Az Airbus és a CFM (a GE Aviation és a Safran Aircraft Engines közös vállalkozása) speciális új hajtóművet fejleszt a repülőgépes közlekedés környezetbarátabb megvalósításának jegyében, amivel az elképzelések szerint mintegy 20%-kal lehet majd csökkenteni az üzemanyagfogyasztás és szintén 20%-kal az üvegházhatású gázok kibocsátásának értékeit is.
A nyitott kialakítású turbóventilátoros hajtómű a zárt, tehát a lapátokat körbevevő külső burokkal rendelkező hajtóművektől eltérően a légáramot más módon közvetíti a motor felé: a General Electric leírása szerint a rotorok így jóval nagyobb légtömeget tudnak megmozgatni és a motor körül áramoltatni, ahelyett, hogy csak a motor központja felé terelnék azt. Ennek oka, hogy ez az elrendezés nagyobb ventilátorlapátok elhelyezését teszi lehetővé, de a nyitott struktúra a repülőgép tömegét is csökkenti: az üzemanyagfogyasztás redukálásához ilyen módon is hozzájárul. Az átáramló légtömeg aránya a GE tervei szerint ezzel akár 70:1-re növekedhet, ami a CFM LEAP hajtóművéhez képest nagy előrelépés: ezt a hajtóművet 11:1 bypass ráta jellemzi. Nem ez az első eset, hogy ilyen típusú berendezést épít a GE, a GE36 kísérleti hajtómű is hasonló (bár nem teljesen ugyanolyan) kialakítást kapott még az 1980-as években, de a fejlesztését 1989-ben befejezték.
Azt, hogy a nyitott ventilátoros hajtómű valóban beváltja-e a hozzáfűzött reményeket, az a tesztek során derül majd ki - a megoldást két fajta repülőgépen fogják kipróbálni: a General Electric 747-es tesztgépén Kaliforniában és az Airbus A380-as programjában Franciaországban. A tesztek alatt mérik az aerodinamikai teljesítményt és a meghajtási rendszer hatékonyságát, valamint információt gyűjtenek arról, hogy hogyan lehet a hajtómű fenntartható üzemanyaggal való kompatibilitását megvalósítani. A teszteket az évtized második felében kezdik majd meg és ha minden a tervek szerint alakul, a 2030-as évek közepén már ezzel a felszereléssel repülhetnek a repülőgépek.
A hajtómű fejlesztése a RISE program (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines, Forradalmi Fejlesztés a Fenntartható Hajtóművekért) részét képezi, aminek keretében a nyitott architektúra mellett a kerámia kompozitok használatát is vizsgálják, ami szintén a repülőgépek súlycsökkentésében játszhat szerepet.
(Fotó: General Electric, Wikimedia Commons)