Önvezető szállítórobotok érkeznek az utcákra Debrecenben

2022 / 01 / 22 / Bobák Zsófia
Önvezető szállítórobotok érkeznek az utcákra Debrecenben
Spanyolországban, Hamburgban és Debrecenben tesztelik a robotokat, amelyek megoldják a házhozszállítás problémáját.

A CARNET (Cooperative Automotive Research Network) egy barcelonai székhelyű központ, amelynek célja az automatizálással kapcsolatos technológiák és a városi környezetben megvalósuló közlekedés jövőjének kutatása, amelyet számos európai partnerrel együtt valósítanak meg. A Katalán Műszaki Egyetem (Universitat Politècnica de Catalunya, UPC), a SEAT és a Volkswagen által létrehozott platform segítségével arra a kérdésre keresik a választ a résztvevő intézmények és cégek, hogy az elkövetkező évtizedekben, mikor a lakosság egyre nagyobb százaléka él majd városokban, ez pedig korlátokat szab a rendelkezésre álló térnek és energiának, hogyan tehetik minél hatékonyabbá a személyi mobilitást.

A CARNET egyik projektje, a LogiSmile nem csak elméleti alapon, hanem a gyakorlatban is teszteli a lehetséges megoldásokat, konkrétan a házhozszállítás káros környezeti hatásainak csökkentésére szolgáló technológiát. A CARNET leírása szerint a városi logisztika jelenlegi állapota nem megfelelő: gyakran dugók kialakulásához, biztonsági kockázatokhoz, lég-és zajszennyezéshez vezethet. Az egyik lehetséges kiutat a szállítmányozás jobb elosztása jelentheti, amelyhez a rendszertelenül beérkező rendelések kiszolgálásához könnyebben adaptálható infrastruktúrát kell kialakítani, például autonóm szállítórobotok bevonásával.

Ezek a kis méretű, de a célnak megfelelő nagyságú tárolóhellyel rendelkező járművek nem fogyasztanak sokat, nem hátráltatják a többi közlekedőt a haladásban, nem igényelnek nagy parkolóhelyet és bárhová, bármikor ki lehet küldeni őket, a navigálást pedig önállóan megoldják, illetve egy központból is lehet őket ellenőrizni. Az ADD (Autonomous Delivery Device, autonóm szállítóeszköz), amely a CARNET és a CIT UPC együttműködéséből született meg, egy 1,2 köbméteres, maximum 20 km/h-ás sebességgel közeledő, hatkerekű robot, ami Lidarral, GPS-szel, kamerákkal, lézeres érzékelőkkel térképezi fel a környezetét, majd ebből kiindulva határozza meg az ideális útvonalát. Mivel egy ilyen gépekből álló flotta ki tudja váltani a kisteherautókkal való szállítmányozást, miközben sokkal flexibilisebben működik, mint a nagyobb járművek, tehát több célhelyszínt is könnyebben megközelít, ezért a potenciálisan csökkentheti a légszennyezés mértékét.

Az ADD-khez egy nagyobb AHV (autonomous hub vehicle) is tartozik, amely egyfajta központként szolgál és a kisebb egységekkel kooperációban működik. Ezek mellett a távoli irányítási központ feladata az, hogy a robotok közti kommunikációt segítse és olyan helyzetekben, amikor az autonóm rendszer nem boldogul egy-egy akadállyal, megoldást keressen a problémára. Az ADD-ket három városban, első körben a spanyolországi Esplugues de Llobregatban, ezután Hamburgban, végül Debrecenben fogják tesztelni, mivel a város közlekedési hatósága, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. is tagja a LogiSmile projektnek. Így hamarosan a debreceni lakók is számíthatnak rá, hogy időnként összefuthatnak a szállítórobotokkal séta közben.

Ahogy arról korábban is írtunk, egyre több cég tervez és tesztel hasonló önvezető szállítójárműveket, amelyek a rövid távú fuvarozáshoz alkalmasak és zsúfoltabb környéken is gond nélkül elmanővereznek: az Egyesült Államokban bizonyos helyeken már a Nuro robotjai viszik ki a pizzák a vásárlók számára, de több ázsiai országban is tesztelik a technológiát, míg az Egyesült Királyságban a Starship Technologies hatkerekű járművei már tavaly év elején elérték az egymillió rendelés leszállítását.

(Fotó: CIT UPC)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.