Az amerikai gyártó elektromos autói meglehetősen népszerűek az Egyesült Államokban, sőt nem csak ott, hiszen 2023 első negyedévében a Tesla Model Y lett a világ legkelendőbb autója az egész világon. Ennek ellenére Elon Musk jó ideje beszél arról, hogy tervezi egy olcsóbb Tesla készítését is, amelyet az Európában eladott elektromos autók átlagárának – ami jelenleg 65 ezer euró, vagyis körülbelül 25 millió forint - kevesebb, mint a feléért árulnak majd. Viszonyításképpen Kínában átlagosan most 31 ezer euróba, vagyis mintegy 12 millió forintba kerül egy elektromos jármű. Úgy tűnik, a Tesla nagy lépést tesz az olcsóbb autó gyártása felé, Elon Musk ugyanis november 3-án a Giga Berlin gyárban tett látogatásakor bejelentette, hogy megkezdik a 25 ezer dolláros Tesla gyártását, és ebből a német üzem is kiveszi majd a részét.
#GigaBerlinBrandenburg@elonmusk announced today during his visit to GigaBerlin that a 25k € Tesla will be built here.🔥🚗 pic.twitter.com/EmdYXQAUOS
— Gigafactory Berlin News (@Gf4Tesla) November 3, 2023
Ahhoz, hogy olcsóbban tudja értékesíteni az autóit, a Teslának csökkentenie kell a gyártási költségeit, a cég ennek érdekében állítólag a nagynyomású alumínium-öntéssel kísérletezik. Az olcsóbb modell bejelentése, illetve a Reuters szeptemberben közzétett információi ennek alapján pedig arra engednek következtetni, hogy a Tesla elérte ezt az áttörést a gyártási folyamatban, ami drámaian csökkentheti az autók előállításának költségeit. Az öntési technológia alkalmazásával - amely nagyvonalakban abból áll, hogy gyorsan és nagy nyomáson olvadt fémet préselnek egy zárt öntési formába – közel 400 egyedi alkatrészt tudnának megspórolni, amelyeket jelenleg hegesztéssel, ragasztással, szegecseléssel vagy csavarozással illesztenek össze.
A Tesla először 2019-ben nyújtott be szabadalmi kérelmet a nagyméretű alkatrészek nagynyomású öntésére. A gyártó azóta állítólag tökéletesítette az autók hátsó és az első részének öntését, most pedig azon dolgozik, hogy gyakorlatilag a járművek egész kaszniját egy darabban tudja kiönteni, ami eddig egyetlen más gyártónak sem sikerült.
A nagynyomású öntvények használatának egyik legnagyobb kihívása az olyan segédvázak tervezése, amelyek üregesek, de rendelkeznek az ütközések során fellépő erők elvezetéséhez szükséges belső bordákkal is. Bizonyos források szerint a brit, német, japán és amerikai szakemberek fejlesztései a 3D-nyomtatás és az ipari homok felhasználásával képesek megoldani az ehhez hasonló problémák egy részét.
Amennyiben a Teslának sikerül beveztni az új eljárást, a gyártási költségek akár 50 százalékkal is csökkenhetnek, ami óriási nyomást gyakorol majd minden más gyártóra, hogy reagáljon, különben képtelen lesz felvenni a versenyt az amerikai céggel. Ezzel kapcsolatban árulkodó jel lehet, hogy tavaly januárban a kínai Nio és XPeng autógyártók bejelentették, hogy átveszik az új eljárást, 2022 februárjában pedig a svéd Volvo közölte, hogy nagynyomású öntéssel tervezi formázni autóinak egyes alkatrészeit.
(Borítókép: Tesla)