2016-ban a skandináv ország elkötelezte magát amellett, hogy minden, az országban eladott autó teljesen elektromos vagy hidrogénüzemű lesz, és a jelek szerint jó úton halad célja felé. 2022-ben a Norvégiában eladott új gépjárművek 79,3 százaléka volt zéró kibocsátású, ez 2021-ben csupán 65 százalék volt. Összehasonlításképpen: az Európai Unió országaiban 2022 első kilenc hónapjában az elektromos autók az eladott, új gépjárművek mindössze 8,6 százalékát tették ki.
Az öt és fél milliós népességű Norvégia környezettudatossága mellett az eladások növekedése nagy valószínűséggel köszönhető a kormány ösztönzésképpen hozott, tavalyi intézkedésének is, miszerint az elektromos autókat vásárlók mentesültek a gépjárművük után fizetendő adó befizetése alól.
A környezetkímélő sofőrök számos egyéb kiváltságot is élveznek, például ingyenesek számukra a városi utak és kompok használata, nem kell fizetnük a parkolásért és autójuk feltöltéséért a nyilvános parkolókban, valamint a buszsávokban is közlekedhetnek. Ezen felül az ország kiterjedt töltőhálózatot épített ki, több mint 5600 gyorstöltővel, amelyek 1700 kilométeren át használhatóak a sarkkör északi részétől Norvégia déli csücskéig.
Tízből nyolc ember a belsőégésű motorok helyett a teljesen elektromos meghajtást választja, és ez jelentős lépés afelé, hogy Norvégiában 2025-re kizárólag elektromos autókat adjanak el, közölte Christina Bu,a Norvég Elektromos Jármű Szövetség (Norwegian Electric Vehicle Association) főtitkára.
Bu azt is hozzátette, hogy az üzenet a világ többi részének kristálytiszta: ma már nincs mentség a belső égésű motorok szükségtelen környezetszennyezésére, különösen a klímaválság égető problémájának tükrében.
A Norvég Közúti Szövetség (Norwegian Road Federation) szerint a Tesla Y modelje volt a legnépszerűbb elektromos jármű 2022-ben, ezt követte a Volkswagen ID.4. Az eleketromos és hibrid autók iránti kereslet mértékére jellemző Norvégiában, hogy a gyártók nem tudnak lépést tartani a vásárlói igénnyel a hosszú gyártási és beszállítási idő miatt. Erre a problémára a Volkswagen hozhat megoldást, a német autógyártó ugyanis 2025-re több tucat új, teljesen elektromos járműmodell beveztését ígéri.
A környezettudatosság egyértelműen pozitív hatásai mellett érdemes megemlíteni azt is, hogy az adómentesség, és a kedvezmények bár hozzájárultak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, 2022-ben mintegy 4 milliárd dollárnyi (3,7 milliárd eurónyi) bevételkiesést okoztak a kormánynak a norvég pénzügyminisztérium közlése szerint. Talán ez a veszteség vezetett az adókedvezmények szigorításához: 2023-tól köteles lesz adót fizetni mindenki, aki a jelenlegi elektromos autójánál drágább járművet vásárol.
Norvégia a benzines és dízel üzemű autók kiszorításával jelentős lépést tehet az ország károsanyag-kibocsátásának csökkentésért, azonban kérdés, ez ellensúlyozza-e a skandináv ország kőolajtermelésében betöltött kulcsszerepét: jelenleg Norvégia a világ ötödik legnagyobb olaj- és harmadik legnagyobb földgázexportőre.
(Fotó: Getty Images/Carlos Sanchez Pereyra)