Nem az volt az ok, amire sokan gondoltak: azonosította a NASA az SLS rakéta hibáját

2021 / 01 / 20 / Felkai Ádám
Nem az volt az ok, amire sokan gondoltak: azonosította a NASA az SLS rakéta hibáját
A NASA a tervek szerint a Space Launch System (SLS), ennek a szupernehéz hordozórakétának a segítségével térne vissza a Holdra, ráadásul – az egyelőre személyzet nélküli Artemis I küldetés keretében – még az idén.

Az Artemis I-hez azonban az SLS rakéta mélyreható tesztelésére lenne szükség – ez az úgynevezett „green run” tesztsorozat, melynek utolsó állomására, a hajtóműveket vizsgáló „hot fire” tesztre most hétvégén került sor. A tervek szerint a visszaszámlálást követően az első fokozat négy RS-25 hajtóműve körülbelül nyolc percen át járt volna – ennyi időbe telik ugyanis amíg a kilövést követően a rakéta az űrbe jut. Azonban a visszaszámlálást követően 67,2 másodperccel a hajtóművek leálltak. A NASA pedig közben kivizsgálta a hiba okát is.

Hiba lépett fel az SLS rakéta tesztje során, mellyel a NASA visszatérne a Holdra A Space Launch System (SLS) egy szupernehéz hordozórakéta, amely fontos része a NASA mélyűri felfedezéssel kapcsolatos terveinek. Amennyiben azonban a NASA tervei csúsznak, az nem csak a mostani probléma miatt lesz.

Többen egyébként az RS-25 hajtóművekre gyanakodtak, melyeket az SLS még az űrsiklóktól örökölt. Ezt a feltételezést látszott megerősíteni az is, hogy a megfigyelők az irányítóközpont hangsávján a 4. hajtóművel kapcsolatban hallották elhangzani az MCF (major component failure/fő alkatrészhiba) kifejezést. Azonban mint kiderült, a 4-es hajtómű kapcsán csak apróbb műszerhiba lépett fel, és nem ez vezetett a teszt leállásához – számol be róla a CBS. Sőt a NASA szerint mind a négy hajtómű megbízhatóan működött a teszt folyamán, és nem az említett hiba okozta a leállást. Egyébként a hiba miatt az SLS sem sérült meg.

Az adatokból azóta kiderült, hogy az első fokozat egyik hidraulikus rendszere, méghozzá az, amely a 2-es hajtómű tápegységéhez köthető, túllépett azon a határon, amit még a teszt előtt felállítottak, ezután a szoftver a programozásnak megfelelően automatikusan véget vetett a tesztnek. Ez a hiba egyébként csak a földön végzett tesztnél léphetett fel, amikor a rakéta marad a kilövőállásában. Repülés közben a rakéta folytatta volna az útját. A mostani helyzetben a többletfeszültséget a rakéta sikeresen továbbította egy tartalék hidraulikus rendszerbe a leállás előtt. A NASA hozzátette azt is, hogy teszt célja amúgy is a rendszer terhelése volt, valamint a rendszer képességeinek a felmérése.

A két visszatérő kérdés, hogy mennyiben érinti ez az Artemis I idei évre tervezett menetrendjét, illetve az előbbivel összefüggésben: szükség lesz-e még egy hajtóműtesztre. Egyelőre az adatok összegyűjtése folyik, és ennek fényében kerülnek felállításra a tesztelés előtti értékek az SLS következő bevetése előtt. Ezen adatokból derül ki majd az is, hogy szükséges-e még egy hajtóműteszt. Egyébként nincs kizárva az sem, hogy lesz még egy hajtóműteszt, de ennek ellenére is még idén megvalósítható lenne az Artemis I, melynek keretében tehát az SLS Hold körüli pályára állítja majd a legénység nélküli Orion űrhajót, amely egyébként már elkészült, és túljutott a teszteken is. Kathy Lueders, a NASA űrrepüléssel kapcsolatos vezetője szerint a kilövésre továbbra is 2021 a céldátum. Hozzátette azt is, hogy a döntést a kilövésről nem a 2021-es célt szem előtt tartva hozzák meg, hanem hogy milyen adatokra van még ahhoz szükség, hogy az idei kilövéskor az biztonságosan végrehajtható legyen.

Wayne Hale, az űrsikló-program korábbi vezetője azt írta a Twitteren, hogy ismételjék meg a tesztelést, hogy minden szükséges adatnak a birtokában legyenek. A program tervezett menetrendje ehhez képest másodlagos. A fentebb már linkelt cikkünkben írtunk arról is, hogy milyen kilátásai lehetnek az Artemis küldetéseknek, amellyel a NASA visszatérne a Holdra az elnökváltás, a koronavírus, valamint a gazdasági nehézségek közepette.

Ez is érdekelhet:

Jeff Bezos állítása szerint cége, a Blue Origin szállíthatja az első nőt a Holdra, de a NASA csak márciusban dönt Jeff Bezos egy hete pénteken bejelentette, hogy 2024-ben az űrhajózás történetében először, ő lesz az, aki a NASA-val karöltve az első nőt eljuttatja a Holdra. Ehhez persze a NASA-nak és a Biden adminisztrációnak is lesz még néhány szava.

Elindult a Hold felé a kínai szonda, ami 44 év után új kőzetmintákat fog visszahozni a Földre az égitestről Hasonló küldetésre utoljára a Szovjetunió vállalkozott, 1976-ban.

Jövőre rendezik meg az első autóversenyt a Holdon Persze „csak” távirányítású autók versenyeznek majd, de így is elég megdöbbentő az esemény. Különösen, hogy a Forma-1 legnagyobb nevei érintettek a tervezésben.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.