A világon számos helyen kísérleteznek fúziós nukleáris reaktorokkal, ami a fissziós energiatermeléshez képest sokkal biztonságosabb módja az atomenergia hasznosításának, a várakozások szerint pedig szinte végtelen mennyiségű energia előállítását teszi lehetővé. A mai erőművektől eltérően a fúziós reaktorban nem maghasadás révén keletkezik az energia, hanem a Naphoz hasonlóan két hidrogénatom olvad össze, héliumatomot hozva létre. Nem véletlen, hogy ezekre a reaktorokra sokszor hivatkoznak "mesterséges Napként" is, már csak amiatt is, mert a reakció előidézéséhez rendkívül magas hőmérsékletre és nyomásra van szükség. A megfelelő körülmények előidézésére az egyik módszer, hogy a hidrogént ionizált gázzá, azaz plazmává alakítják, amit aztán egy fánkalakú vákuumkamrába zárnak. A megfelelő hőmérséklet eléréséhez nagy erejű szupravezető mágnesre van szükség, ennek az első elemét szállította le most az San Diegó-i General Atomics Franciaországba.
A teljes formájában húsz méter magas és négy méter átmérőjű központi mágnestekercs a gyártó szerint olyan erős lesz, hogy akár egy repülőgép-hordozót is képes lenne megemelni, és már a szállítása sem egyszerű feladat, hiszen csak a tekercsek több mint száz tonnát nyomnak. Az első elem leszállítása fontos előrelépést jelent a rektor építésében, amelyet a jelenlegi ütemterv szerint valamikor 2026 első felében kapcsolhatnak majd be először. Az európai országok mellett többek között orosz, amerikai, kínai, japán, indiai és dél-koreai közreműködéssel épülő kísérleti tokamak reaktor az építői szerint jelenleg nagyjából 75%-ban van kész, és a végső cél, hogy 2035-re tízszer annyi energiát termeljen, mint amennyi az üzemeltetéséhez szükséges, ezzel bizonyítva, hogy a technológia életképes.
A hírről beszámoló Associated Press szerint a General Atomics mágnesével majdnem egyidőben egy másik hasonló projekt is beérett, ugyanis a Massachusetts Institute of Technology (MIT) és a Commonwealth Fusion Systems bejelentették, hogy sikeres tesztet hajtottak végre a világ legerősebb magas hőmérsékletű szupravezető mágnesével, amely állításuk szerint kétszer akkora mágneses teret képes létrehozni, mint az ITER-é, noha a mérete csak negyvenedrésze annak. Ez a mágnes a 2030-as évekre állhat készen a mindennapos felhasználásra, Maria Zuber, az MIT alelnöke pedig kifejezetten hangsúlyozta, hogy a mágnest nem tudományos kísérletnek szánják, hanem kereskedelmi forgalomban kapható terméknek.
(Borítókép: ITER)

Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR