A General Electric repüléssel foglalkozó üzletága olyan gépekhez gyárt hajtóműveket, mint a Boeing 737, 747, 787. A francia Safran nevű vállalat a GE partnere ezeknek a hajtóműveknek a fejlesztésében, gyártásában.
A két cég közös bejelentést tett: aláírtak egy szándéknyilatkozatot a további közös munkára legalább 2050-ig. Ennél viszont érdekesebb az a részlet, mely szerint célul tűzték ki, hogy a '30-as évek derekára olyan új repülőgép-hajtóműveket tudjanak kínálni a piacon, melyekkel a mai legtakarékosabb motorokhoz képest a fogyasztás ötödével (tehát nem ötödére, hanem 20%-kal) csökkenthető. Az új hajtóműveket úgy tervezik, hogy képes legyen működni minden, egy-másfél évtized múlva várhatóan elterjedt új üzemanyaggal, így biokerozinnal vagy hidrogénnel is!
A fogyasztást csökkentő technológiák közül kettőt nevesítettek a cégek a közleményben. Az egyik a címlapképen is látható nyitott turbinalapátsoros felépítés, mely állítólag a mai zárt hajtóműves gépekkel elérhető sebességet és utastéri komfortot tud majd biztosítani kevesebb üzemanyag elégetésével. A másik pedig az autóiparból már jól ismert hibridtechnológia, vagyis elektromos segédhajtás és energia-visszatermelés alkalmazása a repülőgép-hajtóműveknél.
A repülésben a hagyományos, nagy sűrűségű üzemanyag kiváltása akár akkumulátorban tárolt elektromos energiával, akár hidrogénnel jóval komplikáltabb dolog, mint a felszíni vagy vízi közlekedésben, hiszen a tömeg és a méret egy repülő eszköznél sokkal kevésbé rugalmasan változtatható, mint az autóknál, buszoknál, hajóknál. Ha viszont sikerül megújuló energia felhasználásával készül üzemanyagot használni és még azon is spórolni 20%-ot 15 év múlva, az komoly eredmény lesz a kereskedelmi repülés technológiájában.
További cikkek a témában:
Az Egyesült Államok Légiereje az Arany Horda bevetésére készül a holnap háborúiban
A félautomata robotrepülők humán segítség nélkül, egymással konzultálva fogják eldönteni ki legyen a következő célpont. De hogy kerül a képbe Dzsingisz kán?
Az interkontinentális utazáshoz űrhajókat is használna a japán kormány 2040-re
Költséges és az emberi szervezetre gyakorolt hatása kétséges, de az utazás ideje töredékére csökkenhetne a távoli városok között, ha repülőgépek helyett az űr peremére kilátogató, majd az atmoszférába visszatérő űrhajók szállítanák az utasokat.
Mindössze két tesztrepülésre vagyunk az űrturizmus kezdetétől
A Virgin Galactic újabb sikeres tesztet hajtott végre a VSS Unityvel, a terveik szerint pedig 2022-ben el is indulhatnak a kereskedelmi repülések a világűr peremére.