Párizsból indulhat a világ első hidrogén-meghajtású teherhajója

2021 / 04 / 07 / Justin Viktor
Párizsból indulhat a világ első hidrogén-meghajtású teherhajója
A fosszilis helyett megújuló energiaforrásokat használó ipari paradigmaváltás éppen zajlik körülöttünk, az egyik legnagyobb terület, amit érint, a közlekedés és szállítmányozás. Természetes, hogy ebből a belvízi, folyami közlekedés sem maradhat ki.

Az első fecske

A világ első hidrogén-meghajtású teherszállító szállító hajóját Franciaországban készítik, és várhatóan még idén kifuthat - írta meg a Renewable Energy Magazine. A hajót a Compagnie Fluvial de Transport (CFT), a Sogestran Group leányvállalata építi és a Szajnán bocsátják majd vízre. Kizárólag belvízi utakra tervezték, vagyis egyelőre nem futhat ki az óceánra vagy tengerekre. Energiaforrásként elektrolízissel előállított sűrített hidrogént használ majd.

A kiemelt projekt ötmillió dollár támogatást kapott az Európai Unió Horizon 2020 kutatási és innovációs programjából, mely a hidrogén-üzemanyagon alapuló teherszállítás fejlesztését hivatott elősegíteni. A támogatás az Üzemanyagcella- és Hidrogénipari Vállalkozás (FCH JU) keretében érkezett két hidrogénüzemű hajó telepítésére Franciaországban és Norvégiában.

Kezdetben egy hidrogénüzemű vontatóhajót indítottak volna Lyon térségében, de aztán a teherszállítás került fókuszba, szélesebb hidrogén-potenciált mutatott, ezért a technológiai-demonstrátornak szánt tolóhajót belvízi teherhajóra cserélték.

Az új hajó feladata a Szajna mentén raklapokon és konténerekben történő árumozgatás lesz.


A Kawasaki tengeri áruszállító-hajó koncepciója (Kép: Kawasaki)

Belvízi logisztika

"A belvízi hajózásban egyre nagyobb az igény a fenntarthatóbb technológiákra. A Flagship projekt részeként örülünk, hogy vezető szerepet játszhatunk a közlekedésből származó kibocsátás csökkentésében, és bemutathatjuk a hidrogén üzemanyagcellák kiváló tulajdonságait a vízi közlekedéssel kapcsolatos alkalmazásokban" - mondta el Matthieu Blanc, a CFT igazgatója. 

Az óceánokon történő szállítmányozás a káros üvegházhatású gázok kibocsátásának egyik legfőbb forrása, összességében ez ma a második legnagyobb kibocsátó-iparág. A legtöbb hajó bunker gázolajjal üzemel üzemel, ami még több szén-dioxid-, és finom szénrészecske-kibocsátást eredményez, mint a finomított üzemanyag elégetése.


A Havyard Group koncepcióhajója (Kép: Havyard Group)

"A zöld és fenntartható hajózás előfeltétele a nemzeti és nemzetközi kibocsátáscsökkentési célok elérésének, és a megújuló hidrogénnel hajtott hajók jelentős mértékben hozzájárulnak majd a hajózásból származó kibocsátások csökkentéséhez és a levegő minőségének javításához a városokban és más sűrűn lakott területeken" véleményezte a projektet Jyrki Mikkola, a finn VTT Műszaki Kutatóközpont kiemelt projektkoordinátora.

A tengerjáró teherhajók mérete persze a belvízi társaiknál jóval nagyobb, és a hidrogénüzemre történő átalakításuk ma még kérdőjeles. A fosszilis tüzelőanyagok nagyobb fajlagos energiasűrűsége, kisebb helyigénye, és a hidrogénüzemmel járó gyakori üzemanyagtöltési megállók jelentősen növelhetik egy teherhajó üzemeltetésének költségeit.

(Forrás: Renewableenergy Kép: Havyard Group, Kawasaki)

Ez is érdekelhet:

A világ első otthoni hidrogénakkumulátora A Lavo Ausztrál energetikai vállalat otthoni akkumulátoros energiatároló rendszere, nem hagyományos akkumulátorokra épül, hanem hidrogén üzemanyagra.

Már 2024-re hidrogénüzemű járműre cserélnének le tízezer párizsi taxit A kezdeményezés mögött álló francia cégnek a Toyota Motor Corp. Az egyik tulajdonosa. A cél a fővárosi taxipark harmadának hidrogénüzeműre cserélése az Olimpiára.

Csak korlátozott mennyiségű hidrogéngáz lehet az Univerzumban Ami azt jelenti, hogy egy végtelennel már biztos kevesebb található a csillagászatban. Nem folytatódhat a végtelenségig a galaxisokban zajló csillagképződés.


 


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Mit jelent az, hogy 850 centiméternél tetőzhet a Duna?
Mit jelent az, hogy 850 centiméternél tetőzhet a Duna?
Előrejelzések szerint a következő napokban az elmúlt tíz év legnagyobb áradása várható a Dunán, amelynek tetőzését Budapesten 850 centiméternél várják a szakemberek. Mivel a Vigadó téri vízmérce számai a legtöbb embernek önmagában valószínűleg nem sokat mondanak, így a 2013-as példák alapján megnéztük, hogy mit jelenthet ez a vízmagasság Budapestre (és az ország más részeire) nézve.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.