Bemutatták a sugárhajtású repülő motor végleges prototípusát

2022 / 06 / 09 / Bobák Áron
Bemutatták a sugárhajtású repülő motor végleges prototípusát
A Jetpack Aviation tavaly ősszel jelentette be, hogy Speeder néven olyan sugárhajtással működő repülő motort fejlesztenek, amellyel hamarosan bárki a levegőbe emelkedhet, aki hajlandó kifizetni a jármű várhatóan több száz millió forintos árát. Bár ez a vállalás első hallásra több mint optimistának tűnt, a vállalat a jelek szerint valóban egészen jól áll a Speeder fejlesztésével.

A Jetpack Aviation leányvállalata, a cég alapítójáról elnevezett Mayman Aerospace a Draper Venture Network néhány nappal ezelőtt tartott rendezvényén rántotta le a leplet a P2 Speeder prototípusáról, amiről azt ígérik, hogy még az idei évben levegőbe is emelkedik. A bejelentés helye nem véletlen, hiszen a projekt fő támogatója Tim Draper, aki korábban olyan cégeket segített a felemelkedésben, mint a SpaceX, a Tesla, a Cruise, a Twitch, a Coinbase vagy a Skype. Draper a Speederről úgy nyilatkozott, hogy az véleménye szerint "az egész iparágat megváltoztató technológia", márpedig ha valaki, ő tudja, miről beszél.

Ahogy korábban írtunk róla, a Speedert a Jetpack Aviation által kifejlesztett sugárhajtású hajtóművek emelik a magasba, amelyeket a rakétahátizsákjaiknál már évek óta eredményesen használnak. A motoron összesen nyolcat találunk ezekből a hajtóművekből, amelyek menet közben elfordíthatóak, így emelkedésre és a motor hajtására egyaránt használhatóak. A fejlesztők szerint a Speeder szállítmányozásra kifejlesztett változata a sugárhajtásnak köszönhetően képes lesz elérni a 800 km/h-s sebességet is, és egyszerre akár 450 kilogrammnyi rakományt is el tud szállítani csaknem 650 kilométeres távolságra.

A Speedernek a tervek szerint lesz pilóta által irányított, távirányítású és teljesen önműködő változata is, amit a Mayman Aerospace első körben mentési feladatokra, katonai valamint rendőrségi felhasználásra szán. A bemutató szerint a motor többek között erdőtüzek oltására vagy sérültek gyors szállítására is alkalmas lesz. A fejlesztők természetesen nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a jármű a lehető legbiztonságosabb legyen, így a Speederneél redundáns rendszereket alkalmaztak, és a motor fedélzeti számítógépe állítólag arra is képes, hogy kiegyenlítse a nyomatékot a megmaradt hajtóművek között, ha az egyik hajtómű elszállna. Bár a fejlesztés alatt álló VTOL-ok jelentős részével ellentétben a Speeder nem elektromos hajtású, ugyanakkor a hajtómű üzemeltetéséhez úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) használnak, ami ugyan jóval drágább, mint a kerozin, viszont cserébe sokkal kevesebb szén-dioxid keletkezik az elégetése során (bár érdemes megjegyezni, hogy egyes civil szervezetek szerint az SAF-fal megspórolt szén-dioxid-kibocsátás valójában csak játék a számokkal).

Ahogy a hírről beszámoló New Atlas megjegyzi, a Speedernek ez már sorban a harmadik prototípusa, és ha minden jól megy, az első, ami valóban levegőbe is fog emelkedni. A Mayman Aerospace tervei szerint az első, távirányítással végzett repülésre már az idei év második felében sor kerülhet, és az emberekkel végzett tesztekre sem kell sokkal többet várni. Korábbi hírek szerint a Speeder ára 695 ezer dollártól, azaz mai árfolyamon 256 millió forinttól indulhat, ám hogy mikor lehet megrendelni, az egyelőre kérdéses - a Jetpack Aviation honlapjáról idő közben eltűnt az előrendelési oldal, a Mayman Aerospace honlapján pedig még nincs ilyen lehetőség feltüntetve.

(Fotó: Mayman Aerospace)

Magyarországon repkedett az "igazi Vasember", aki azt is elárulta, miért nem fogunk rakétahátizsákkal menni a boltba A Gravity Industries alapítóját a Brain Baron kaptuk el egy rövid interjúra, amelynek során beszélt a repülő emberekkel rendezett versenysorozatról és arról is, miért nem tervezne repülő motort.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.