Párizsból indulhat a világ első hidrogén-meghajtású teherhajója

2021 / 04 / 07 / Justin Viktor
Párizsból indulhat a világ első hidrogén-meghajtású teherhajója
A fosszilis helyett megújuló energiaforrásokat használó ipari paradigmaváltás éppen zajlik körülöttünk, az egyik legnagyobb terület, amit érint, a közlekedés és szállítmányozás. Természetes, hogy ebből a belvízi, folyami közlekedés sem maradhat ki.

Az első fecske

A világ első hidrogén-meghajtású teherszállító szállító hajóját Franciaországban készítik, és várhatóan még idén kifuthat - írta meg a Renewable Energy Magazine. A hajót a Compagnie Fluvial de Transport (CFT), a Sogestran Group leányvállalata építi és a Szajnán bocsátják majd vízre. Kizárólag belvízi utakra tervezték, vagyis egyelőre nem futhat ki az óceánra vagy tengerekre. Energiaforrásként elektrolízissel előállított sűrített hidrogént használ majd.

A kiemelt projekt ötmillió dollár támogatást kapott az Európai Unió Horizon 2020 kutatási és innovációs programjából, mely a hidrogén-üzemanyagon alapuló teherszállítás fejlesztését hivatott elősegíteni. A támogatás az Üzemanyagcella- és Hidrogénipari Vállalkozás (FCH JU) keretében érkezett két hidrogénüzemű hajó telepítésére Franciaországban és Norvégiában.

Kezdetben egy hidrogénüzemű vontatóhajót indítottak volna Lyon térségében, de aztán a teherszállítás került fókuszba, szélesebb hidrogén-potenciált mutatott, ezért a technológiai-demonstrátornak szánt tolóhajót belvízi teherhajóra cserélték.

Az új hajó feladata a Szajna mentén raklapokon és konténerekben történő árumozgatás lesz.


A Kawasaki tengeri áruszállító-hajó koncepciója (Kép: Kawasaki)

Belvízi logisztika

"A belvízi hajózásban egyre nagyobb az igény a fenntarthatóbb technológiákra. A Flagship projekt részeként örülünk, hogy vezető szerepet játszhatunk a közlekedésből származó kibocsátás csökkentésében, és bemutathatjuk a hidrogén üzemanyagcellák kiváló tulajdonságait a vízi közlekedéssel kapcsolatos alkalmazásokban" - mondta el Matthieu Blanc, a CFT igazgatója. 

Az óceánokon történő szállítmányozás a káros üvegházhatású gázok kibocsátásának egyik legfőbb forrása, összességében ez ma a második legnagyobb kibocsátó-iparág. A legtöbb hajó bunker gázolajjal üzemel üzemel, ami még több szén-dioxid-, és finom szénrészecske-kibocsátást eredményez, mint a finomított üzemanyag elégetése.


A Havyard Group koncepcióhajója (Kép: Havyard Group)

"A zöld és fenntartható hajózás előfeltétele a nemzeti és nemzetközi kibocsátáscsökkentési célok elérésének, és a megújuló hidrogénnel hajtott hajók jelentős mértékben hozzájárulnak majd a hajózásból származó kibocsátások csökkentéséhez és a levegő minőségének javításához a városokban és más sűrűn lakott területeken" véleményezte a projektet Jyrki Mikkola, a finn VTT Műszaki Kutatóközpont kiemelt projektkoordinátora.

A tengerjáró teherhajók mérete persze a belvízi társaiknál jóval nagyobb, és a hidrogénüzemre történő átalakításuk ma még kérdőjeles. A fosszilis tüzelőanyagok nagyobb fajlagos energiasűrűsége, kisebb helyigénye, és a hidrogénüzemmel járó gyakori üzemanyagtöltési megállók jelentősen növelhetik egy teherhajó üzemeltetésének költségeit.

(Forrás: Renewableenergy Kép: Havyard Group, Kawasaki)

Ez is érdekelhet:

A világ első otthoni hidrogénakkumulátora A Lavo Ausztrál energetikai vállalat otthoni akkumulátoros energiatároló rendszere, nem hagyományos akkumulátorokra épül, hanem hidrogén üzemanyagra.

Már 2024-re hidrogénüzemű járműre cserélnének le tízezer párizsi taxit A kezdeményezés mögött álló francia cégnek a Toyota Motor Corp. Az egyik tulajdonosa. A cél a fővárosi taxipark harmadának hidrogénüzeműre cserélése az Olimpiára.

Csak korlátozott mennyiségű hidrogéngáz lehet az Univerzumban Ami azt jelenti, hogy egy végtelennel már biztos kevesebb található a csillagászatban. Nem folytatódhat a végtelenségig a galaxisokban zajló csillagképződés.


 


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.