A fúziós energiát régóta emlegetik az atomenergia szent gráljaként, amivel a kutatók várakozásai szerint a jövőben a jelenlegi módszereknél nagyságrendileg több energiát tudunk majd megtermelni a fisszió reaktorokra jellemző radioaktív hulladék nélkül. A legtöbb erre irányuló kísérlet a Napban tapasztalható viszonyokat igyekszik rekonstruálni mesterséges úton: a jelenleg még kísérleti fázisban levő reaktorokban több száz millió fokos plazmát hoznak létre, amelyben a hidrogénatomok olyan gyorsan mozognak, hogy a pozitív töltésű atommagok összeütköznek és összeolvadnak egymással, így hozva létre a fúziós reakciót.
Az ausztráliai HB11 Energy azonban egy teljesen más megközelítéssel kísérletezik. Az atomok felmelegítése helyett az úgynevezett fázismodulált impulzuserősítés elve alapján működő, nagy teljesítményű lézerrel veszik célba az atomokat, ami elmondásuk szerint sokkal precízebb végeredményt tesz lehetővé. Az ezen a technológián alapuló reaktorban két lézert használnának a láncreakció beindításához: az egyik lézerrel mágneses teret hoznának létre a plazma számára, míg a másik lézerrel a hidrogénatomokat gyorsítanák fel a bór üzemanyaggranulátumban, így az extrém hőtermelés nélkül képesek elérni a fúziós reakciót, miközben a technológiához nincs szükség a kísérleti reaktoroknál általában használt tríciumra sem. A reakció eredményeként úgynevezett alfa-részecskék, vagyis a hélium-4 izotóp atommagjai jönnek létre, amelyek töltését energia előállítására lehet használni.
A HB11 kedden jelentette be, hogy a technológiát nemrég a gyakorlatban is demonstrálták, amellyel állításuk szerint ők lettek az első olyan magánvállalat, akiknek ez sikerült. Az Applied Sciences című tudományos folyóiratban közölt eredmények alapján a kísérlet során "tízszer annyi fúziós reakciót" sikerült elérniük, mint amennyire a korábbi kísérletek alapján számítottak.
A vállalat szerint a megoldással egy több évtizedes akadályt sikerült elhárítaniuk a fúziós energia útjából, hiszen a kísérleteik igazolják, hogy az energiatermelésnek ez a módja elérhető anélkül is, hogy a hidrogént extrém magas hőmérsékletre kellene melegíteni. Ez azért fontos mérföldkő, mert ahhoz, hogy a fúziós energia fenntartható legyen, a kinyert energiának meg kell haladnia az előállításhoz szükséges energiát. Bár ezt egyelőre a HB11-nek sem sikerült elérnie, azonban a közlemény szerint nagyságrendekkel közelebb járnak hozzá, mint a hasonló technológiával kísérletező más vállalatok.
(New Atlas, Fotó: Aleksandar Nakovski/Getty Images)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR