Nemrég számoltunk be arról a Rakétán, hogy az immár több mint kétbillió dollárt érő Nvidia bemutatta a mesterséges intelligencia területén gyakorlatilag egyeduralkodó H100-as chipjének az utódját, a Blackwell B200-at. A huszonötszörös energia- és költségmegtakarítást ígérő eszköz volt a fejlesztői találkozójuk legfontosabb újdonsága, de az apróbb bejelentések közül egy kiemelkedett:
a Hippocratic nevű céggel együtt olyan, virtuális nővérek fejlesztésébe fogtak, amelyek szerintük "az egyedüli skálázható megoldást" jelentik az egészségügyben kialakult szakemberhiányra.
Amint a Gizmodo cikke emlékeztet rá, 2023-ban harminckétezer betegápoló sztrájkolt az Egyesült Államokban, ami az összes nagy munkabeszüntetés egynegyedét jelentette. A Hippocratic weboldalán kifejezetten arról beszélnek, hogy míg egy hús-vér nővér költsége kilencven dollár, addig a digitális megfelelőjéé ennek a tizede. Természetesen a "megfelelő" ebben az esetben hatalmas túlzás. A cég által bemutatott videóban mindössze annyi történik, hogy egy pácienst játszó színésznő egy vakbélműtét után az iPad Próján megjelenő karakterrel konzultál.
A virtuális nővér megkérdezi a beteget, hogy hogy érzi magát, illetve be tudta-e szerezni a felírt gyógyszert; a nő erre visszakérdez, hogy ugye szedheti az említett szert a penicillin-érzékenysége ellenére is. A beteg oldaláról teljesen hétköznapi, természetes párbeszéd jól demonstrálja azt, hogy az MI-rendszerek milyen jól megértik, illetve milyen természetesen megválaszolják a kérdéseinket - de ez feltehetőleg egy betegápoló munkájának a tizedét teszi ki valójában. A Hippocratic állítása szerint azonban a negyven kórházban, nővérek ezreivel és orvosok százaival tesztelt rendszerrel elégedettebbek a páciensek, mint a valódi emberekkel. Azt nem teszik hozzá, hogy egy beteg nem biztos, hogy a legfontosabb szempontok szerint ítéli meg egy egészségügyi szakember munkáját.
Sokakban felmerülhet, hogy az MI-botokra jellemző hallucinációkkal, azaz a magabiztosan tálalt, ám kitalált információkkal mi a helyzet. Az Nvidia vezérigazgatója, Jensen Huang egy, nem ezzel a fejlesztéssel kapcsolatos sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a válaszokban lévő adatok visszaellenőrzése szerinte megoldja ezt, őt láthatóan nem aggasztja ez a probléma. Még akkor sem, amikor kritikus információkról és helyzetekről van szó - márpedig egy kórházi párbeszéd mindenképp ide sorolható.