A világ első hidrogén-meghajtású teherszállító szállító hajóját Franciaországban készítik, és várhatóan még idén kifuthat - írta meg a Renewable Energy Magazine. A hajót a Compagnie Fluvial de Transport (CFT), a Sogestran Group leányvállalata építi és a Szajnán bocsátják majd vízre. Kizárólag belvízi utakra tervezték, vagyis egyelőre nem futhat ki az óceánra vagy tengerekre. Energiaforrásként elektrolízissel előállított sűrített hidrogént használ majd.
A kiemelt projekt ötmillió dollár támogatást kapott az Európai Unió Horizon 2020 kutatási és innovációs programjából, mely a hidrogén-üzemanyagon alapuló teherszállítás fejlesztését hivatott elősegíteni. A támogatás az Üzemanyagcella- és Hidrogénipari Vállalkozás (FCH JU) keretében érkezett két hidrogénüzemű hajó telepítésére Franciaországban és Norvégiában.
Kezdetben egy hidrogénüzemű vontatóhajót indítottak volna Lyon térségében, de aztán a teherszállítás került fókuszba, szélesebb hidrogén-potenciált mutatott, ezért a technológiai-demonstrátornak szánt tolóhajót belvízi teherhajóra cserélték.
Az új hajó feladata a Szajna mentén raklapokon és konténerekben történő árumozgatás lesz.
"A belvízi hajózásban egyre nagyobb az igény a fenntarthatóbb technológiákra. A Flagship projekt részeként örülünk, hogy vezető szerepet játszhatunk a közlekedésből származó kibocsátás csökkentésében, és bemutathatjuk a hidrogén üzemanyagcellák kiváló tulajdonságait a vízi közlekedéssel kapcsolatos alkalmazásokban" - mondta el Matthieu Blanc, a CFT igazgatója.
Az óceánokon történő szállítmányozás a káros üvegházhatású gázok kibocsátásának egyik legfőbb forrása, összességében ez ma a második legnagyobb kibocsátó-iparág. A legtöbb hajó bunker gázolajjal üzemel üzemel, ami még több szén-dioxid-, és finom szénrészecske-kibocsátást eredményez, mint a finomított üzemanyag elégetése.
"A zöld és fenntartható hajózás előfeltétele a nemzeti és nemzetközi kibocsátáscsökkentési célok elérésének, és a megújuló hidrogénnel hajtott hajók jelentős mértékben hozzájárulnak majd a hajózásból származó kibocsátások csökkentéséhez és a levegő minőségének javításához a városokban és más sűrűn lakott területeken" véleményezte a projektet Jyrki Mikkola, a finn VTT Műszaki Kutatóközpont kiemelt projektkoordinátora.
A tengerjáró teherhajók mérete persze a belvízi társaiknál jóval nagyobb, és a hidrogénüzemre történő átalakításuk ma még kérdőjeles. A fosszilis tüzelőanyagok nagyobb fajlagos energiasűrűsége, kisebb helyigénye, és a hidrogénüzemmel járó gyakori üzemanyagtöltési megállók jelentősen növelhetik egy teherhajó üzemeltetésének költségeit.
(Forrás: Renewableenergy Kép: Havyard Group, Kawasaki)


Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR