Jövőre rendezik meg az első autóversenyt a Holdon

2020 / 12 / 02 / Felkai Ádám
Jövőre rendezik meg az első autóversenyt a Holdon
Persze „csak” távirányítású autók versenyeznek majd, de így is elég megdöbbentő az esemény. Különösen, hogy a Forma-1 legnagyobb nevei érintettek a tervezésben.

A versenyt a Moon Mark, egy oktatással és multimédiával foglalkozó vállalat szervezi. A távirányítású autók egyenként 2,5 kilósak, és a SpaceX Falcon 9 rakétájával jutnak el a Holdra. A versenyre nem is kell túl sokat várni, 2021 októberében tervezik lebonyolítani azt. A Moon Mark társa a kezdeményezésben, az Intuitive Machines, amely egy houstoni űrhajózási vállalat. Az Intuitive Machines állítása szerint ők lesznek az első magáncég, akik sikeresen landolnak majd a Holdon a Nova-C nevű komppal – írja az eredeti hírt lehozó New Atlas.

A versenyautók a 100 kilós rakománynak csak egy szeletét adják. A maradék a NASA szállítmánya lesz, amely a Commercial Lunar Payload Services (CLPS) program részeként szolgáltatja majd az alapját annak, hogy 2024-ben asztronauták térhessenek vissza az égitestre. Nem árt azonban észben tartani, hogy az erről szóló sajtóanyag áprilisi datálású, és azóta – az elnökválasztás novemberi végeredményétől feltehetően nem függetlenül – a NASA egyre inkább azt hangoztatja, hogy a 2024-es céldátum nem tartható. Hogy ez mennyiben érinti ennek a rakománynak a sorsát, azt egyelőre nem tudni.

A versenyre a Hold Oceanus Procellarum nevű, az égitestnek a Földhöz közelebbi oldalán található síkságán kerül majd sor. A két versenyautót részben legalábbis két diákcsapat tervezheti majd meg. A két csapatot hatból választják majd ki (a versenyzők az Egyesült Államok teljes területéről érkeznek majd). A csapatok különböző megméretéseken vesznek részt, majd a legjobb kettő lehetőséget kap az autó megtervezésére. A versenyen a távirányításos autók a Hold kegyetlen felszínén „száguldanak” majd, amit kamerával is kísérnek. Todd Wallach, a Moon Mark technológiai vezetője szerint a versenyzők közel valós időben látják majd az eseményeket, és eszerint is tudnak majd reagálni.

A New Atlas azonban a kérdéseivel megkereste a céget, hiszen a közel valós idő elég sok mindent jelenthet. Todd Wallach válasza alapján nem számítanak szignifikáns késésre a jelátvitelben. A Lunar Outpost cég által épített versenyautók WiFi kapcsolaton keresztül kommunikálnak az Intuitive Machines holdkompjával, amely oda-vissza tartja a kapcsolatot a Földdel. Egyelőre azonban sem a pályát nem jelölték még ki, sem az autók sebességét nem határozták még meg.

Azonban – mint azt a New Atlas kiszámolta – a Föld és a Hold között a távolság 384 000 kilométer, és ennek megtétele – a leggyorsabb sebességet, a fénysebességet alapul véve – olyan 1,3 másodperc. Vagyis mire a versenyző lát valamit a képen, az 1,3 másodperces késést jelent, a reakciója pedig (ha a reakcióidőt nem is számítjuk) ugyanennyi idő alatt jut vissza a Holdra. Ez tehát 2,6 másodperc – ami azért nem kevés. Mivel a fizika törvényeit nem lehet megkerülni, ebből az időből csak kvantumkommunikációs technológiával lehetne lefaragni.

A pályát egyébként Hermann Tilke, a Forma-1-es pályatervező jelöli majd ki. Persze nem építenek fel egy tényleges pályát a Holdon, csak kijelölik a szükséges koordinátákat. A versenyautók alapfelépítése megegyezik majd (de elvileg még az alapfelépítés sem végleges egyelőre), és a tervek a Lunar Outpost vállalat Mobile Autonomous Prospecting Platform (MAPP) dizájnára épülnek majd. Persze nem másolják a dizájnt, csak felhasználják nagy vonalakban, mivel a MAPP egy 10 kilós jármű, amelynek végsebessége 0.36 km/h – ezzel a tempóval pedig senki sem őrülne meg az izgalomtól, aki a versenyt figyeli.

A karosszériát azonban már teljes egészében a diákok tervezik Frank Stephenson, a McLaren tervezőjének a segítségével. Stephenson nyilatkozata alapján rengeteg mindenre kell majd figyelni, a porvédelemtől kezdve a felhasznált anyagokon át az egész jármű súlyáig. A végső változatnak egyszerre kell egyszerűnek, ugyanakkor fokozottan megbízhatónak lennie. Az autók a verseny után is maradnak a Holdon, ahol folytatják a tudományos kutatási tevékenységüket.

(Címlapkép/nyitókép: Frank Stephenson /Moon Mark)

További cikkek a Rakétán:

Nagyon furcsa balesettel indult az önvezető autóknak rendezett versenysorozat első szezonja Vigyázz, kész, fal!

Miért fontos a víz a Holdon, és mik vele a NASA tervei? A vizet innen odavinni nem olyan egyszerű feladat, legalábbis ha az innen a Földön van, az oda pedig a Holdon, mivel jelentős súlyú anyag, és rengeteg kell belőle. Odafent nem csak nélkülözhetetlen táplálék, de levegőt is vízből készítik, szó szerint ebből veszik veszik ki az oxigént. (Ezt valahol már hallottuk.)

4G-t visz a Nokia a Holdra A NASA-nak esett a választása a telekommunikációs vállalatra, hogy a Holdra is elvigye a 4G-t.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.