Évek kellettek volna hozzá, most néhány hónap alatt beköszöntött a digitális világ

2020 / 10 / 17 / Bobák Áron
Évek kellettek volna hozzá, most néhány hónap alatt beköszöntött a digitális világ
Sokkal többet vagyunk otthon, jobban figyelünk az egészségünkre és kevesebbet érintkezünk más emberekkel - a március óta tomboló Covid19-járvány számos változást hozott magával, ami a legerőteljesebben abban nyilvánult meg, hogy soha nem látott mértékben pörgött fel a digitalizáció.

Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója már április végén úgy fogalmazott, hogy "két hónap alatt két évnyi digitális átalakulás ment végbe", ez a folyamat pedig azóta is tartja magát. Az Amszterdam helyett idén online megtartott CES Unveiled konferencián Steve Koenig és Lesley Rohrbaugh, a Consumer Technology Association (CTA) két vezető piackutatója elemezte, hogy milyen trendeket tapasztalhattunk az elmúlt bő fél évben.

Nadellának legalább részben biztosan igaza volt, hiszen a McKinsey globális tanácsadócég áprilisi jelentése szerint a korlátozó intézkedések bevezetése néhány területen korábban elképzelhetetlen változásokat idézett elő:

  • Bizonyos piacokon az e-kereskedelem nyolc hét alatt akkorát növekedett, amihez normális esetben tíz évre lett volna szükség
  • Az online orvosi konzultációk száma 15 nap alatt a tízszeresére nőtt
  • A Disney+-nak mindössze öt hónapba telt összeszednie 50 millió felhasználót, miközben a Netflixnek még hét év kellett ugyanehhez
  • Két hét leforgása alatt 250 millió diák kezdett el online órákra járni

Koenig szerint az innováció szempontjából a járvány négy területen éreztette különösen a hatását. Ezek a digitális transzformáció, a robotika és a drónok használata, a digitális egészségügy és az okosvárosok. Megfigyelhető, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás szerepe jelentősen felértékelődött, erőre kaptak a robotizált automatizálási megoldások, a vállalatok többet költenek a természetes nyelvfeldolgozási modellek (NLP) fejlesztésére és a felhőszolgáltatásokra is.

Digitális átállás

A digitális transzformáción belül a mesterséges intelligencia mellett fontos trend az érintésmentes technológiák és az önkiszolgáló kasszák fellendülése. A Mastercard által végzett globális felmérés alapján az érintésmentes fizetés 40%-kal növekedett a járvány előtti időszakhoz képest, és valószínűleg az sem véletlen, hogy több vállalat, így az Amazon és a Boxy is a közelmúltban jelentette be az új fejlesztéseit, amellyel még biztonságosabbá válik a vásárlás.

A Flexara nevű cég kutatása szerint a vállalatvezetők is reagáltak a kialakult helyzetre: a globális nagyvállalatok körében végzett felmérésből az derült ki, hogy 59%-uk arra számít, hogy a tervezettnél nagyobb mértékben kell felhőszolgáltatásokat használniuk, és 61% tervezi, hogy felhőszolgáltatásokra váltanak. Az ezzel kapcsolatos problémák között a legtöbben (83%) a biztonsági kérdéseket említették, amit az átállás költségei követnek.

E-kereskedelem

Ennél is jelentősebb fejlődésen ment keresztül az e-kereskedelem, amiről nyugodtan mondhatjuk, hogy a járvány egyik legnagyobb nyertese volt.

Az Amazon már tavasszal is rekordbevételről számolt be a negyedéves jelentésében, a CTA szakértői szerint pedig a most kialakult, új reflexek várhatóan a Covid19 elmúltával is megmaradnak. Ezt támasztja alá a vállalat által idézett kutatás is, amit még áprilisban végeztek el Franciaországban. Ebben a válaszadók többsége úgy nyilatkozott, hogy az online vásárlás a járvány lecsengése után is ugyanolyan népszerű marad majd, és csak alig többen szavaztak arra, hogy a Covid19 elmúltával az online vásárlás némileg visszaszorul, mint arra, hogy még meghatározóbb lesz az életünkben. Ugyanezen felmérés szerint amúgy a járvány nagy győztese a belföldi utazás lehet, a válaszadók jelentős része viszont úgy vélte, hogy plázákba, mozikba, koncertekre kevesebbet fogunk járni, mint korábban, és a nemzetközi utazások száma is visszaesik.


