolt be arról, hogy a korábbinál ritkábban jár moziba, és majdnem ugyanennyien (43%) voltak, akik azt mondták, hogy kevesebb koncertre látogatnak ki, mint korábban.

A mozi népszerűségét tekintve ezek a számok egybevágnak a globális trendekkel, hiszen bár a lezárások után a mozik forgalmában erős visszapattanás volt megfigyelhető, ám az idei évben még ezzel együtt is alig kétharmad annyi jegyet értékesítettek világszerte, mint a pandémia előtti időszakban. A kulturális élet egyéb területein valamivel ellentmondásosabb a helyzet, hiszen míg a világ egyik legnagyobb koncertszervezője, a Live Nation augusztusban arról számolt be, hogy 2022-ben már több jegyet adtak el, mint az egész 2019-es évben, a The New York Times cikkéből kiderül, hogy a színházak, komolyzenei koncertek a mozikhoz hasonló problémákkal küszködnek, vagyis a látogatottságuk egyelőre jelentősen elmarad a néhány évvel ezelőttitől.

Évek kellettek volna hozzá, most néhány hónap alatt beköszöntött a digitális világ Sokkal többet vagyunk otthon, jobban figyelünk az egészségünkre és kevesebbet érintkezünk más emberekkel - a március óta tomboló Covid19-járvány számos változást hozott magával, ami a legerőteljesebben abban nyilvánult meg, hogy soha nem látott mértékben pörgött fel a digitalizáció.

Bár a mozik forgalma visszaesett, a felmérés szerint a mozgóképes tartalomfogyasztás ezzel együtt is egyre fontosabb szerepet tölt be a kikapcsolódásban: a megkérdezettek 95%-a nyilatkozott úgy, hogy van otthon tévéje, ezeknek pedig mostanra mintegy kétharmada okostelevízió, amely többek között internetezésre és a streamingszolgáltatások elérésére is alkalmas. A magyarok többsége ennek megfelelően elég sokat tévézik, a válaszadók 64%-a nyilatkozott úgy, hogy napi rendszerességgel ül le a képernyő elé.

A felhasználói szokásokban bekövetkezett változások feltehetően több okra vezethetők vissza, a mozik forgalmának csökkenésében a megbetegedéstől való félelem mellett szerepet játszhatnak olyan tényezők is, hogy ma már egyre több film érhető el rögtön a megjelenésekor a streamingplatformokon, miközben az emberek a járvány alatt hozzá is szoktak, hogy otthon töltik a szabadidejüket. A tévézés népszerűségének növekedése is részben erre vezethető vissza, hiszen a hibrid munkarend elterjedésével a korábbinál több időt töltünk otthon.

A kutatás érdekes eredménye, hogy bár a metaverzummal kapcsolatban egyelőre sok a kérdőjel, hiszen a jelenségnek ma még a pontos definiálása is gondokat okoz, a magyarok meglehetősen optimistán tekintenek arra, hogy milyen szerepet fog betölteni a jövőben az életünkben a virtuális világ. A válaszadók szerint 5-10 éves távlatban a tévék, az okostelefonok, az okosórák és a streaming is egyre meghatározóbbá fog válni a mindennapjainkban, emellett pedig csaknem a megkérdezettek fele vélekedett úgy, hogy a jövőben egyre több időt fogunk a metaverzumban tölteni. Ehhez hasonló eredményre jutott az a McKinsey tanácsadó cég által júniusban közzétett kutatás is, amely szerint az emberek többsége hajlik arra, hogy bizonyos tevékenységeket inkább az online térben végezzen, ide sorolhatók például a meetingek, a vásárlás és az ismerkedés is. A McKinsey egyébként úgy véli, hogy a metaverzum 2030-ra ötbillió dolláros iparággá válhat, amivel a metaverzum az okostelefon-piacnál is lényegesen nagyobbra nőne, bár az nem világos, hogy ebbe az olyan, már ma is elterjedt megoldásokat is beleszámolták-e, mint mondjuk az online piacterek és a videochat-alkalmazások.

(Borítókép: Damir Khabirov/Getty Images)

Elmentünk egy VR-fesztiválra, és nem bántuk meg Nem kis fába vágták a fejszéjüket a Burning Man szervezői, amikor úgy döntöttek, hogy a koronavírus-járvány miatt elmaradt fesztivált a virtuális valóságban fogják megrendezni.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.