Nagyon menő a brit mentőautó, ami repül is

2023 / 03 / 03 / Felkai Ádám
Nagyon menő a brit mentőautó, ami repül is
A SkyAngels Air Ambulance sürgősségi mentőjárművek üzemeltetésével foglalkozik – most a flottát egy holland, mentési célokra átalakított repülőautóval bővítették.

A világ első repülő autójaként marketingelt Liberty (ez az elsőség azért legalábbis véleményes) korai prototípusát még 2012-ben dolgozta ki a PAL-V nevű holland cég, és nem sokkal később már neki is láttak a kereskedelmi forgalomba szánt jármű tervezéséhez. Két éve pedig a jármű megkapta Európában a közúti engedélyt is, ám ez csak a jármű gépkocsi üzemmódjára – egyszerűen szólva a gurulásra vonatkozott.

Közúti engedélyt kapott egy repülő autó Európában Attól, hogy nincs szükségünk utakra, közúti engedélyre még van. A repülési engedélyre viszont még várni kell. A Liberty azonban más utakon jár, mint a jelenlegi repülő autó trendek: nem túl környezetbarát, cserébe klasszikus értelemben vett (ha beszélhetünk ilyenről) repülőautó.

A legutóbbi hír pedig, hogy a holland vállalat bejelentette az együttműködését a SkyAngels Air Ambulance-szel, egy Egyesült Királyságbeli szervezettel, amely sürgősségi mentőjárműveket üzemeltet – szól a sajtóközlemény. Mint David Polo Marks, a SkyAngels vezetője nyilatkozott:

„A hatótáv, a hasznos teher és a praktikum mind kulcsfontosságú tényező, amikor repülő autót választunk légi mentőszolgálatunkhoz. A PAL-V Liberty nem csak egy repülőgép, és nem is csak egy autó – hanem mindkettő. Az a tény, hogy repülőgépként tud közlekedni az utakon is, azt jelenti, hogy nem korlátozzák az időjárási viszonyok, és ez egy olyan autó, amely képes repülni is, így nincs szüksége utakra, vagyis ideális megoldást jelent vészhelyzeti szükségleteink kielégítésére, különösen azokon a területeken, ahol a földi infrastruktúra korlátozott.”

Hamarosan repülő „mentőautót” vethetnek be New Yorkban Megkérdeztük a hazai légimentők volt vezetőjét is, hogy Magyarországon milyen paramétereket figyelnének egy hasonló eszköz szolgálatba állításakor.

Az Egyesült Királyságon kívül az USA-ban, New Yorkban is szóba került korábban repülő mentőautó üzemeltetése, és ennek kapcsán megkérdeztük dr. Gorove Lászlót, a hazai légimentők nyugalmazott vezetőjét, hogy egy légimentő jármű esetén milyen főbb paramétereket néznének (amellett, hogy a kabin mérete, menettulajdonságai és egyéb, alapvető szempontokat tekintve alkalmasnak bizonyul). Az orvos elmondása alapján négy főbb tényező jön szóba egy repülő mentőeszköz esetén: gyorsaság, hatótávolság, valamint leszállási és felszállási feltételek milyensége.

A Liberty azonban különbözni fog a New York-i CityHawk-tól, ugyanis betegszállítási célokkal nem fog üzemelni, inkább amolyan „first/fast response” jármű lesz, amelynek lényege, hogy a magasan képzett mentőegység minél hamarabb eljuthasson helyszínre, ahol megkezdheti az ellátást, majd a „rendevú-szisztéma” keretében találkozik a lassabban a helyszínre jutó, immár betegszállítási célra is alkalmas járművel. Ez a szisztéma az például, ahogy a motoros mentőtisztek tevékenykednek Magyarországon – csak mentőmotor helyett a Liberty-t kell elképzelni ebben az esetben. Ennek megfelelően az Egyesült Királyságban a Liberty használható rövid repülésekre természetes akadályok felett, például a Wright-szigetre vagy a Man-szigetre. De a főbb autópályáktól és a torlódásoktól függetlenül is használható gyors transzfer járműként.

A sajtótájékoztatóból kiderül az is, hogy a most bejelentett partnerség az első egy lehetséges nagyobb megrendelés közül az Egyesült Királyság számára. Mint azt Robert Dingemanse, a PAL-V vezérigazgatója elmondta: a katasztrófaelhárítás mellett ez egy olyan eszköz is, amely partok őrzésére, határőrizetre, rendészetre és sok más alkalmazásra is használható.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A következő generációs holdjáró nem hasonlít majd az Apollo-éra járműveihez
A következő generációs holdjáró nem hasonlít majd az Apollo-éra járműveihez
Az Astrolab, az Intuitive Machines és a Lunar Outpost kapta a lehetőséget arra, hogy új rovert fejlesszen a leendő holdi missziók számára.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.