A Világ első repülő autójaként maerketingelt Liberty (mint mindjárt meglátjuk ez az elsőség legalábbis véleményes) korai prototípusát még 2012-ben dolgozta ki a PAL-V nevű holland cég, és nem sokkal később már neki is láttak a kereskedelmi forgalomba szánt jármű tervezéséhez. Idén pedig a jármű megkapta Európában a közúti engedélyt, szóval a szerencsések akár a városi utcákon, akár a sztrádákon kiszúrhatják a járművet.
Bármennyire is futurisztikus azonban a Liberty, valójában egyik abroncsával a repülő autók múltjában parkol. Sőt a mögöttes alapötlet a Mizar 210-re, az első repülőautóra hajaz inkább, mintsem a jelenlegi trendekre. A klasszikus repülő autók az úgynevezett STOL-ok (Short Take Off and Landing, a fel- és leszálláshoz rövid futást igénylő repülőgépek). Ilyen egyébként a szlovák Aeromobil, ami jelenleg is előrendelhető.
Az utóbbi években azonban a trendek a VTOL-ok (VTOL: Vertical TakeOff and Landing, függőleges irányú fel- és leszállás) irányába mozdultak el. Mint az erről szóló cikkünkben írtuk:
„Ezt az új irányt három izgalmas technológiai trend határozta meg. Az egyik az elektromos mobilitás gyors fejlődése: hirtelen lettek viszonylag könnyű nagy kapacitású akkumulátorok, erős villanymotorok. A második a hidrogénalapú tüzelőanyagcellás járművek fejlesztésének felpörgése, ami azért ígéretes, mert hidrogénben tárolva egyrészt sokkal kisebb súly mellett lehet magunkkal cipelni azt az energiát, ami akkumulátorban tárolva a repülésben eléggé hátrányos nagy súlyt jelent, másrészt a kiürült hidrogéntartály gyorsabban feltölthető, mint amilyen gyorsan a lemerült akkut újra lehet tölteni.
A harmadik pedig a dróntechnológia fejlődése. Részint az önvezetés képessége, részint a több függőleges tengelyű légcsavarral megoldott, nekifutást nem igénylő emelés-hajtás (...) annyira biztonságossá és egyszerűvé teszi a repülést, hogy megnyílhat az út a tömeges rövidtávú légi közlekedés felé.”
Ezeket a járműveket azonban inkább a közösségi közlekedés részeként lehet elképzelni, mint mondjuk repülő, önvezető taxit, és nem annyira egyénileg birtokolt kereskedelmi termékként. Ilyen légitaxi például a magyar mérnökök által tervezett Hexa. A Liberty viszont az előbbivel ellentétben egy kifejezetten régimódi STOL. Magyarán nincs helyből felszállás, hanem valamekkora kifutó kell ahhoz, hogy a levegőbe emelkedhessünk. Illetve nincs semmi urizálás a hidrogénalapú tüzelőanyagcellákkal, a jármű klasszikus ólommentes üzemanyagot éget.
A számok nyelvére lefordítva a Liberty üresen 664 kg-ot nyom, két személy és 20 kg teher szállítására képes. Ha a magasba szeretnénk emelkedni, a Liberty nem lehet nehezebb 910 kg-nál, innen pedig könnyű kiszámítani, de a technikai specifikációknál külön ismertetésre kerül (ha valamiért nem állhatjuk az alapműveleteket), hogy 246 kg hasznos teherről beszélünk, tehát túlságosan madárcsontúnak sem kell lennünk ahhoz, hogy gépkocsinkkal a magas égbe reppenhessünk. Autóként használva őnagyságát maximum 160 km/h-ás sebességgel repeszthetünk, egy tank pedig 1300 km-nyi gurulásra elég.
A repülés 140 (gazdaságos) vagy 160 km/h-ás sebességgel történhet. A maximális sebesség ezen a módon 180 km/h. A felszálláshoz 330 méternyi kifutó kell majd nekünk (plusz még 15 méteren jó, ha nincs semmi akadály az útban), a landoláshoz elég 30 méter. Egy tankkal (úgy hogy marad félórányi tartaléküzemanyag) 500 km-t repülhetünk, ha nem ül mellettünk senki.
Egyelőre a jármű azonban csak gurulhat az engedélyek szerint. Ám már ennek az engedélynek a kiállítását is intenzív tesztelés előzte meg a tesztpályákon. A kocsit viszont tényleg mindenhogy meghajtották, és vizsgálták a fékezési képességeit, az emisszióját és a zajterhelését is egyebek mellett. Egyébként a vállalat technológiai vezérigazgatója szerint épp az volt a legnagyobb kihívás, hogy a Liberty mind a közúti, mind a légügyi előírásoknak megfeleljen. Mivel pedig mostantól a Liberty teljesítményét vizsgálják a közutakon, Európa bizonyos részein akár össze is futhatnak vele a gyanútlan autósok.
A cég reményei szerint a légi közlekedéssel kapcsolatos engedélyeket az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) 2022-ben kiállítja majd. Még abban az évben boltba kerülhet a Liberty végleges változata is. Sajnos azonban a Libertyhez nem lesz elég egy B-kategóriás jogsi, hanem helikopterekre szóló engedély is kell majd hozzá. Ez utóbbi beszerzésében azonban segítségünkre lehet a PAL-V FlyDrive Akadémiája, ahol több reménybeli repülőautós már el is kezdte a kiképzést.
A közútra engedett Liberty tehát a repülőautózásnak a klasszikus autózáshoz közelebb álló változata. Hogy ez lesz-e az életképes modell, vagy a különböző légitaxik alternatív üzemanyaggal, esetleg a kétféle megoldás elfér egymás mellett, az valószínűleg a nem is olyan távoli jövőben ki fog derülni.
(A cikkhez használt képek forrása: pal-v.com (presskit))