A versenyt a Moon Mark, egy oktatással és multimédiával foglalkozó vállalat szervezi. A távirányítású autók egyenként 2,5 kilósak, és a SpaceX Falcon 9 rakétájával jutnak el a Holdra. A versenyre nem is kell túl sokat várni, 2021 októberében tervezik lebonyolítani azt. A Moon Mark társa a kezdeményezésben, az Intuitive Machines, amely egy houstoni űrhajózási vállalat. Az Intuitive Machines állítása szerint ők lesznek az első magáncég, akik sikeresen landolnak majd a Holdon a Nova-C nevű komppal – írja az eredeti hírt lehozó New Atlas.
A versenyautók a 100 kilós rakománynak csak egy szeletét adják. A maradék a NASA szállítmánya lesz, amely a Commercial Lunar Payload Services (CLPS) program részeként szolgáltatja majd az alapját annak, hogy 2024-ben asztronauták térhessenek vissza az égitestre. Nem árt azonban észben tartani, hogy az erről szóló sajtóanyag áprilisi datálású, és azóta – az elnökválasztás novemberi végeredményétől feltehetően nem függetlenül – a NASA egyre inkább azt hangoztatja, hogy a 2024-es céldátum nem tartható. Hogy ez mennyiben érinti ennek a rakománynak a sorsát, azt egyelőre nem tudni.
A versenyre a Hold Oceanus Procellarum nevű, az égitestnek a Földhöz közelebbi oldalán található síkságán kerül majd sor. A két versenyautót részben legalábbis két diákcsapat tervezheti majd meg. A két csapatot hatból választják majd ki (a versenyzők az Egyesült Államok teljes területéről érkeznek majd). A csapatok különböző megméretéseken vesznek részt, majd a legjobb kettő lehetőséget kap az autó megtervezésére. A versenyen a távirányításos autók a Hold kegyetlen felszínén „száguldanak” majd, amit kamerával is kísérnek. Todd Wallach, a Moon Mark technológiai vezetője szerint a versenyzők közel valós időben látják majd az eseményeket, és eszerint is tudnak majd reagálni.
A New Atlas azonban a kérdéseivel megkereste a céget, hiszen a közel valós idő elég sok mindent jelenthet. Todd Wallach válasza alapján nem számítanak szignifikáns késésre a jelátvitelben. A Lunar Outpost cég által épített versenyautók WiFi kapcsolaton keresztül kommunikálnak az Intuitive Machines holdkompjával, amely oda-vissza tartja a kapcsolatot a Földdel. Egyelőre azonban sem a pályát nem jelölték még ki, sem az autók sebességét nem határozták még meg.
Azonban – mint azt a New Atlas kiszámolta – a Föld és a Hold között a távolság 384 000 kilométer, és ennek megtétele – a leggyorsabb sebességet, a fénysebességet alapul véve – olyan 1,3 másodperc. Vagyis mire a versenyző lát valamit a képen, az 1,3 másodperces késést jelent, a reakciója pedig (ha a reakcióidőt nem is számítjuk) ugyanennyi idő alatt jut vissza a Holdra. Ez tehát 2,6 másodperc – ami azért nem kevés. Mivel a fizika törvényeit nem lehet megkerülni, ebből az időből csak kvantumkommunikációs technológiával lehetne lefaragni.
A pályát egyébként Hermann Tilke, a Forma-1-es pályatervező jelöli majd ki. Persze nem építenek fel egy tényleges pályát a Holdon, csak kijelölik a szükséges koordinátákat. A versenyautók alapfelépítése megegyezik majd (de elvileg még az alapfelépítés sem végleges egyelőre), és a tervek a Lunar Outpost vállalat Mobile Autonomous Prospecting Platform (MAPP) dizájnára épülnek majd. Persze nem másolják a dizájnt, csak felhasználják nagy vonalakban, mivel a MAPP egy 10 kilós jármű, amelynek végsebessége 0.36 km/h – ezzel a tempóval pedig senki sem őrülne meg az izgalomtól, aki a versenyt figyeli.
A karosszériát azonban már teljes egészében a diákok tervezik Frank Stephenson, a McLaren tervezőjének a segítségével. Stephenson nyilatkozata alapján rengeteg mindenre kell majd figyelni, a porvédelemtől kezdve a felhasznált anyagokon át az egész jármű súlyáig. A végső változatnak egyszerre kell egyszerűnek, ugyanakkor fokozottan megbízhatónak lennie. Az autók a verseny után is maradnak a Holdon, ahol folytatják a tudományos kutatási tevékenységüket.
(Címlapkép/nyitókép: Frank Stephenson /Moon Mark)