A Journal of Medical Internet Research szaklapban publikált tanulmányban Dr. Christopher Anthony, a Penn Medicine igazgatóhelyettese, valamint az ortopéd sebészet asszisztens professzora munkatársaival közösen végzett munkájáról beszél, mely szerint sikeresen bebizonyították a chatbotok hasznosságát a (csonttöréses)műtéten átesett betegeken alkalmazott pszichoterápiában, a megfigyelési időszakban ugyanis közel egyharmadával csökkent a tesztalanyoknál a fájdalomcsillapítók használata.
"Bár még további vizsgálatok szükségesek, úgy gondoljuk, hogy eredményeink valószínűleg más betegségek esetén is alkalmazhatóak lesznek." - magyarázza az orvos.
Tény és való, hogy a fájdalomcsillapítók sokat segíthetnek egy törött végtag esetén jelentkező fájdalom elviselésénél, túlzott adagolásuk azonban függőséget okozhat. Jelen kísérletben résztvevő kutatók - köztük Edward Octavio Rojas, MD, az Iowa Egyetemi Kórház és Klinika ortopéd sebészeti rezidense - úgy vélik, hogy az alkalmazott gyógyszerek csökkentésére irányuló - a szakemberek részéről - alacsony energiabefektetést igénylő, mégis betegközpontú megközelítés idővel értékes terápiás módszere lehet az orvostudománynak. A tesztet hetvenhat önkéntes résztvevővel végezték, akik operációra szorultak súlyos csonttörésük miatt. Az alanyokat véletlenszerűen két csoportra osztották, és amíg az orvosok mindkét csoportnak ugyanakkora mennyiségű fájdalomcsillapítót írtak elő, a -mesterséges intelligenciát használó- chatbot szolgáltatásában csak az egyiket részesítették. Utóbbi annyit takart, hogy a betegek naponta két motiváló üzenetet kaptak a rendszertől összpontosításuk fejlesztése céljából, vagyis, hogy sikeresebben megküzdhessenek a beavatkozást kísérő fájdalommal. Az smsek nem tiltották a fájdalomcsillapító szedését, helyette a gondolatok elterelésére fókuszáltak. Az értesítőket fájdalomkezelésre szakosodott terapeuta fogalmazta, melyek közül mindegyik az alábbi hat "alapelv" egyikébe tartozott: belső érték, elfogadás, tudatosság, ön-kontextus, elkötelezett cselekvés és diffúzió.
Kicsit szemléletesebben egy, az elfogadás alapelvén született üzenet nagyjából így szólt: "A fájdalom, és az ezzel kapcsolatos érzések a műtét utáni folyamat természetes részei. Felismerni, és elfogadni ezeket annyit tesz, hogy már úton vagyunk a gyógyulás felé. Ne felejtsük el, hogy érzéseink csupán ideiglenesek, felépülésünk azonban folyamatos. Emlékezzünk tehát mindazokra a kellemes érzésekre vagy gondolatokra, amelyeket ma tapasztaltunk." Míg az elkötelezett cselekvés alapelvei arra emlékeztették a betegeket, hogy a pillanatnyi fájdalmaik ellenére se tévesszék szem elől hosszútávú céljaikat. A kísérlet eredményei önmagukért beszélnek: azok, akik a kéthetes megfigyelés alatt egyetlen üzenetet sem kaptak, fejenként átlagosan negyvenegy fájdalomcsillapító tablettát szedtek be, míg akiknek üzent a chatbot, huszonhat és harminchét közötti mennyiséget.
Plusz, utóbbi csapat tagjai általánosságban véve kisebb mértékű fájdalomról számoltak be a kísérlet végén a chatbotot nélkülözőkhöz képest.
Amit fontos megemlíteni, hogy a teszt az üzenetek személyre szabása nélkül is sikerült, vagyis pár év múlva jó eséllyel alkalmazható majd más olyan területeken is, ahol fennáll a fájdalomcsillapító-függőség. Anthony a tanulmányban arra is kitért, hogy a hasonló munkák elsődleges célja a gyógyszerhasználat redukálása a lehető legkevesebb tablettára, végső küldetésük pedig, hogy a jövőben egyáltalán ne kelljen gyógyszeres terápiát alkalmazniuk csonttörés kezelésénél.
(Fotó: Getty Images Hungary)