Nyitott turbóventilátoros hajtóművel csökkentik a repülőgépek üzemanyagfogyasztását

2022 / 07 / 25 / Bobák Zsófia
Nyitott turbóventilátoros hajtóművel csökkentik a repülőgépek üzemanyagfogyasztását
A GE36 kísérleti hajtómű nyomdokain haladva nyitott kialakítású turbóventilátoros sugárhajtóművet fejleszt a General Electric és Safran Aircraft Engines, amit az Airbus gépén tesztelnek majd.

Az Airbus és a CFM (a GE Aviation és a Safran Aircraft Engines közös vállalkozása) speciális új hajtóművet fejleszt a repülőgépes közlekedés környezetbarátabb megvalósításának jegyében, amivel az elképzelések szerint mintegy 20%-kal lehet majd csökkenteni az üzemanyagfogyasztás és szintén 20%-kal az üvegházhatású gázok kibocsátásának értékeit is.

A nyitott kialakítású turbóventilátoros hajtómű a zárt, tehát a lapátokat körbevevő külső burokkal rendelkező hajtóművektől eltérően a légáramot más módon közvetíti a motor felé: a General Electric leírása szerint a rotorok így jóval nagyobb légtömeget tudnak megmozgatni és a motor körül áramoltatni, ahelyett, hogy csak a motor központja felé terelnék azt. Ennek oka, hogy ez az elrendezés nagyobb ventilátorlapátok elhelyezését teszi lehetővé, de a nyitott struktúra a repülőgép tömegét is csökkenti: az üzemanyagfogyasztás redukálásához ilyen módon is hozzájárul. Az átáramló légtömeg aránya a GE tervei szerint ezzel akár 70:1-re növekedhet, ami a CFM LEAP hajtóművéhez képest nagy előrelépés: ezt a hajtóművet 11:1 bypass ráta jellemzi. Nem ez az első eset, hogy ilyen típusú berendezést épít a GE, a GE36 kísérleti hajtómű is hasonló (bár nem teljesen ugyanolyan) kialakítást kapott még az 1980-as években, de a fejlesztését 1989-ben befejezték.


GE36 kísérleti hajtómű (Kép:Wikimedia Commons)

Azt, hogy a nyitott ventilátoros hajtómű valóban beváltja-e a hozzáfűzött reményeket, az a tesztek során derül majd ki - a megoldást két fajta repülőgépen fogják kipróbálni: a General Electric 747-es tesztgépén Kaliforniában és az Airbus A380-as programjában Franciaországban. A tesztek alatt mérik az aerodinamikai teljesítményt és a meghajtási rendszer hatékonyságát, valamint információt gyűjtenek arról, hogy hogyan lehet a hajtómű fenntartható üzemanyaggal való kompatibilitását megvalósítani. A teszteket az évtized második felében kezdik majd meg és ha minden a tervek szerint alakul, a 2030-as évek közepén már ezzel a felszereléssel repülhetnek a repülőgépek.

A hajtómű fejlesztése a RISE program (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines, Forradalmi Fejlesztés a Fenntartható Hajtóművekért) részét képezi, aminek keretében a nyitott architektúra mellett a kerámia kompozitok használatát is vizsgálják, ami szintén a repülőgépek súlycsökkentésében játszhat szerepet.

(Fotó: General Electric, Wikimedia Commons)

Ötödével kevesebbet fogyasztó repülőgép-hajtóműveket ígér a GE a 2030-as évek derekára A repülésből lassabban tűnik el a CO2, mint az autózásból: az amerikai General Electric és a francia Safron projektje a '30-as évek közepére ígér a mainál 20%-kal takarékosabb hajtóműveket.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.