Légzsák tompítja a becsapódást ütközés esetén az autonóm szállítórobotok újabb generációjánál

2022 / 01 / 14 / Bobák Zsófia
Légzsák tompítja a becsapódást ütközés esetén az autonóm szállítórobotok újabb generációjánál
Egyre több önvezető szállítójármű járja az utcákat, amelyek a boltokból megrendelt termékeket vagy akár pizzát visznek a lakások ajtaja elé, a gépeket pedig kompatibilissé kell tenni nem csak a jármű-, hanem a gyalogosforgalommal is.

A 2016-ban alapított Nuro cég olyan automata szállítórobotokat fejleszt, amelyek megoldják a rövid távú fuvarozás problémáját, és lehetővé teszik, hogy amennyire lehet, környezetbarát módon valósuljon meg a házhozszállítás működtetése. Ehhez kis méretű, vezető nélküli, elektromos járműveket építettek, amelyek keskeny kialakításuknak köszönhetően (a cég leírása szerint legalább 20%-kal keskenyebbek egy átlagos személyautónál) kényelmesebben elférnek az utakon és könnyebben tudnak manőverezni a sűrűbb környékeken is.

A Nuro egyik robotját tavaly áprilisban állították szolgálatba az Egyesült Államokban, Houstonban, ahol a Domino's pizzéria online rendelt pizzáit viszi házhoz a vásárlóknak, akik egy PIN kód beírása után juthatnak hozzá az ebédjükhöz. A 2,74 méter hosszú, 1,1 méter széles pizzaszállító R2 maximális sebessége 40 km/h, vagyis nem halad nyaktörő gyorsasággal, de ennyi is elég lenne hozzá, hogy potenciálisan sérülést okozzon egy véletlen ütközés alkalmával. A Nuro az ilyen esetek elkerülése érdekében számos óvintézkedést megtett már eddig is: szenzorok komplex rendszere monitorozza folyamatosan a környezetet, a kamerák és algoritmusok pedig képesek rá, hogy pontosan megkülönbözessék egymástól az úton/út mellett található objektumokat.

A cég két nappal ezelőtti bejelentése szerint azonban a biztonságot a legújabb fejlesztésekkel tovább fokozták, az újabb generációs modellek már öntisztító érzékelőkkel lesznek felszerelve, valamint olyan, a jármű elején elhelyezett légzsákokkal, amelyek ütközés esetén tompítják a becsapódás erejét és minimalizálják a károkat. Az extra védőintézkedésre szükség is lehet a jövőben, a Nuro ugyanis 72 km/h-ra növeli a robotok végsebességét, hogy gyorsabban célba érhessenek, valamint a szállítmány tömege is nő: az új modellek már 227 kilogrammnyi terméket tudnak majd fuvarozni szükséges esetén.

A járvány miatti lezárások alatt jelentősen megnőtt a kereslet a házhozszállítási szolgáltatások iránt, Európában sok helyen, de különösen Franciaországban, Svájcban és Portugáliában több mint 20%-kal nőtt az éttermekből való házhozszállítási rendelések száma 2020-ban, míg az Egyesült Államokban a négy legnépszerűbb rendelési applikáció, elsősorban az addig is vezető Uber Eats forgalma megduplázódott 2020 áprilisa és szeptembere között az előző évhez képest. A kiszállítás sok helyen a hagyományos módokon, nagyméretű járművekkel történik, de a kisebb, mobilisebb, elektromos meghajtású robotok környezetbarátabb és időnként praktikusabb alternatívát nyújthatnak a megnövekedett igények kielégítésére.

Nem csak az Egyesült Államokban, hanem az ázsiai országokban is egyre gyakoribb látvány a termékeket önállóan szállító, kisebb szekrény méretű gépek közlekedése az utcákon, Szingapúrban az OTSAW robotjait kezdték tesztelni tavaly februárban, a SoftBank és a Keenon Robotics pedig már arra is célra is gyártott robotokat, hogy a konyhától a szállítójárműig való elvitel gondját levegyék a humán dolgozók válláról, akiknek így csak az előkészítés lesz a feladatuk.

Az önvezető járművek/robotok biztonságos működése kiemelt fontosságú szempont, ha az autókkal, gyalogosokkal, biciklistákkal és állatokkal teli városi környezetben kell boldogulniuk, a Toyota augusztusban például annak ellenére volt kénytelen leállítani a e-Palette autonóm kisbuszainak üzemeltetését, miután az egyikükkel elütöttek egy paralimpiai versenyzőt, hogy azt a baleset idején sofőr irányította, nem önvezető módban működött.

"Az önvezető járművek megjelenése a közutakon egyelőre nem realisztikus dolog"

- nyilatkozta az esettel kapcsolatban Toyoda Akio, a Toyota elnöke, a nyilvános bocsánatkérés során.

A biztonság növelésével és a légzsákokkal azonban talán (még) elfogadottabbá válhat a szállítórobotok jelenléte a városok lakói számára.

(Fotó: Nuro)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.