A kínai CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) állami gyártóvállalat nemrégen mutatta be első hidrogénüzemű szerelvényét, a Ningdongot, ami Kína első olyan vonata, amelyet dízelvonatból alakítottak át. A belső égésű motoros meghajtással rendelkező jármű konvertálása üzemanyagcellássá kettős célt szolgál: egyrészt a fenntarthatóbb, kibocsátásmentes működést, másrészt az olcsóbb üzemeltetési költségeket, ami a CRRC főmérnökének, Liang Zhenzhongnak elmondása szerint feleannyiba kerül a hidrogénvonatok esetében.
. @CRRC_global's Ningdong, #China's first #hydrogen-powered locomotive transformed from a diesel locomotive, rolled off the production line in #Datong, #Shanxi on Thursday. pic.twitter.com/pbrXunriJx
— China Green Energy (@ChnGreenEnergy) June 16, 2023
A szerelvény kapacitása meglehetősen nagy: 190 órányi folyamatos működésre képes, majd két óra alatt lehet újratölteni hidrogénnel. Az üzemanyagcellák kapacitása 800 kW, összehasonlításképpen a németországi Coradia iLint vonatok 200 kW-os modulokkal vannak felszerelve. A Ningdong egyelőre kivételt képez az ország vasúti járművei között, de Kína egyre jelentősebb fejlesztéseket tervez a hidrogénes közeledés terén: számos hidrogén-töltőállomás kiépítésére készülnek és már néhány éven belül évi 100 000-200 000 tonna zöldhidrogént állítanak majd elő az elképzelések szerint. Az első hidrogénüzemű vonatot pedig sok másik követheti, mivel a CRRC akár a jelenleg üzemelő dízelvonatok 90%-át átalakíthatja a most sikerrel tesztelt technológia segítségével.
(Fotó: SCMP/Weibo)