A Naprendszer legnagyobb teleszkópját telepítené a NASA a Hold egyik kráterébe

2020 / 04 / 11 / Bobák Áron
A Naprendszer legnagyobb teleszkópját telepítené a NASA a Hold egyik kráterébe
Az egy kilométer átmérőjű rádiótávcső igencsak emlékeztet valamire.

Nemrég beszámoltunk róla, hogy az amerikai űrügynökségnek már komplett tervei vannak a Hold birtokba vételére, aminek többek között része lenne egy a Hold távolabbi, azaz "sötét" oldalára telepített rádióantenna is.

Nem kellett sokat várni, hogy többet is megtudjunk a projektről, ugyanis a NASA Jet Propulsion Laboratory néhány napja közzétette a terveket az oldalán. Eszerint a tervezett rádióteleszkópot a Hold egyik kráterébe telepítenék, ami miatt az embernek könnyen az lehet az érzése, hogy a NASA Halálcsillagot faragna az égitestből.

A hasonlóság csak véletlen, habár a vállalkozás csaknem annyira nagyszabású. Az űrügynökség tervei szerint az LCRT (Lunar Crater Radio Telescope, avagy Holdkráter rádióteleszkóp) egy kilométer átmérőjű lenne, ami éppen a duplája a jelenlegi legnagyobb ilyen eszköznek, a kínai FAST-nak (aminek a neve szó szerint azt jelenti, hogy "ötszáz méter átmérőjű szférikus teleszkóp).

A rövid leírás szerint a Holdra telepített távcsőnek számtalan előnye lenne a földi és a Föld körül keringő teleszkópokhoz képest. Az egyik, hogy a teleszkóp alkalmas lenne a tíz méternél hosszabb hullámhosszú (avagy 30 MHz alatti) rádiójelek észlelésére, amiket a Föld ionoszférája visszaver, így a földi teleszkópokkal nem detektálhatóak. A másik előnye egy ilyen teleszkópnak, hogy a Hold fizikai pajzsként védené, így nem zavarnának be a Földről érkező hangok és rádiójelek.

A Jet Propulsion Laboratory javaslata szerint a teleszkópot egy 3-5 kilométer átmérőjű kráterbe telepítenék, kifejezetten falmászásra kifejlesztett DuAxel robotokkal. A "Naprendszer legnagyobb rádióteleszkópja" egészen új utakat nyithatna az űrkutatásban, többek között a 6-30 MHz-es frekvenciatartományban figyelhetnék meg vele a korai univerzumot, amire mindeddig nem volt lehetőség az emberi történelemben.

(Fotó: Getty, NASA)