A világ első repülő autójaként marketingelt Liberty (ez az elsőség azért legalábbis véleményes) korai prototípusát még 2012-ben dolgozta ki a PAL-V nevű holland cég, és nem sokkal később már neki is láttak a kereskedelmi forgalomba szánt jármű tervezéséhez. Két éve pedig a jármű megkapta Európában a közúti engedélyt is, ám ez csak a jármű gépkocsi üzemmódjára – egyszerűen szólva a gurulásra vonatkozott.
A legutóbbi hír pedig, hogy a holland vállalat bejelentette az együttműködését a SkyAngels Air Ambulance-szel, egy Egyesült Királyságbeli szervezettel, amely sürgősségi mentőjárműveket üzemeltet – szól a sajtóközlemény. Mint David Polo Marks, a SkyAngels vezetője nyilatkozott:
„A hatótáv, a hasznos teher és a praktikum mind kulcsfontosságú tényező, amikor repülő autót választunk légi mentőszolgálatunkhoz. A PAL-V Liberty nem csak egy repülőgép, és nem is csak egy autó – hanem mindkettő. Az a tény, hogy repülőgépként tud közlekedni az utakon is, azt jelenti, hogy nem korlátozzák az időjárási viszonyok, és ez egy olyan autó, amely képes repülni is, így nincs szüksége utakra, vagyis ideális megoldást jelent vészhelyzeti szükségleteink kielégítésére, különösen azokon a területeken, ahol a földi infrastruktúra korlátozott.”
Az Egyesült Királyságon kívül az USA-ban, New Yorkban is szóba került korábban repülő mentőautó üzemeltetése, és ennek kapcsán megkérdeztük dr. Gorove Lászlót, a hazai légimentők nyugalmazott vezetőjét, hogy egy légimentő jármű esetén milyen főbb paramétereket néznének (amellett, hogy a kabin mérete, menettulajdonságai és egyéb, alapvető szempontokat tekintve alkalmasnak bizonyul). Az orvos elmondása alapján négy főbb tényező jön szóba egy repülő mentőeszköz esetén: gyorsaság, hatótávolság, valamint leszállási és felszállási feltételek milyensége.
A Liberty azonban különbözni fog a New York-i CityHawk-tól, ugyanis betegszállítási célokkal nem fog üzemelni, inkább amolyan „first/fast response” jármű lesz, amelynek lényege, hogy a magasan képzett mentőegység minél hamarabb eljuthasson helyszínre, ahol megkezdheti az ellátást, majd a „rendevú-szisztéma” keretében találkozik a lassabban a helyszínre jutó, immár betegszállítási célra is alkalmas járművel. Ez a szisztéma az például, ahogy a motoros mentőtisztek tevékenykednek Magyarországon – csak mentőmotor helyett a Liberty-t kell elképzelni ebben az esetben. Ennek megfelelően az Egyesült Királyságban a Liberty használható rövid repülésekre természetes akadályok felett, például a Wright-szigetre vagy a Man-szigetre. De a főbb autópályáktól és a torlódásoktól függetlenül is használható gyors transzfer járműként.
A sajtótájékoztatóból kiderül az is, hogy a most bejelentett partnerség az első egy lehetséges nagyobb megrendelés közül az Egyesült Királyság számára. Mint azt Robert Dingemanse, a PAL-V vezérigazgatója elmondta: a katasztrófaelhárítás mellett ez egy olyan eszköz is, amely partok őrzésére, határőrizetre, rendészetre és sok más alkalmazásra is használható.