Légzsák tompítja a becsapódást ütközés esetén az autonóm szállítórobotok újabb generációjánál

2022 / 01 / 14 / Bobák Zsófia
Légzsák tompítja a becsapódást ütközés esetén az autonóm szállítórobotok újabb generációjánál
Egyre több önvezető szállítójármű járja az utcákat, amelyek a boltokból megrendelt termékeket vagy akár pizzát visznek a lakások ajtaja elé, a gépeket pedig kompatibilissé kell tenni nem csak a jármű-, hanem a gyalogosforgalommal is.

A 2016-ban alapított Nuro cég olyan automata szállítórobotokat fejleszt, amelyek megoldják a rövid távú fuvarozás problémáját, és lehetővé teszik, hogy amennyire lehet, környezetbarát módon valósuljon meg a házhozszállítás működtetése. Ehhez kis méretű, vezető nélküli, elektromos járműveket építettek, amelyek keskeny kialakításuknak köszönhetően (a cég leírása szerint legalább 20%-kal keskenyebbek egy átlagos személyautónál) kényelmesebben elférnek az utakon és könnyebben tudnak manőverezni a sűrűbb környékeken is.

A Nuro egyik robotját tavaly áprilisban állították szolgálatba az Egyesült Államokban, Houstonban, ahol a Domino's pizzéria online rendelt pizzáit viszi házhoz a vásárlóknak, akik egy PIN kód beírása után juthatnak hozzá az ebédjükhöz. A 2,74 méter hosszú, 1,1 méter széles pizzaszállító R2 maximális sebessége 40 km/h, vagyis nem halad nyaktörő gyorsasággal, de ennyi is elég lenne hozzá, hogy potenciálisan sérülést okozzon egy véletlen ütközés alkalmával. A Nuro az ilyen esetek elkerülése érdekében számos óvintézkedést megtett már eddig is: szenzorok komplex rendszere monitorozza folyamatosan a környezetet, a kamerák és algoritmusok pedig képesek rá, hogy pontosan megkülönbözessék egymástól az úton/út mellett található objektumokat.

A cég két nappal ezelőtti bejelentése szerint azonban a biztonságot a legújabb fejlesztésekkel tovább fokozták, az újabb generációs modellek már öntisztító érzékelőkkel lesznek felszerelve, valamint olyan, a jármű elején elhelyezett légzsákokkal, amelyek ütközés esetén tompítják a becsapódás erejét és minimalizálják a károkat. Az extra védőintézkedésre szükség is lehet a jövőben, a Nuro ugyanis 72 km/h-ra növeli a robotok végsebességét, hogy gyorsabban célba érhessenek, valamint a szállítmány tömege is nő: az új modellek már 227 kilogrammnyi terméket tudnak majd fuvarozni szükséges esetén.

A járvány miatti lezárások alatt jelentősen megnőtt a kereslet a házhozszállítási szolgáltatások iránt, Európában sok helyen, de különösen Franciaországban, Svájcban és Portugáliában több mint 20%-kal nőtt az éttermekből való házhozszállítási rendelések száma 2020-ban, míg az Egyesült Államokban a négy legnépszerűbb rendelési applikáció, elsősorban az addig is vezető Uber Eats forgalma megduplázódott 2020 áprilisa és szeptembere között az előző évhez képest. A kiszállítás sok helyen a hagyományos módokon, nagyméretű járművekkel történik, de a kisebb, mobilisebb, elektromos meghajtású robotok környezetbarátabb és időnként praktikusabb alternatívát nyújthatnak a megnövekedett igények kielégítésére.

Nem csak az Egyesült Államokban, hanem az ázsiai országokban is egyre gyakoribb látvány a termékeket önállóan szállító, kisebb szekrény méretű gépek közlekedése az utcákon, Szingapúrban az OTSAW robotjait kezdték tesztelni tavaly februárban, a SoftBank és a Keenon Robotics pedig már arra is célra is gyártott robotokat, hogy a konyhától a szállítójárműig való elvitel gondját levegyék a humán dolgozók válláról, akiknek így csak az előkészítés lesz a feladatuk.

Az önvezető járművek/robotok biztonságos működése kiemelt fontosságú szempont, ha az autókkal, gyalogosokkal, biciklistákkal és állatokkal teli városi környezetben kell boldogulniuk, a Toyota augusztusban például annak ellenére volt kénytelen leállítani a e-Palette autonóm kisbuszainak üzemeltetését, miután az egyikükkel elütöttek egy paralimpiai versenyzőt, hogy azt a baleset idején sofőr irányította, nem önvezető módban működött.

"Az önvezető járművek megjelenése a közutakon egyelőre nem realisztikus dolog"

- nyilatkozta az esettel kapcsolatban Toyoda Akio, a Toyota elnöke, a nyilvános bocsánatkérés során.

A biztonság növelésével és a légzsákokkal azonban talán (még) elfogadottabbá válhat a szállítórobotok jelenléte a városok lakói számára.

(Fotó: Nuro)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.