Az évente megtartott Robocup versenysorozatot még a kilencvenes években indították útjára Japánban, ahol az Oszakai és a Tokiói Egyetem, valamint az Okinawai Tudományos és Műszaki Intézet professzorai ebben a játékos formában szerették volna felkelteni az érdeklődést a robotikai fejlesztések iránt és népszerűsíteni a gépek mindennapos használatát. Ahhoz, hogy egy robot legalább részben önállóan tudjon focizni, rengeteg fejlett képességre van szüksége: stabil járásra, egyensúlyérzékre, a környezet alapos és gyors felmérésére, kommunikációra a csapattársakkal, megfelelő erőkifejtésre a labda elrúgásához, gyorsaságra és nem utolsó sorban arra, hogy esés után hamar feltalálja magát és folytatni tudja a játékot.
Az évek során sokat fejlődtek a robotok hardveres és szoftveres elemei is, és a robotfoci bajnokságok, valamint a felkészülésbe fektetett mérnöki munka eredményei nagyban hozzájárultak a mindennapokban is hasznos robotikai megoldások kifejlesztéséhez, de a humanoidok még közel sem emberi tempóval rúgják a labdát a meccsek közben, a játék nagyobb része inkább eséssel-keléssel telik, miközben egy-egy gól is betalál időnként. A sokszor egyensúlyt vesztő és földre kerülő robotok azonban egyre atletikusabban és gyorsabban kelnek fel és folytatják a játékot, és a színfalak mögött, pontosabban a gépek "agyában" zajló folyamatok is évről évre egyre komplexebb formát öltenek.
A Robocup idei Hamburgban megtartott németországi helyettesítő bajnokságán (a hivatalos RoboCup German Open 2022 elmaradt, helyette a GORE-t, vagyis German Open Replacement Eventet rendezték meg), amelyen német csapatok mellett ír és ausztrál fejlesztők is indultak, az első helyezett B-Human egyetlen gólt sem kapott és minden más tekintetben is olyan sikeresen teljesített, hogy őket illette meg az dobogó legfelső foka. A versenyen résztvevő robotok az SPL (Standard Platform League) kategóriájába tartoztak, ami azt jelenti, hogy összes csapatnak ugyanazokat a robottípusokat kellett beprogramozni és működtetni, ehhez a platformot a SoftBank Robotics Nao humanoidja képviselte.
A Naóknak idén még nehezebb dolga volt, mint a korábbi megmérettetések alkalmával, mivel a szabályok szigorodtak:
eddig egy robot másodpercenként egy üzenetet küldhetett csapattársainak, most viszont ez a maximum érték már az egész csapatra vonatkozott a meccs teljes időtartama alatt a B-Human csapatot működtető Brémai Egyetem leírása szerint. Emiatt minden robotnak végig kellett "gondolnia", hogy optimális esetben pontosan mennyit kell kommunikálnia a társaival, és melyik üzenet kapjon prioritást a többi előtt. A gépek, ellentétben a kilencvenes évek versenyeinek tendenciájával, teljesen önállóan kellett, hogy működjenek és a mozgásukat nehezítették a kevésbé ideális fényviszonyok is.
A német bajnokság összefoglalója képet ad arról, hogy jelenleg hol tart a robotfoci fejlődése és milyen sok van még hátra a kitűzött célig, az emberi játékosok legyőzéséig, de egyben arról is, hogy mennyit javult a robotok koordinációja. A hivatalos 2022-es Robocup világbajnokságot Bangkokban tartják meg, a tervek szerint július 13-tól 16-ig.
(Fotó: University of Bremen/Ayleen Luehrsen)