Olyan erős mágnes készül, ami képes lenne megemelni egy repülőgép-hordozót is

2021 / 09 / 18 / Bobák Áron
Olyan erős mágnes készül, ami képes lenne megemelni egy repülőgép-hordozót is
A Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor nemrég megkapta annak a mágnesnek az első elemét, ami létfontosságú lesz a fúziós energia előállításához.

A világon számos helyen kísérleteznek fúziós nukleáris reaktorokkal, ami a fissziós energiatermeléshez képest sokkal biztonságosabb módja az atomenergia hasznosításának, a várakozások szerint pedig szinte végtelen mennyiségű energia előállítását teszi lehetővé. A mai erőművektől eltérően a fúziós reaktorban nem maghasadás révén keletkezik az energia, hanem a Naphoz hasonlóan két hidrogénatom olvad össze, héliumatomot hozva létre. Nem véletlen, hogy ezekre a reaktorokra sokszor hivatkoznak "mesterséges Napként" is, már csak amiatt is, mert a reakció előidézéséhez rendkívül magas hőmérsékletre és nyomásra van szükség. A megfelelő körülmények előidézésére az egyik módszer, hogy a hidrogént ionizált gázzá, azaz plazmává alakítják, amit aztán egy fánkalakú vákuumkamrába zárnak. A megfelelő hőmérséklet eléréséhez nagy erejű szupravezető mágnesre van szükség, ennek az első elemét szállította le most az San Diegó-i General Atomics Franciaországba.


A központi mágnestekercs első (jobbra) és második (balra) modulja a General Atomics központjában (Fotó: General Atomics)

A teljes formájában húsz méter magas és négy méter átmérőjű központi mágnestekercs a gyártó szerint olyan erős lesz, hogy akár egy repülőgép-hordozót is képes lenne megemelni, és már a szállítása sem egyszerű feladat, hiszen csak a tekercsek több mint száz tonnát nyomnak. Az első elem leszállítása fontos előrelépést jelent a rektor építésében, amelyet a jelenlegi ütemterv szerint valamikor 2026 első felében kapcsolhatnak majd be először. Az európai országok mellett többek között orosz, amerikai, kínai, japán, indiai és dél-koreai közreműködéssel épülő kísérleti tokamak reaktor az építői szerint jelenleg nagyjából 75%-ban van kész, és a végső cél, hogy 2035-re tízszer annyi energiát termeljen, mint amennyi az üzemeltetéséhez szükséges, ezzel bizonyítva, hogy a technológia életképes.

A hírről beszámoló Associated Press szerint a General Atomics mágnesével majdnem egyidőben egy másik hasonló projekt is beérett, ugyanis a Massachusetts Institute of Technology (MIT) és a Commonwealth Fusion Systems bejelentették, hogy sikeres tesztet hajtottak végre a világ legerősebb magas hőmérsékletű szupravezető mágnesével, amely állításuk szerint kétszer akkora mágneses teret képes létrehozni, mint az ITER-é, noha a mérete csak negyvenedrésze annak. Ez a mágnes a 2030-as évekre állhat készen a mindennapos felhasználásra, Maria Zuber, az MIT alelnöke pedig kifejezetten hangsúlyozta, hogy a mágnest nem tudományos kísérletnek szánják, hanem kereskedelmi forgalomban kapható terméknek.

(Borítókép: ITER)

További cikkek a témában:

Kínában bekapcsolták a "mesterséges napot" A fúziós reaktorok az energiaipar szent gráljának számítanak, amelyek belsejében tízszer magasabb hőmérséklet uralkodik, mint a Nap magjában. Kína most komoly lépést tett afelé, hogy a technológia egyszer valósággá váljon.

Új fúziós reaktor épül Nagy-Britanniában, amely óriásmágnesek nélkül működik majd A London mellett 2025-re megépülő kísérleti reaktor mérete 70%-a lesz a végső változatnak és egyedi módon generálja a hidrogén fúzióját, de egyelőre csak demonstrációra szolgál, nem fog energiát előállítani.

Működött a teszteken a világ legerősebb magas hőmérsékletű szupravezető mágnese, amivel fúziós reaktort építenek 2025-re 20 tesla erejű mágneses mezőt állítottak elő a mágnessel, amivel az ITER-nél jóval kisebb, de hatékony fúziós reaktort működtethetnek majd az ígéretek szerint.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Katasztrófafilmek visszatérő motívuma, hogy a pilóták elájulnak/meghalnak, így egy utasnak kell átvennie a gép irányítását, aki aztán a földi irányítás utasításai alapján biztonságosan landol a reptéren. Na de történt-e ehhez hasonló dolog a valóságban?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.