A Covid19 hatása a fogyasztói szokásokra a CTA felmérése alapján, 2020. október (Fotó: CTA/Rakéta)

Távmunka

Egészen megdöbbentő változás ment végbe a távmunka tekintetében, amelynek aránya az USA-ban, Nagy Britanniában és Hollandiában a járvány előtti 4-14 százalékról 48-58 százalékra emelkedett,

de még az ilyen szempontból konzervatívabb Franciaországban is megötszöröződött a távmunkában dolgozók száma. Nem csoda, hogy a CTA jóslata szerint az utazásmegosztó szolgáltatások (például a roller- és biciklikölcsönzők) meggyengülve kerülnek majd ki a Covid19-ből, hiszen a turizmus visszaesése és az otthoni munka miatt lényegesen kevesebben közlekednek a városban.

Az emberek ugyanakkor nem csak a munkájukat végzik ma már otthonról, hasonló folyamatok figyelhetők meg a testedzés, az oktatás, sőt, bizonyos esetekben még az igazságszolgáltatás területén is. A CTA adatai alapján az amerikaiak 30-35%-kal költenek többet digitális fitneszszolgáltatásokra, mint a járvány előtt, emellett pedig egyre több edzőterem áll át az online órákra. Az oktatási intézmények egy részében a tanítás e-learning platformokon keresztül történik, és arra is láttunk már példát, hogy tárgyalásokat vagy meghallgatásokat konferenciahívás keretében bonyolítottak le.

Digitális egészségügy

Ugyanígy digitalizálódott az egészségügy is, ahol a távdiagnosztika népszerűsége ugrott meg nagyságrendekkel a járvány kitörése óta. Rohrbaugh példaként Franciaországot hozta fel, ahol a Medaviz nevű konzultációs platformon 150%-kal nőtt meg a regisztrált orvosok száma, az orvosok és betegek közötti konzultációk pedig a duplájukra emelkedtek. Hasonló emelkedésről számoltak be az ugyanezen a területen érdekelt Doctolib és MesDoctoeurs platformok is.

Robotika

A robotika területén igen sokrétű fejlődés figyelhető meg, a helyiségek fertőtlenítésétől kezdve a csomagszállításon és a kapcsolattartáson keresztül a biztonsági intézkedésekig számtalan területen vetettek be robotokat a járvány terjedésének megfékezése és a negatív hatásainak csökkentése érdekében. Ezeknek egy részéről korábban mi is beszámoltunk: több kórházban fertőtlenítő robotok járják a kórtermeket, Szingapúrban robotkutyák figyelmeztetnek a védőtávolság betartására, de emellett is számtalan példát találunk még a robotok használatára a diploma átvételétől kezdve a betegellátásig.

A CTA szerint az egyik nagyon jelentős változás, hogy az emberek sokkal elfogadóbbak lettek a robotokkal szemben.

Egy felmérésben a válaszadók 25%-a nyilatkozott úgy, hogy jobban elfogadja az áruszállításhoz használt drónokat, önjáró robotokat és robotautókat, mint korábban, ezzel szemben pedig csupán a válaszadók 14%-a nyilatkozott úgy, hogy kevésbé fogadja el ezeket a technológiákat.


A szállítórobotok elfogadottsága a CTA felmérése szerint, 2020. június (Fotó: CTA/Rakéta)

Okosvárosok

A közterületeken is számos változás figyelhető meg, jó példa erre az infravörös hőkamerák bevetése, amit számtalan helyen használtak arra, hogy kiszűrjék a lázas betegeket a tömegből. Több városban okoskioszkok segítik az információ áramlását, amelyek tájékoztatást adnak a járványhelyzetről vagy elnavigálják az embert a legközelebbi egészségügyi központig.

A járványt több helyen a kontaktkövető alkalmazásoknak köszönhetően is sikerült kordában tartani, Rohrbaugh Franciaországot emeli ki, mint pozitív példát, de mára már szinte minden országban - így Magyarországon is - bemutattak ilyen alkalmazást, több-kevesebb sikerrel.

Az épületekben felértékelődött az érintésmentes, hangirányítással vagy mozgásérzékeléssel működő technológiák szerepe, és ahogy fentebb már említettük, egyre nagyobb számban terjednek el az UV-fénnyel fertőtlenítő lámpák, robotok, amik segítenek tisztán tartani a helyiségeket. De ugyanígy a fertőzés esélyét csökkentik az olyan szenzorok is, amik érzékelik, hogy hányan vannak az iroda közös tereiben, így a munkavállalók hatékonyabban tudják betartani a távolságtartásra vonatkozó előírásokat, hiszen még az íróasztaluknál ülve meg tudják nézni, hogy mennyire zsúfolt a konyha. Több irodaházban emellett a konferenciatermeket olyan eszközökkel is felszerelték, amelyek segítik a távmunkát, például AR- és VR-szemüvegekkel vagy telepresence robotokkal.

Fogyasztói szokások változása

A járvány jelentősen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat, ami elsősorban az online tartalomfogyasztás, kapcsolattartás és vásárlás előretörésén volt nagyon érezhető. Ezek a trendek a CTA szakértői szerint hosszútávon is velünk maradnak, erre utal a tartalomfogyasztás területén az egyes szolgáltatások népszerűségének a változása is: a felmérések szerint az amerikaiknak csaknem a negyede, 24%-a fizetett elő legalább egy streamingszolgáltatásra a járvány kitörése óta, és 65%-uk nyilatkozott úgy, hogy gyakrabban néz online videókat. A statisztikai adatokból az látható, hogy

a fizetős és az ingyenes streamingszolgáltatások népszerűsége jelentősen növekedett a 2018-as adatokhoz képest, míg a hagyományos, kábeles és műholdas tévé egyre esik vissza.

Ezek a folyamatok nyilván a járvány előtt is megfigyelhetőek voltak, de a COVID-19 jelentősen felgyorsította őket.


A videonézési szokások változása az amerikai háztartásokban 2018 és 2020 között, 2020. október (Forrás: CTA/Rakéta)

Mi a helyzet Kelet-Közép-Európában?

A CTA szakértői által elmondottak jelentős átfedést mutatnak a McKinsey globális tanácsadócég frissen kiadott elemzésével, akik szerint

Kelet-Közép-Európában a digitális gazdaság csaknem kétszer olyan gyorsan nőtt a járvány első öt hónapjában, mint az azt megelőző két évben.

Az adatok szerint a járvány hatására 12 millió új online felhasználó jelent meg a régióban, a legnagyobb növekedést pedig a 65 év feletti korcsoportban tapasztalták. Jurica Novak, a vállalat közép-európai ügyvezető partnere ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a világjárvány fordulópontot jelentett a digitális transzformációban, és még inkább kihangsúlyozta annak fontosságát. Az elemzés szerint bár a régió digitális gazdasága évente csaknem 8%-kal nőtt, ennek ellenére Kelet-Közép-Európa lemaradása még nagyobb lett az éllovasokkal szemben, amiből Novak szerint az következik, hogy a régió még bőven rendelkezik növekedési potenciállal.

A McKinsey kutatása abban is alátámasztja a CTA szakértőit, hogy az általuk végzett felmérésben a megkérdezettek mintegy 70%-a nyilatkozta, hogy a járvány után is használni fogja az új digitális szolgáltatásokat. A cég a régió erősségei között többségében ugyanazokat a tényezőket emeli ki, amiket a BrainBar konferencia szakértői is hangsúlyoztak, például a jó digitális infrastruktúrát, az oktatási rendszert és az egyre több, kiemelkedő eredményeket elérő startupot.

Bacsó Gergely, a McKinsey digitális szakértő partnere szerint az ügyfelekkel való digitális kommunikáció élvonalában a bankok és a telekommunikációs cégek vannak, ők ugyanis már évekkel ezelőtt elkötelezték magukat a digitális transzformáció mellett. "Ez figyelmeztetés lehet más szektorok, így például az állami szektor, a kiskereskedelem, valamint a biztosítási szektor számára, hogy ideje felgyorsítaniuk a saját digitális átalakulásukat" - tette hozzá a szakértő.

(Borítókép: a Max Planck School of Photonics digitális oktatás laboratóriumában azt kutatják, hogyan használhatók a kevert valóság szemüvegek az oktatában, Fotó: Picture Alliance/Getty Images)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
A Rolls-Royce bemutatta a miniatűr atomreaktor prototípusát, amivel a jövőben akár egy holdbázist is üzemeltethetnek
A 3x1 méteres Space-Micro Reactort a múlt héten megrendezett UK Space Conference-en mutatták be a nyilvánosságnak, és a tervek szerint nagyjából 2030-ra készülhet el a végleges változata.
Kína valódi
Kína valódi "láthatatlanná tévő köpönyeget" fejlesztett állítólag
Olyan, mint a Harry Potterben, már ha igaz. A láthatatlanná tévő technológia viszont ennek köszönhetően nagy pillanatokat él meg, mivel egy kanadai cég is hasonló terméket fejlesztett. Csak győzze az ember szétszálazni, hogy éppen ki és miért akar láthatatlan lenni!
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.