Hamarosan repülő „mentőautót” vethetnek be New Yorkban

2021 / 01 / 29 / Felkai Ádám
Hamarosan repülő „mentőautót” vethetnek be New Yorkban
A mentőautó-mentőhelikopter hibrid az Urban Aeronautics repülő eszközöket készítő cég és a New York-i Hatzolah Air nonprofit, sürgősségi légi-mentő szervezet összefogása keretében valósulhat meg.

Az Urban Aeronautics Ltd. tavaly decemberben jelentette be, hogy négy darab CityHawk VTOL-t bocsájt a mentőszervezet rendelkezésére. A mentővé alakított CityHawk gépek terjesztője a világ többi mentőszervezete részére is a Hatzolah Air lesz. A CityHawk tehát egy VTOL (Vertical Take Off and Landing, függőleges irányú fel- és leszállásra alkalmas eszköz), amely technológiát az alábbi cikkben mutattuk be részletesebben. Röviden: jelenleg a VTOL tűnik a repülőautó-fejlesztés jövőjének, amit részben a hidrogénalapú tüzelőanyagcellás technológia fejlődése, részben pedig a dróntechnológia fejlődése tett lehetővé. Illetve az önvezetés és a több függőleges tengelyű légcsavarral megoldott, nekifutást nem igénylő emelés-hajtás együttese is biztonságossá teszi ezt az eszközt.

Hogy állunk a repülő autóval? Sajnos jó esély van rá, hogy a repülő autó intézménye sosem valósul meg. A legújabb fejlesztési irányok azt mutatják, hogy az autós rész akár el is hagyható.

A CityHawk tisztán hidrogénhajtással fog működni, illetve fontos különbség a többi hasonló eszközhöz képest, hogy sem szárnyai, sem fedetlenül „kilógó” rotorjai sincsenek. A propellereket ugyanis a jármű karosszériájába építették be (ez a vállalat saját, „Fancraft” elnevezésű technológiája). A cég szerint a gép végsebessége eléri a 270 km/h-t, ráadásul egyszerre akár hatan is utazhatnak vele, legfeljebb 150 kilométeres távolságra. A Fancraft-megoldásnak köszönhető, hogy a gép elvileg bárhol, bármilyen terepviszonyok és időjárási körülmények esetén képes landolni. A Cormorant, a gép legénység-nélküli, katonai prototípusa egyébként már 300 sikeres autonóm repülési teszten van túl a cég honlapja szerint. A géppel az adottságai miatt egy nyüzsgő, nagyvárosi utcán is le lehet szállni, ami kifejezetten alkalmassá teszi a mentési szerepre.

A fentiekből talán már kitűnik, hogy a mentési feladatok ellátására módosított CityHawk miben tér el egy mentőhelikoptertől: könnyebb vele landolni, halkabb, és a leszállás után is kisebb helyet foglal el. Maga a kabin ráadásul 20-30 százalékkal nagyobb, mint egy mentőhelikopter esetén, így elfér benne a pilóta, a páciens és egy kisérője, a két fős mentőszemélyzet, illetve mindaz az az egészségügyi eszközpark, amire egy mentőjármű esetén szükség lehet. Jelenleg mind a két szervezet mérnökei azon dolgoznak, hogy a „repülő mentőautó” megvalósuljon. A Hatzolah Air számításai szerint legalább 800 repülő-metőautót szívhatnának fel a világ különböző mentőszervezetei. A Hatzolah Air egyébként nonprofit szervezetként nem a nyereséget keresi a repülő-mentőautó fejlesztésének és forgalmazásának a kapcsán. A tervek szerint 3-5 éven belül lezárulhat a fejlesztés, valamint az Egyesült Államok légügyi szerve, az FAA is engedélyezheti a gép sürgősségei esetekben történő felhasználását. Ezen idő alatt az eszköz gyártása is elindulhat.

Megkérdeztük telefonon dr. Gorove Lászlót, a hazai légimentők nyugdíjas vezetőjét, hogy egy légimentő jármű esetén milyen főbb paramétereket néznének (amellett, hogy a kabin mérete, menettulajdonságai és egyéb, alapvető szempontokat tekintve alkalmasnak bizonyul). Az orvos elmondása alapján négy főbb tényező jön szóba egy repülő mentőeszköz esetén: gyorsaság, hatótávolság, valamint leszállási és felszállási feltételek milyensége.

(Címlapkép/nyitókép: urbanaero.com)

További cikkek a Rakétán:

Magyarok készítettek "légitaxit" az amerikai légierő kommandósainak Habár talán kissé esetlenül fest, az eszköz sikeres repülési tesztet hajtott végre augusztus 20-án. Viszont nem biztos, hogy kizárólag a kommandósok játékszere lesz végül. Mindenesetre egy magyar csapat fejleszti.

Egészen meggyőző videó készült a szlovák repülő autóról Ma már nem sokan hisznek benne, hogy a repülő autók valaha is széles körben elterjednek, de az biztos, hogy ez nem az AirCar V5 miatt lesz így.

Közúti engedélyt kapott egy repülő autó Európában Attól, hogy nincs szükségünk utakra, közúti engedélyre még van. A repülési engedélyre viszont még várni kell. A Liberty azonban más utakon jár, mint a jelenlegi repülő autó trendek: nem túl környezetbarát, cserébe klasszikus értelemben vett (ha beszélhetünk ilyenről) repülőautó.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.