Nincs több „lánylétedre”: fiatal hölgyek bizonyították, hogy a műszaki pálya nincs nemhez kötve

2022 / 05 / 13 / Támogatott Tartalom
Nincs több „lánylétedre”: fiatal hölgyek bizonyították, hogy a műszaki pálya nincs nemhez kötve
Minden fiatal lány életében eljön az a pillanat, amikor már elkerülhetetlenné válik, hogy új iskolát, egyben hivatást válasszon, azonban az a bizonyos „lánylétedre”, még mindig nagyon erősen dolgozik napjainkban is, és néha még el is tántorítja a hölgyeket a műszaki, vagy informatikai pályáról. Ennek orvoslására született meg a Lányok Napja kezdeményezés, melynek keretében a fordítástechnológiai eszközöket fejlesztő memoQ programjára látogattunk el, ahol felkészült előadók izgalmas feladatokkal várták a fiatalokat.

Idén április 28-án, a Lányok Napja alkalmából immár negyedik alkalommal rendezett nyílt napot a világ egyik legelterjedtebb fordítástámogató szoftverét jegyző memoQ, mely során előadásokkal és kreatív feladatokkal mutatták meg az érdeklődőknek, hogy milyenek a hétköznapok egy nemzetközi szoftverfejlesztő cégnél. Míg a tavaly októberben tartott nyílt napra leginkább az egyetemválasztás előtt álló tanulók jöttek el, addig az idén tavasszal rendezett foglalkozáson két-három évvel fiatalabb összetételű közönség gyűlt össze. A reggeltől folyamatosan zajló programok során az érdeklődő fiatalok betekintést nyerhettek az adatelemzés, a termékmenedzsment, a termékdizájn, és a fordítás, valamint az ezekhez kapcsolódó szoftverfejlesztői munka világába is.

Az összegyűlteket Szedlák Nóra, a memoQ board elnökségi tagja köszöntötte, majd első előadóként Mohácsi-Gorove Anna mutatta be, hogy a memoQ szoftvere hogyan könnyíti meg a fordítók munkáját. Izgalmas példaként a filmipart hozta, továbbá azt is megtudhatták a résztvevők, hogy milyen – sokszor egészen egyedi – feltételeknek kell megfelelnie egy adott fordításnak. Egy-egy utalást, poént, vagy szóviccet ugyanis nagyon nehéz átültetni magyar nyelvre; a kulturális különbségek áthidalásától kezdve egészen a felvételen látható színész ajkainak mozgásáig számtalan apróságot kell figyelembe vennie a fordítónak. Ezt a jelenlevők saját maguk is megtapasztalhatták, mikor is egy játékos feladat során az egyik legnépszerűbb amerikai sorozat egyik jelenetén próbálhatták ki, milyen feladatok, folyamatok várnak egy filmiparban dolgozó fordítóra.

A filmipari kitekintést követően Guth Anett az adatok feldolgozásának világába kalauzolta a jelenlévőket. Megtudhattuk, hogy mire kell figyelnie egy-egy elemzőnek az adatok kiértékelésekor, hogy az azokból levont következtetések ne vigyenek tévútra, illetve hogy miként lehet különböző stratégiákat létrehozni ezek alapján. Mindezt egy játékos, közérthető példán keresztül.

Nagy Marianna és Pándi Veronika a termékmenedzseri munkakör rejtelmeibe vezette be a lányokat, segítségükkel megtudhattuk, hogy mi alapján döntik el egyes cégek, hogy megéri-e nekik egy adott, termékükhöz kapcsolódó fejlesztés vagy sem. A lányoknak egy fiktív weboldalhoz kellett új funkciókat kitalálniuk, majd azt közösen megbecsülni és vizuálisan is megjeleníteni, hogy az adott funkció mennyire hasznos, illetve mekkora erőforrást igényelne a megvalósítása.

A nap záróprogramja a UI és a UX design témakörére épült. A két területről és a közöttük lévő kapcsolatról Sas Orsolya és Tóth Andrea beszéltek. Megtudhattuk, hogy mit csinál a felhasználói felületekért felelős UI, illetve a felhasználói élményért felelős UX designer, betekintést nyerhettünk abba, hogy mitől lesz felismerhető egy márka, hogyan lesznek egységesek a felületek, illetve, hogy hogyan lesz könnyen használható, mitől lesz hasznos egy termék – az előbbi két témakör tipikusan a UI, az utóbbi kettő pedig jellemzően a UX design témakörébe tartozik. Az alapfogalmak megismerése után jött a nap legmozgalmasabb része, a kreatív workshop. Ennek során több összetett feladatot is meg kellett oldaniuk a hölgyeknek.

A lányoknak négy csapatra osztva egy-egy teljes projektet kellett megtervezniük, és eljutniuk egy kész weboldal tervéig. A csapatok négy különböző feladatot kaptak,  amelyek között volt e-commerce webshop,  videómegosztó hírfolyam, nyelvtanulást segítő alkalmazás és programkereső weboldal is. Ehhez hat kategóriát is kaptak, valamint sok-sok apró, a projektjük szempontjából releváns információmorzsát, melyeket a megfelelő kategóriákba kellett rendezniük. Ezek az információk jellemzően egy valódi UX-munkafolyamat részeként jönnek létre a felhasználói interjúk, kutatások és kérdőívek eredményeként. A feladatban résztvevő lányok némi gyakorlatot szerezhettek abban, hogy miként kell a rendelkezésre álló információkat logikus egységekre felosztani, értelmezni, valamint felhasználni a tervezéshez. Ezt követően felrajzolták egy mindenki számára látható táblára saját oldaltervüket. Az ifjú tehetségek korukat meghazudtoló ötletességgel és ügyességgel oldották meg a feladatokat, helyenként még túl is teljesítve azokat. A vázlatok bemutatása után a résztvevők közösen kiértékelték egymás munkáját, néhányukról nehéz volt elhinni, hogy nem szakmabeliek.

Természetesen a közös pizzázás hagyománya sem maradhatott el, ahol egy kicsit kötetlenebbül beszélgethettek egymással mind a lányok, mind a szervezők és az előadók. Mint mindig, ennek során is nyitottsággal találkozott, valamint jó kérdésekkel és visszajelzésekkel gazdagodott mindkét oldal. A nyílt nap tehát nagy sikerrel zárult, mindenki értékes tapasztalatokkal és élményekkel távozott. Ezek a visszacsatolások, tapasztalatok a résztvevők mellett a memoQ-nak és magának a szakmának is értékesek, így a vállalat továbbra is szívügyének tekinti és elkötelezetten áll a Lányok Napja programsorozathoz.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a memoQ, a világ egyik vezető fordítástámogató szoftverének készítője.


Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Az agyi szkennelés szerint kifejezetten kísérteties hatással van a síp az emberi agyra, ami a leginkább az uncanny valley jelenségre hasonlít.
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
Olyan sejtből nyerték ki a gént, amely ősibb, mint maga az állati élet a Földön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.