Nagyon komoly vádakat fogalmaztak meg a Google-lel és a Facebookkal szemben

2022 / 01 / 17 / Bobák Áron
Nagyon komoly vádakat fogalmaztak meg a Google-lel és a Facebookkal szemben
A 17 amerikai állam által indított trösztellenes perben az ügyészek azzal vádolják a két céget, hogy összejátszottak az online hirdetési piacon, aminek együtt több mint az 50 százalékát uralják.

Ahogy azt korábban mi is megírtuk, az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma 2020 októberében indított trösztellenes eljárást a Google-lel szemben, amelyben azzal vádolják a keresőóriást, hogy a monopolhelyzetével visszaélve tett szert jogosulatlan előnyre az online keresési piacon. Ezzel szinte párhuzamosan egy másik eljárás is indult a cég ellen, amelyet Texas állam legfőbb ügyésze, Ken Paxton indított el, és amihez mostanra másik 16 állam is csatlakozott. Ebben az eljárásban a felperes azzal vádolja a Google-t, hogy a helyzetükkel visszaélve korlátozták a versenyt az online hirdetési piacon, amelynek csaknem a 30 százalékát ők uralják.

A Google-lel szemben felhozott vádakkal kapcsolatban számos új információ derült ki egy pénteken nyilvánosságra hozott, 242 oldalas dokumentumból, amelyben a felperesek többek között azt állítják, hogy a Google és a Meta (akkori nevén Facebook) 2018-ban egy titkos megállapodást kötöttek, amivel jogosulatlan előnyre tettek szert a versenytársakkal szemben - írja a Gizmodo.

A hirdetési piacon a kiadók (például online újságok és egyéb weboldalak) úgynevezett "ad exchange"-eken, azaz hirdetési piactereken versenyeztetik a hirdetési felületeiket, amelyekre a hirdetők licitálhatnak. Ezekből a hirdetési piacterekből az egyik legnagyobbat a Google üzemelteti, akik az Emarketer statisztikái szerint a digitális hirdetési piac mintegy 30%-át uralják, vagyis a hirdetőknek és a kiadóknak nincs igazán választásuk abban, hogy akarják-e használni a Google szolgáltatásait.

A helyzet 2017-ben kezdett megváltozni, amikor megjelent az úgynevezett "header bidding" rendszer, ami lehetővé tette a weboldalak számára, hogy a Google piacterének használata nélkül is hatékonyan tudják értékesíteni a hirdetési felületeiket. A Google mögött a digitális hirdetési piac második legnagyobb szereplőjének számító Facebook hamarosan bejelentette, hogy lehetővé fogják tenni a header biddinget a saját hirdetéskiszolgáló rendszerükben, ami komoly bevételkiesést okozhatott volna a Google-nek.

A beadvány szerint emiatt a két cég vezető beosztású képviselői 2018-ban asztalhoz ültek, és kidolgoztak egy olyan megállapodást, amely mindkét fél számára előnyös: a Facebook vállalta, hogy nem támogatják a header biddinget, cserébe pedig különböző előnyökhöz jutottak a Google hirdetési aukcióiban. A vállalat így több információhoz juthatott, mint a többi hirdető, többek között előzetes kvótát kaptak arról, hogy hány aukciót nyerhetnek meg a versenytársakkal szemben. A dokumentumot a Facebook részéről - Mark Zuckerberg beleegyezésével - a cég operatív igazgatója, Sheryl Sandberg írta alá, míg a Google-től a vállalat reklámértékesítési vezetőjének, Philipp Schindlernek és a Google vezérigazgatójának, Sundar Pichainak a neve került a papírra.

A Politicónak nyilatkozva mindkét érintett cég határozottan tagadta a vádakat, a Google szóvivője, Peter Schottenfels például azt nyilatkozta, hogy a beadvány tele van pontatlanságokkal és jogi szempontból egyáltalán nem megalapozott. Schottenfels azt is hangsúlyozta, hogy az online hirdetések piacán komoly piaci verseny zajlik, ami bővíti a kiadók és a hirdetők lehetőségeit is. Hasonló gondolatokat fogalmazott meg a Meta részéről Christopher Sgro szóvivő is, aki azt mondta, hogy a cége jelenléte a hirdetési piacon bővíti mind a hirdetők, mind pedig a kiadók lehetőségeit, ezzel együtt tagadta, hogy exkluzív megállapodást kötöttek volna a Google-lel.

A Google-lel szemben a fent említett kettőn kívül egyébként egy harmadik trösztellenes eljárás is folyamatban van, amelyben 36 amerikai állam és társult állam vádolta meg a céget azzal, hogy a Google Play alkalmazásbolt működtetésénél visszaéltek a piaci előnyükkel.

(Fotó: Sven Hoppe/picture alliance via Getty Images, Ron Jenkins/Stringer/Getty Images, VCG via Getty Images)

A Facebook feldarabolását kezdeményezte az Egyesült Államok kereskedelmi bizottsága A közösségi oldal ellen szerdán indították meg a trösztellenes eljárást. Ha a Facebook veszít, bukhatja az Instagramot és a Whatsappot is.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Milyen távolságból nézzük a mobiltelefon kijelzőjét, hogy ne legyen baja a szemünknek?
Milyen távolságból nézzük a mobiltelefon kijelzőjét, hogy ne legyen baja a szemünknek?
Az okostelefonok viszonylag apró képernyőjének állandó nézegetése különféle látási problémákhoz vezethet, az enyhébb szemkifáradástól a rövidlátásig. A problémák elkerülésében az is segíthet, ha az eszközt megfelelő távolságba tartjuk magunktól.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.