Nem(csak) a COVID-19 miatt kellene megreformálni az oktatást
2020 / 11 / 10 / Perei Dóra
Nem(csak) a COVID-19 miatt kellene megreformálni az oktatást
Jack Ma, az Alibaba ügyvezető elnöke úgy véli, hogy harminc év múlva már csak akkor vehetjük fel a versenyt a gépekkel, ha az oktatást gyökeresen megváltoztatjuk, és a gyerekeket egészen máshogy, másra tanítjuk, mint most. Vagyis csupa olyan tudást kellene kapniuk, amire a gépek nem képesek, hogy kreatív, együttműködő személyekké váljanak, mert nincs más út.

De hogy csináljuk?

A vezető elég erős kritikát fogalmazott meg a jelenlegi oktatási rendszerrel szemben, ami hatalmas kihívás előtt áll: a robotok 2030-ra legalább nyolcszázmillió munkahelyet kiváltanak, amire az iskoláknak reagálniuk kell, mert ha semmi sem változik, pár évtizeden belül óriási bajban leszünk.

Amit, és ahogy ugyanis most tanítanak a gyerekeknek, az nemcsak kétszáz éves tudáson és tapasztalaton alapul, de azokra a problémákra is ad választ.

Ezt már mások is megfogalmazták, többek között egy indiai professzor, Sugata Mitra is: bár azt nem tudhatjuk, hogy mit tartogat még számunkra a jövő, vagy, hogy milyen munkahelyek lesznek, de azt igen, hogy teljesen másféle tudásra lesz szükség, mint most. Tudjuk, hogy egykor szépen író, fejben jól számoló hivatalnokok kellettek, de ennek mára vége. És mégis, a viktoriánus korban gyökerező iskolarendszerekben napjainkban is ilyeneket képeznek. Csakhogy ezt a munkát már számítógépek végzik az emberek helyett. Nem taníthatjuk a gyerekeket arra, hogy versenyezzenek a gépekkel, mivel a gépek okosabbak. Jack Ma szerint az iskoláknak fel kellene hagyniuk a tudás átadásával. Valami mást, valami különlegeset kell tanítani, olyasmit, amire a gépek soha nem lesznek képesek. Ezek pedig:

az emberi értékek, a hit, a független gondolkodás, a csapatmunka, a másokról való gondoskodás.

Szerencsére ezek nem állnak túl távol a gyerekektől, sőt, kimondottan igényelnék, hogy a lexikális tudás, és az egyedül magolás helyett így, együtt dolgozva oldhassanak meg problémákat inkább. Az más kérdés, hogy melyik ország diákjai hogyan teljesítenek az együttműködő problémamegoldás terén, de ahogy azt a PISA-teszt eredménye is mutatja, itthon például még van hová fejlődnünk.

Út a célig

A gépek működésétől gyökeresen eltérő készségfejlesztés Jack Ma szerint úgy valósítható meg az iskolában, ha nagyobb hangsúlyt fektetnek a sport, a zene, a festészet és a képzőművészetek oktatására – hogy egyértelművé váljon, az emberek másra képesek, mint a gépek. Mindennek, amit tanítanak, különböznie kell a gépek tudásától. Mert amit azok tudnak, abban nálunk biztosan jobbak. Elvégre nem felejtenek, nagyobb a memóriájuk, és szemernyit sem állnak érzelmeik befolyása alatt.

Nagyot fordul a világ

A mesterséges intelligencia, és a robotok számos munkahelyet megszüntetnek, vagyis átveszik azon alkalmazottak helyét, akik előtte ezeket a dolgokat csinálták.

A reményt számukra azok a szolgáltatások jelentik majd, amelyek valami nyújtanak.

Nem kell mindenhez érteni, hanem meg kell találni a megfelelő embereket, akik viszont tudják azt, amit te nem. Ezért lesz különösen fontos, hogy az emberek képesek legyenek csapatban együttműködni.

Ne becsüljük alá a nőket

Jack Ma szerint, ha valaki sikeres cégvezetői babérokra törne, aki bölcsen és érzékenyen végzi feladatait, akkor vegye körbe magát nőkkel. Az Alibaba topmenedzserei között a nők aránya 2018-ban harminchét százalék volt, ami Ma szerint a cég sikerének titka. Emellett arra buzdít, hogy ne a saját és mások sikereiből, hanem kudarcainkból tanuljunk. Ez persze megint csak összefügg az oktatás reformjának szükségével, mivel jelenleg nem igazán hagyják a gyerekeket hibázni az iskolában, tanulni a hibáikból pedig még kevésbé.

A félelem blokkolja a gondolkodást

Tudományos bizonyíték van rá, hogy veszély esetén az agy blokkolj a gondolkodást: a jelenlegi iskolarendszerben megszokott büntetést és a vizsgákat agyunk veszélyként érzékeli, ezért éppen a gondolkodást állítják le, ami nem túl szerencsés, ha tanulásról van szó. Manapság elsősorban kreatív emberek kellenek.

Sugata úgy véli, az egyensúlynak vissza kell helyeződnie a veszélytől az élvezet felé.

Jelenleg azt látni, hogy gyerekek az egyik kezükkel a telefont nyomkodják, a másikkal kedvetlenül a tankönyvet lapozgatják. Esélyes, hogy a jövőben teljesen értéktelenné válik a tudás, mivel egyrészt az információt könnyű kikeresni, másrészt inkább az a kérdés, hogy mit tudunk kezdeni vele. Vagyis az iskolának már rég nem annak a helynek kell lenni, ahol megszerzik a gyerekek az információt, hanem ahol arra bátorítják őket, hogy használják fel kreatívan.

(Fotó: Getty Images Hungary, Pixabay)


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.